داروخانه

دارویی برای سرفه‌

شربت ضدسرفه عنوانی است که بیماران به طیف گسترده‌ای از داروها می‌دهند؛ یکی از این داروها که بسیار نیز پرمصرف است شربت دیفن هیدرامین است. دیفن هیدرامین برای بهبود سرفه ناشی از سرماخوردگی یا آنفلوآنزا به کار می‌رود. این دارو معمولا برای درمان سرفه مزمن در بیماری‌هایی همچون آسم، آمفیزم و افراد سیگاری استفاده نمی‌شود.‌ دیفن هیدرامین به فرم دیگری نیز با نام دیفن هیدرامین کامپاند وجود دارد که حاوی ترکیبات خلط‌آور است. این دارو به شکل شربت و بدون نیاز به نسخه پزشک در داروخانه وجود دارد.
کد خبر: ۲۱۵۵۱۷

چگونه مصرف کنیم؟

دیفن هیدرامین بسته به میزان نیاز و حداکثر روزانه 40 سی‌سی مصرف می‌شود. اگر پزشک این دارو را برای شما تجویز کرده است، آن را دقیقا مطابق با دستور وی مصرف و از تغییر خودسرانه دوز دارو پرهیز کنید. اگر دارو را طبق یک برنامه منظم مصرف می‌کنید، در صورت فراموش کردن یک دوز دارو، به محض به خاطر آوردن دوز فراموش شده آن را میل کنید، اما اگر تقریبا زمان نوبت بعدی رسیده است، طبق برنامه منظم خود عمل کنید و مقدار دارو را 2 برابر نکنید.

دیفن هیدرامین نباید بدون اجازه پزشک در کودکان کوچک‌تر از یک سال مصرف شود. مصرف دیفن هیدرامین در دوران بارداری یا شیردهی موجب آسیب جنین یا طفل شیرخوار نمی‌شود، اما به هر حال، در صورتی که باردار هستید یا به طفل خود شیر می‌دهید، جهت استفاده از این دارو با پزشک خود مشورت کنید.

دیفن هیدرامین را می‌توانید با غذا یا معده خالی میل کنید. البته اگر دچار ناراحتی معده هستید، بهتر است این دارو را همراه غذا مصرف کنید.

عوارض جانبی‌

دیفن هیدرامین (و دیفن هیدرامین کامپاند) معمولا داروی بی‌خطری است. با این حال گاهی عوارض خفیفی همراه آن رخ می‌دهد. خواب آلودگی، سرگیجه، احساس سبکی سر، تهوع، استفراغ و ناراحتی معده ممکن است در اثر مصرف این دارو رخ دهد. این عوارض چندان مهم نیست، اما اگر با مصرف دارو دچار بثورات جلدی، تب بالا، تنفس مشکل، اشکال در دفع ادرار و تشنج شدید بلافاصله دارو را قطع و به پزشک مراجعه کنید.

10 فرمان‌

1- دیفن هیدرامین کامپاند می‌تواند حالت خواب آلودگی ایجاد کند، بنابراین تا زمان مشخص شدن میزان تاثیر آن در شما از رانندگی یا انجام کارهای پردقت پرهیز کنید.

2-‌ اگر پس از گذشت 7 روز از مصرف دیفن هیدرامین کامپاند کماکان سرفه می‌کنید، به پزشک اطلاع دهید.

3- مصرف همزمان دیفن هیدرامین کامپاند با سایر داروهای تضعیف‌کننده سیستم عصبی مثل داروهای ضدافسردگی، آنتی‌هیستامین‌ها، آرام‌بخش‌ها و ضددردهای مخدری، اثرات مشابه این داروها را افزایش می‌دهد.

4- دیفن هیدرامین کامپاند را در بسته مخصوص آن، کاملا پوشیده و دور از دسترس اطفال نگه دارید. دارو باید در دمای اتاق، دور از نور مستقیم، حرارت زیاد و رطوبت نگهداری شود.

5-‌ با گذشتن از تاریخ اعتبار و  نیاز به دیفن هیدرامین، آن را دور بریزید.

6- مصرف مقادیر بالای دیفن هیدرامین کامپاند ممکن است باعث سردرد شدید، خواب آلودگی یا سرگیجه شدید، کاهش هوشیاری، اسهال، استفراغ، درد معده، افزایش تعریق، تپش قلب و تنگی نفس شود.

7- در صورت مصرف بیش از حد مجاز دارو به نزدیک‌ترین مرکز درمانی مراجعه کنید.

8- دیفن هیدرامین نباید در بیماران مبتلا به نارسایی شدید کبدی یا کلیوی و افراد دچار پورفیری استفاده شود.

9- اگر به دیفن هیدرامین کامپاند یا هر داروی دیگری حساسیت دارید موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید.

10-  اگر دارویی بخصوص سایر داروهای ضدسرفه، سرماخوردگی و آلرژی، داروهای ضداسید معده، داروهای ضدافسردگی، دیگوکسین، داروهای درمان دل پیچه، مخدرها مثل کدئین، آرام‌بخش‌ها (مانند دیازپام)، آسپرین  وانکومایسین و ویتامین مصرف می‌کنید، موضوع را به اطلاع پزشک برسانید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها