پیرچشمی هم درمان می شود

میلیون ها نفر از افراد میانسالی که مجبور بودند برای خواندن از عینک استفاده کنند می توانند عینکهایشان را دور بیندازند روش جدیدی از درمان در دسترس است که می تواند عارضه ای را که در چشم بر اثر افزایش سن ایجاد شده و منجر به پیرچشمی
کد خبر: ۲۰۴۱۲
می شود ، درمان کند. در روش جدید که «کراتوپلاستی هدایتی» نام دارد ، از امواج رادیویی و بدون انجام جراحی برای درمان بیماری استفاده می شود. این روش کاملا بدون درد است و انجام آن فقط 5دقیقه طول می کشد. پزشکان عقیده دارند که روش جدید ، می تواند باعث شود که بازار لیزر تحت الشعاع قرار بگیرد و کساد شود.
تاثیر افزایش سن بر چشمها
بسیاری از افراد بین سنین 40و 50سالگی به علت اختلال دید ، مجبورند برای مطالعه از عینک استفاده کنند. بعد از 45سالگی از چهار نفر ، یک نفر مجبور است عینک بزند و بندرت افرادی هستند که در 60سالگی بتوانند بدون عینک ، بخوانند. علت این امر این است که با افزایش سن ، چشم قابلیت خود را برای تمرکز بر روی یک نقطه از دست می دهد که این امر ممکن است به علت سفت و مقاوم تر شدن عضلات چشمی باشد. بچه ها می توانند دید خودشان را در فواصل بسیار دور و یا فواصل بسیار نزدیک مثل نوک بینی خودشان متمرکز کنند؛ ولی این توانایی چشم با گذر زمان ، کم می شود. در حدود 40تا 50سالگی ، اغلب مردم ، کم کم متوجه می شوند که دیگر نوشته های یک متن را خیلی خوب نمی بینند و نیاز به استفاده از عینک بتدریج ایجاد می شود. البته در کسانی که شغل آنها ایجاب می کند که بیشتر بخوانند و بنویسند، این مشکل که پیرچشمی نامیده می شود، زودتر ایجاد می شود. در حالت عادی برای این که دید چشم بتواند روی اشیای مختلف متمرکز شود، عدسی چشم تغییر شکل می دهد و این تغییر شکل باعث می شود بتوانیم اجسام دور و نزدیک را ببینیم . وقتی که سن بالا می رود، عدسی سفت و محکم تر می شود و در نتیجه براحتی تغییر شکل پیدا نمی کند و باعث ایجاد اشکال در تمرکز می شود.
آخرین روش درمان پیرچشمی
در این روش که بتازگی در امریکا کشف شده است ، ابتدا در چشم بیمار قطره بی حسی ریخته می شود تا چشم بی حس شود. سپس پزشک با استفاده از یک وسیله که به اندازه مو باریک است ، امواج رادیویی را بر روی نقاط خاصی در سطح چشم و در اطراف قرنیه می تاباند. تعداد این نقاط بر حسب میدان پیرچشمی از 8تا 32نقطه متغیر است . گرمای حاصل از این اشعه باعث می شود بافت کلاژن موجود در چشم جمع شود و قرنیه فشرده تر شده و شیب آن بیشتر شود که در نهایت منجر به اصلاح دید می شود. از این روش می توان برای اصلاح دوربینی در هر دو چشم استفاده کرد و یا فقط یک چشم را با آن درمان کرد که این کار را بخصوص در کسانی که برای خواندن عینک می زنند، انجام می دهند که از یک چشم برای دیدن مسافت دور و از چشم دیگر برای خواندن استفاده می کنند. این عمل کاملا بدون درد است و بیمار بلافاصله پس از عمل مرخص می شود و می تواند ببیند. این روش درمانی سال گذشته توسط کارشناسان امریکایی و اتحادیه اروپا، تایید شده است و مطالعات صورت گرفته در امریکا نشان داده است که این روش درمانی باعث بهبود دید در 9نفر از هر 10نفر شده است و نصف بیماران بینایی کامل به دست آورده اند. به نظر می رسد که تقاضا برای استفاده از این روش درمانی ، حتی از لیزر هم بیشتر باشد. البته شایان ذکر است که این روش درمان باعث بهبود دایمی نمی شود و درست مثل عقب کشیدن عقربه های یک ساعت است . بیماران ممکن است بعد از گذشت 5تا 10سال دوباره به این عمل احتیاج پیدا کنند. پس بهتر است با مطالعه در نور کافی و خواندن متنهای واضح و درشت میزان فشار وارد بر چشم را کاهش دهیم.

مترجم : دکتر پریسا شبانی
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها