
«مسابقه 101» عنوان برنامهای است که هر شب بعد از سریال «بزنگاه» از شبکه 3 پخش میشود. تهیه کنندگی این مسابقه را حسین فردرو در گروه اجتماعی این شبکه بر عهده دارد و به صورت تولیدی آماده میشود. وجه تسمیه این برنامه تعداد شرکت کنندگانی است که در آن حضور دارند. آنها در این مسابقه با هم رقابت میکنند و اگر اشتباه کنند، جایشان را به شرکتکنندههای بعدی میدهند. ضمن این که همه 101 شرکت کننده حاضر در استودیو با استفاده از سیستم انتخاب گزینه روی میزشان در این مسابقه شرکت میکنند و هر وقت به سوالی جواب اشتباه بدهند، حذف میشوند.
«مسابقه 101» طراحی صحنه و دکور خوبی دارد و پیداست که نگاه هوشمندانهای در طراحی هنری کار اعمال شده. مخصوصا که سیستم نورپردازی و رایانهای مسابقه، مسلما کار سخت و هزینهبری بوده که خوشبختانه آن طور که تهیه کننده اش گفته، همکاری مسوولان سازمان باعث شده در این زمینه به مشکلی برنخورند.
نکته ویژه و جذاب این مسابقه هم اجرای ناصر ممدوح است که صدای گرم و آشنایش و همچنین حضور موفقش به عنوان بازیگر در سریال «اغما» به عنوان قلاب اول جذب تماشاچی، فاکتور خوبی است. گرچه در ادامه وقتی کمی با مسابقه همراه میشویم، این سوال جای ذوق زدگی اول کار را میگیرد که آیا حضور او به عنوان یک دوبلور باسابقه در نقش یک مجری کار درستی بوده یا نه. بخشی از این کار ممدوح که آدم با اخلاق و دوست داشتنی ای است، لابد به این برمی گردد که او بعد از این همه سال فعالیت خوب و موفق در دوبله بدش نمیآید به حوزههای مختلف مرتبط با کارش هم حضور داشته باشد و آنها را هم تجربه کند. این جسارت در این مقطع سنی خیلی هم خوب و قابل تقدیر است. کما این که حضور او در دو سریال «راه شب» داریوش فرهنگ و «اغماء» سیروس مقدم، حضور شیرین و موفقی بود. ولی کم و بیش میشود گفت که این اتفاق در حیطه اجرا برایش نیفتاده است. اجرای ممدوح اجرای قابل انعطافی نیست و او انگار طبق یک فرمول خاص در جاهای مختلف، فقط با جملات خاص و تکراری، مسابقه را هدایت میکند. این علاوه بر تولیدی بودن کار که قاعدتا جذابیتهای یک برنامه زنده را از خودش سلب میکند، به ویژگی ممدوح و عدم آشنایی اش با مقوله بداهه بر میگردد. مجموع این عوامل باعث میشود با وجود امکانات فنی خوبی که برای کار در نظر گرفته شده، برنامه گرم پیش نرود و ریتم تندی نداشته باشد. حتی میشود گفت همان زمانی که برای پاسخ دادن 101 نفر شرکت کننده صرف میشود، ریتم مسابقه را کند میکند و اجرا هم کمکی به پیوند و ارتباط آنها با هم نمیکند.و اما مهم ترین عامل عدم ارتباط مخاطب قبل از بحث اجرا، طراحی سوالات مسابقه است که خیلی وقتها آن قدر پیش پا افتاده و بدیهی طراحی شده که حرص مخاطب را در میآورد؛ بعضی وقتها هم برعکس آن قدر غیر کاربردی و دور از ذهن هستند که هیچ انگیزهای برای همراهی و تماشای ادامه مسابقه باقی نمیگذارند.
برگردیم سر مقدمه این یادداشت. میخواهم با همان نگاه یادی بکنم از برنامه «مسابقه هفته» با اجرای به یادماندنی زنده یاد منوچهر نوذری که توانست با وجود ساختار ساده اش به مدد اجرای گرم نوذری و قدرت بداهه اش به یادماندنی ترین مسابقه تلویزیونی در آن سالها باشد. ضمن این که سوالات هم جوری طراحی میشد که رقابت را هم برای شرکت کنندهها و هم برای مخاطبان شیرین، جذاب و به یادماندنی میکرد. گرچه ممکن است دیدن دوباره یک قسمت از «مسابقه هفته» تصویر ذهنی مان را از این مسابقه خاطره انگیز به هم بریزد.بحث تقلید و درجازدن نیست. ولی این که نکات ویژه و مثبت برنامههای قبلی را بگیریم و از آنها برای تولید بهتر برنامههای جدید استفاده کنیم، واقعا کار بدی نیست.
جابر تواضعی
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
دکتر حسن سبحانی، استاد دانشگاه تهران در گفتوگو با روزنامه«جامجم» مطرح کرد
عضو شورای خانواده و زنان شورای عالی انقلاب فرهنگی در گفتوگو با «جام جم» مطرح کرد