برگزیدگان دومین جشن مستقل سینمای مستند ایران صبح امروز در مجموعه فرهنگی هنری آسمان معرفی شدند.
کد خبر: ۱۹۸۹۵۰

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از پایگاه خبری فیلم کوتاه ، امین تارخ دبیر جشن دوازدهم طی سخنانی در این آیین گفت: سال 1895 برادران لومیر هدیه‌ای به انسان هدیه کردند بس تاریخ‌ساز و در سال 1900 ابراهیم‌خان عکاس‌باشی نخستین مستندها را به سینمای ایران هدیه کرد.

وی افزود:سینمای مستند به مرور جایگاه خودش را یافت. شرافت و نجابت در ذات سینمای مستند است. سینمای مستند ستاره‌ساز و ستاره‌پرور نیست، قصه‌پردازی هم نمی‌کند. حقیقت‌جو و مبتنی بر اصلیت است.

تارخ تاکید کرد: نظام توزیع در سینمای غیرمستند خالی از اشکال نیست اما آرزوی ما این است که توزیع و پخش مستند جایگاه درستی پیدا کند. این سینما مخاطبان گمشده‌اش را پیدا کند. مخاطبانی که شاید تشنه آبی هستند که تنها اقیانوس سینمای مستند می‌تواند آنها را سیراب کند.

دبیر جشن دوازدهم در پایان گفت: «انجمن مستندسازان» دو سال پیاپی عنوان صنف برتر خانه سینما را به خود اختصاص داده است. خانه سینما حق‌شناسی خود را نثار سینمای مستند می‌کند. اختصاص سالن سینما برای نمایش مستند یک نیاز مبرم است و البته شایسته است صداوسیما نیز به این سینما توجه کند.

در ادامه مراسم برگزیدگان دومین جشن مستقل سینمای مستند ایران در بخش‌های مختلف به شرح زیر معرفی شدند:

بهترین طراحی صدا: دیپلم افتخار بهترین طراحی صدا اهدا شد به علی خطیبی‌نیا و محمد صالحی‌نوروز‌نژاد برای فیلم تینار

بهترین تدوین: محمد معین کریم‌الدینی برای فیلم تینار

بهترین فیلمبرداری: دیپلم افتخار بهترین طراحی صدا اهدا شد به سیدحسن سیدی برای فیلم تینار

بهترین پژوهش: تندیس جشن و نشان طلای خانه سینما اهدا شد به مهرداد زاهدیان برای میدان بی‌حصار

کارگردانی بهترین مستند کوتاه: تندیس جشن و نشان طلای خانه سینما اهدا شد به روح‌الله مولوی برای غریب‌تر از بهشت

کارگردانی بهترین مستند بلند: تندیس جشن و نشان طلای خانه سینما اهدا شد به مهدی منیری برای تینار

بهترین تهیه‌کننده مستند کوتاه: تندیس جشن و نشان طلای خانه سینما اهدا شد به ارد عطارپور برای میدان بی‌حصار؛ عطارپور در مراسم حضور نداشت و مهرداد زاهدیان این جایزه را به نیابت از وی دریافت کرد.

بهترین تهیه‌کننده مستند بلند: تندیس جشن و نشان طلای خانه سینما اهدا شد به مهدی منیری برای تینار

پخش چند تیزر درباره سینمای مستند و اجرای موسیقی گروه «دارکوب» از دیگر برنامه‌های این مراسم بود.

مهندس جعفری‌جلوه، محمدمهدی عسگرپور، محمد آفریده، فرید فرخنده‌کیش، مجتبی میرتهماسب، علیرضا شجاع‌نوری، سیف‌الله صمدیان، هوشنگ گلمکانی، محمدرضا درویشی، محمد تهامی‌نژاد، ابراهیم مختاری، محمدرضا اصلانی، مهوش شیخ‌الاسلامی، علی دهباشی، هوشنگ مرادی کرمانی، مرتضی رزاق‌کریمی، محسن عبدالوهاب، منیژه حکمت، رویا تیموریان، سروش صحت، بهناز جعفری، سودابه مرادیان، اکبر عالمی، حسین خسروجردی و... از جمله حاضرین در این مراسم بودند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها