راه‌های صرفه‌جویی در مصرف انرژی‌

نور را هم کنترل کنید

هیچ چیز زیباتر از نور طبیعی نیست. از نظر مصرف انرژی نیز هیچ چیز با صرفه‌تر از آن نیست. یک نورگیر سقفی یا پنجره‌ای که به طور صحیح جاسازی شده باشد، در طول روز برابر چندین دو جین لامپ، نور تولید می‌کند. برای بهره‌گیری هر چه بیشتر از نور طبیعی، ممکن است تغییرات اندکی در آرایش خانه لازم باشد؛ مثلا شاید بهتر باشد صندلی مطالعه خود را جلوی پنجره جنوبی قرار دهید یا تعداد بیشتری نورگیر سقفی کار بگذارید. برای آن که نور بیشتری داخل اتاق‌ها شود، می‌توانید برای دیوارها از رنگ‌های روشن استفاده کنید و پرده‌های انعکاسی یا پرده کرکره به کار برید. اگر برای استفاده از نور طبیعی طرحی دارید، فراموش نکنید که وجود محوطه شیشه‌ای وسیع در دیوار‌های شرقی یا غربی یا سقف رو به جنوب نیاز به تهویه مطبوع را افزایش می‌دهد.
کد خبر: ۲۰۲۲۹۷

صرفه‌جویی در مصرف انرژی، نه فقط از راه به‌کارگیری لامپ‌های باصرفه‌تر بلکه با کاهش زمان استفاده از لامپ‌ها یا کاهش نور خروجی آنها میسر است. ساده‌ترین روش کنترل روشنایی، خاموش کردن چراغ اتاق‌هاست. یعنی وقتی از اتاق خارج می‌شوید، چراغ آن را نیز خاموش کنید. حتی اگر فقط برای مدت کوتاهی بیرون می‌روید، باز هم خاموش کردن چراغ‌ها سبب صرفه‌جویی در مصرف انرژی می‌شود. این مساله هم در مورد لامپ‌های رشته‌ای و هم درخصوص لامپ‌های فلوئورسنت صادق است. می‌توانید برای گنجه‌ها و کمدها کلیدهایی تهیه کنید که با باز شدن در، چراغ را روشن و با بستن آن، چراغ را خاموش کند. با استفاده از این روش، با بستن در کمد یا گنجه چراغ نیز خاموش می‌شود و در مصرف برق و انرژی صرفه‌جویی می‌شود.

 استفاده از نور متمرکز

با تمرکز نور در محلی که واقعا به آن نیاز دارید و با کاهش نورهای زمینه‌ای یا محیطی، می‌توانید به میزان زیاد در مصرف انرژی صرفه‌جویی کنید. این روش که استفاده از روشنایی کاری نامیده می‌شود، بیشتر در ساختمان‌های اداری به کار می‌رود، ولی استفاده از آن در خانه‌ها نیز عاقلانه به نظر می‌رسد. بدین ترتیب می‌توانید چراغ‌های سقفی را هنگام استفاده از این میزها خاموش کنید. در موارد نیاز به نور متمرکز می‌توانید از لامپ‌های هالوژنی تنگستن استفاده کنید. در خارج از منزل، نورافکن‌های با صرفه نصب کنید. برای روشنایی خارجی، از لامپ‌های سدیم فشار بالا، هالوژن فلز، هالوژن و یا فلوئورسنت متراکم استفاده کنید. از این میان، بازده لامپ‌های هالوژن از همه کمتر و سدیم فشار بالا از همه بیشتر است. در صورتی که لامپ‌های خارج از منزل را در طول شب یا بدتر از آن، در طول 24 ساعت شبانه روز روشن می‌گذارید، بهتر است از کنترل‌کننده‌های حساس به نور استفاده کنید تا چراغ‌ها را هنگام غروب روشن و سپیده‌دم خاموش کند.

- درجه آبگرمکن منزل خود را تا درجه 50 سلیسیوس پایین آورید. با این کار نه‌تنها در مصرف انرژی صرفه‌جویی می‌کنید، بلکه دست‌هایتان نیز با آب جوش نمی‌سوزد.

- ببینید که آیا آبگرمکن شما روکش عایق دارد یا نه؟ این روکش در طول یک سال یا کمتر هزینه خرید خود را جبران می‌کند.

- درجه‌های یخچال، ماشین ظرفشویی، ماشین لباسشویی و خشک‌کن را روی مقادیر صرفه‌جویی انرژی تنظیم کنید.

عمر لوازم منزل شما بخصوص یخچال چقدر است؟ ممکن است بهتر باشد بیش از آن که کاملا از بین برود، آن را با نوع جدید کم‌مصرف‌تری جایگزین کنید.

- سیستم‌های گرمایش و سرمایش منزل را بازرسی کنید. تعمیرات و تعویض‌های لازم را انجام دهید تا بازده وسیله بالا رود و با مصرف کمتر انرژی همان آسایش را برایتان فراهم آورد.

- برای پنجره‌هایی که در قسمت‌های مختلف منزل شما قرار دارند، شیشه‌های متفاوت برگزینید تا از انرژی خورشیدی نیز استفاده کنید و بهره انرژی را افزایش دهید.

صابر محمدی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها