حملات امریکا و انگلیس به عراق در صبحگاه 29اسفند 81 در حالی آغاز شد که طراحان نظامی پنتاگون اطمینان داشتند در روزهای نخستین جنگ ضربات کاری را بر پیکره ارتش عراق وارد خواهند کرد، ولی علی رغم بمباران و موشکباران گسترده و تهاجم وسیع زمینی نتیجه مطلوبی حاصل نشد .
کد خبر: ۲۲۱۳۱
اینک با گذشت 16روز از حمله به عراق و شلیک بیش از 725موشک کروز و بیش از 2000بمب هدایت شونده ، بیشتر شهرهای عراق با وجود محاصره نیروهای مهاجم همچنان در کنترل نیروهای عراقی است . بصره ، شهری که مقامات امریکایی آنرا از نظر نظامی تصرف شده می پنداشتند، همچنان مقاومت می کند. کارشناسان درگیری های کنونی در اطراف بصره را نشانه ای از درگیری های اصلی در اطراف بغداد می دانند و برخلاف انتظار مقامات کاخ سفید به جای قیام مردمی ، شاهد مقاومت مردمی این شهر است . اشتباهات طراحان نظامی عملیات در عراق باعث شده است نیروهای امریکایی و انگلیسی بیشتری به منطقه اعزام شوند. اعترافات جف هون ، وزیر دفاع انگلیس درباره ایجادنشدن اختلاف و شکاف در ارتش عراق برخلاف پیش بینی ها نشانه دیگری از اشتباهات مقامات نظامی نیروهای مهاجم در ارزیابی وضع ارتش عراق است . نیروهای مهاجم برای پوشاندن این اشتباهات بیانیه های عجولانه صادر می کنند که در بعضی موارد مانند دستگیری یا تسلیم شدن فرماندهان نظامی عراق با ظاهر شدن آنهادر تلویزیون کذب بودن این بیانیه ها بسرعت مشخص می شود.
تظاهرات ضدجنگ و مخالفت مقامات سیاسی با جنگ
با حمله امریکا و انگلیس به عراق تظاهرات ضدجنگ در بیشتر مناطق جهان نیز شدت گرفت که در برخی کشورها به درگیری با پلیس ضدشورش منجر شد. این تظاهرات در کشورهای عربی و اسلامی گسترده بود، به طوری که تقریبا هر روز در بیشتر کشورهای اسلامی تظاهرات ضدجنگ برگزار می شود و در آن تظاهرات کنندگان حمله امریکا و انگلیس را به عراق محکوم می کنند. بیشتر گروهها و مقامات سیاسی هم این حمله را محکوم کردند، اتحادیه عرب و شورای اروپا جنگ را به طور قاطع محکوم کردند، نخست وزیر فرانسه هم گفت امریکا با حمله به عراق مرتکب سه اشتباه اخلاقی ، سیاسی و راهبردی شده است .
برنامه سری امریکا برای تشکیل دولت آتی عراق
درحالی که جنگ در جبهه های مختلف عراق همچنان بشدت ادامه دارد دولت امریکا مخفیانه در کویت درحال برنامه ریزی برای دولت آینده عراق است . به نوشته روزنامه گاردین ، دولت آتی عراق از 23وزارت تشکیل شده است که توسط امریکایی ها اداره خواهد شد و با تصرف مناطق مختلف عراق اداره امور را بتدریج به دست خواهند گرفت . به نوشته گاردین هریک از 23امریکایی مسوول وزارتخانه های دولت آتی عراق 4مشاور عراقی خواهند داشت . ترکیب اصلی این دولت که به اختیار پل ولفورتیز، معاون وزیر دفاع امریکا گذاشته است مخالفت ژنرال گاردنر را که گفته می شود قرار است حاکم نظامی عراق شود، برانگیخته است .
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها