یک هفته با محیط زیست

بازگشت گورخرهای آسیایی‌

بعد از رها سازی گوزن زرد ایرانی در زیستگاه اصلی خود، این بار نوبت 15راس گورخر آسیایی بود که در زیستگاه اصلی‌شان در منطقه تنگ حنا رها سازی شوند.
کد خبر: ۲۰۳۷۷۶
سایت تکثیر گوراب در منطقه حفاظت شده کالمند بهادران حدود هفت سال قبل احداث شد و با انتقال چهار راس گورخر به آن، هم‌اکنون جمعیت این گونه به 40 راس افزایش یافته است و بر اساس یک برنامه 7 ساله گورخر‌های آسیایی به تعداد بیشتری در طبیعت تکثیر و رهاسازی می‌شوند.

مسوولان سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به این‌که هم اکنون حدود 600 راس گورخر آسیایی در کشور وجود دارد، اعلام کرده‌اند که بزودی تعدادی از گورخرهای آسیایی در پارک ملی کویر نیز رهاسازی خواهند شد.

گورخر ایرانی، نوعی گورخر آسیایی است که بر اساس فهرست قرمز اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN) جزو گونه‌های آسیب‌پذیر طبقه‌بندی شده است.

از سوی دیگر اخبار مربوط به خشکسالی و پیامدهای ناشی از آن هنوز شنیده می‌شود طوری‌که تبعات آن بشدت بر محیط زیست و منابع با ارزش زیستی تاثیرگذار بوده است برای مثال عمق تالاب بین‌المللی گاوخونی به علت کم‌آبی از یک متر به 10 سانتی‌متر رسیده است.

البته در این باره برخی از کارشناسان معتقدند، خشکی تالاب بین‌المللی گاوخونی ریشه در عواملی غیر از بحران خشکسالی امسال دارد،چرا که در سال‌های پر آب نیز به علت افزایش جمعیت و انتقال آب رودخانه زاینده‌رود به شهرهای مختلف و توسعه زمین‌های کشاورزی، صنایع و شهرک‌های صنعتی تالاب گاوخونی با مشکل خشکی روبه‌رو بود.

بررسی‌ها نشان می‌دهد، 20 سال پیش در فصل مهاجرت، تالاب گاوخونی میزبان بیش از 100 هزار پرنده بود اما هم اکنون لکه‌های کوچک آب تالاب تنها حدود 200 قطعه فلامینگو را در خود جای داده است.

‌هم اکنون حیات زیست محیطی تالاب بین‌المللی گاوخونی در معرض خطر جدی قرار گرفته است و تنها لکه‌هایی از آب در این تالاب وجود دارد که با توجه به خشکسالی موجود، گاوخونی روزبه‌روز در حال خشک شدن است.  صندوق جهانی حمایت از حیات‌وحش نیز اعلام کرد: کوآلاها که جزو حیوانات بومی‌جنگل‌های استرالیا هستند به دلیل پاکسازی و قطع روز افزون درختان در مناطق شمال شرقی این کشور، در معرض خطر انقراض و نابودی قرار دارند.

از سوی دیگر مجامع بین‌المللی حفاظت از محیط زیست در مورد از بین رفتن نسل کوآلاها در استرالیا هشدار دادند. چرا که برخی از گونه‌های این حیوان به طور کلی نابود شده و برخی دیگر در معرض انقراض هستند.  همچنین اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN) با انتشار فهرست قرمز 2008 پرندگان خود اعلام کرد: 9990 گونه از پرندگان جهان به دلایل مختلف در معرض خطر هستند یا منقرض شده‌اند.

علاوه بر این، ‌از این تعداد حدود 166 گونه در معرض انقراض و نابودی نسل قرار دارند و تحت حمایت انجمن پرندگان اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN) قرار گرفته و در رده‌بندی زیستی مناسب هرگونه به ثبت رسیده‌اند.

به صورت کلی وضعیت 147 گونه در این فهرست تغییر یافته است. بر همین اساس تعداد گونه‌های منقرض شده در سال‌های 2007 و 2008 میلادی تغییری نکرده است. گونه‌های در معرض خطر که وضعیت بحرانی دارند از 189 گونه در سال 2007 میلادی به 190 گونه در سال جاری میلادی افزایش یافته است. همچنین شمار گونه‌های در معرض خطر در سال جاری میلادی با 7 مورد افزایش به 363 گونه رسیده است.

در این میان فهرست قرمز اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN) با حفاظت و حمایت از گونه‌های آسیب‌پذیر و اجرای برنامه‌های حمایتی تعداد گونه‌های آسیب‌پذیر را از حدود 672 به 669 گونه کاهش داده است.

حمیده سادات‌هاشمی‌

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها