از زمانی که اولین تولیدکننده صنعتی شامپو در دهه 1930، این فرآورده را در مقیاس کوچک تولید نمود تا به حال که این محصول پرفروش‌ترین محصول بهداشتی شده است زمان زیادی می‌گذرد. با این وجود در مورد شامپو باورهای بسیار متفاوتی وجود دارد که بسیاری از آنها ناشی از تبلیغات شرکت‌های تجاری است. در کنار این باورها بد نیست نگاهی علمی نیز به شامپو داشته باشیم.
کد خبر: ۲۲۰۸۵۱

آب گرم و شامپو

بسیاری عادت دارند سر خود را با آب گرم بشویند و معتقدند این کار چربی موها را تمیزتر کرده و شامپو نیز بهتر کف می‌کند. اما این باور تا حد زیادی نادرست است. بهتر است قبل از مصرف شامپو موها را با آب ولرم بشورید. هنگام آبکشی موها، ابتدا با آب گرم و در انتها با آب ولرم و حتی سرد موها را بشویید تا منافذ غدد چربی پوست سر بسته شود. این‌ کار موجب می‌شود تا موها دیرتر چرب شوند. استفاده از آب گرم به تنهایی توصیه نمی‌شود.

وقت مناسب

برخی معتقدند باید هر روز موهایشان را شامپو بزنند برخی نیز معتقدند هر هفته یکبار شامپو بزنند. در حقیقت فاصله شامپوکردن موها بستگی به نوع مو دارد به طور کلی مواد شوینده برای زدودن چرک و آلودگی‌های محیطی و ترشحات چربی و غدد سباسه و عرق استفاده می‌شود. اگر موهایتان زود کثیف و چرب می‌شود دفعات شستشو می‌تواند اضافه شود اما باید به خاطر داشت که شستشوی زیاد همواره با شانه زدن موجب شکستگی موها می‌شود. در موهای چرب، شستشوی حداکثر هفته‌ای 3 بار با شامپوی مخصوص موی چرب توصیه می‌شود. به خاطر داشته باشید غلافی که به طور طبیعی دور مو وجود دارد همراه مقداری چربی که از غدد چربی پوست سر ترشح می‌شود مانند لایه‌ای روی ساقه مو را گرفته و مانع تبخیر آب در ساقه مو می‌شود. به هر دلیلی اگر این غلاف آسیب ببیند قدرت نگهداری آب کم و در نهایت مو خشک و شکننده می‌شود که یکی از علت‌های مهم آن شستشوی زیاد و مصرف مواد شوینده نامناسب است.

شامپوی قوی

هرچند شامپوهای قوی موهای چرب را بهتر تمیز می‌کند، اما مصرف آن در درازمدت به هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود. چنانچه مو و پوست سرتان چرب باشد بهتر است از شامپوی گیاهی استفاده نمایید، چون شستشوی مرتب مو با شامپوهای قوی و شیمیایی به موی سر آسیب می‌رساند. به خاطر داشته باشید یک شامپو باید قدرت پاک‌کنندگی ملایمی داشته باشد. شامپویی که کل چربی موها را بزداید شامپوی مطلوبی نیست.

موی رنگ شده و شامپو

موهای رنگ شده بیشتر در معرض آسیب هستند. شستن موی رنگ شده با شامپویی که PH قلیایی دارد موجب کدر شدن مو و از بین رفتن رنگ آن می‌شود، این امر بخصوص در موهای تازه رنگ شده شدیدتر است. شستن موهای رنگ شده باید با شامپوهایی که مخصوص موهای رنگ شده است انجام پذیرد. این شامپوها که علامتColor enhancer  یاColor revival  دارند به علت داشتن ترکیباتی خاص باعث افزایش جلوه رنگ مو می‌شوند.

شامپوهای ویتامینه

تمام کسانی‌که از شامپوهای ویتامینه یا تقویت‌کننده استفاده می‌کنند از پانتنول در داخل شامپو استقبال می‌کنند. این ویتامین، به عنوان حالت‌دهنده و نرم‌کننده در شامپوها، اسپری مو و حالت‌دهنده‌های مو مصرف فراوانی دارد. در فرآورده‌هایی که به منظور مراقبت از مو تولید می‌شوند، پانتنول میزان آب ساقه مو و در نتیجه الاستسیته آن را افزایش می‌دهد. پانتنول می‌تواند از مناطق فاقد کوتیکول وارد ساقه مو شود و حالت‌پذیری، درخشش و نرمی مو را افزایش داده و از الکتریسیته ساکن آن بکاهد. با تمام این خواص مثبت پانتنول تاثیری بر افزایش ضخامت مو به طور دائم ندارد. در واقع به علت جذب آب توسط این ویتامین موها قدری ضخیم‌تر به نظر می‌رسد که البته پس از مدتی از بین می‌رود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها