دکتر فهیمه محمودی‌ - کارشناس مسوول بیماری‌های مرکز بهداشت شمال تهران‌

خطر وبا را جدی بگیریم‌

همه ساله در فصل گرما موقعیت جوی برای بروز و انتشار بیماری‌های اسهالی بویژه وبا مساعد می‌شود، بنابراین مسوولان بهداشتی تمام دانشگاه‌ها ستاد خاصی را تحت عنوان ستاد پیگیری وبا تشکیل می‌دهند که یکی از وظایف این ستاد اطلاع رسانی و آموزش عموم مردم در جهت پیشگیری از ابتلا به این بیماری خطرناک می‌باشد.
کد خبر: ۱۹۸۵۳۹
وبا یک بیماری عفونی است که از طریق آب، غذا، سبزی و میوه آلوده منتقل می‌گردد. بیماری وبا یک بیماری کشنده، ولی قابل درمان است در این بیماری بزرگ‌ترین خطری که جان بیمار را تهدید می‌کند از دست رفتن شدید و ناگهانی آب بدن است.

متاسفانه کشور ما از لحاظ بیماری وبا بومی محسوب می‌شود. این بدین معناست که همه‌ساله مواردی از آن چه به صورت تک‌گیر در کانون‌های پراکنده و چه به صورت همه‌گیری‌های کوچک و بزرگ بروز می‌کند. در عین حال همه‌گیری‌ها و بحران‌های کشور‌های همسایه، به عنوان یک خطر بالقوه همیشه کشور ما را تهدید می‌کند.

به‌طور کلی این بیماری توسط باکتری‌ای به نام ویبریو کلرا (Vibrio cholera) ایجاد می‌شود و منحصرا از طریق آب یا غذای آلوده منتقل می‌گردد. بنابراین آب‌های سطحی و آب چاه‌های کم‌عمق منابع عفونت هستند، در نتیجه شنا کردن در آب‌های آلوده می‌تواند در ابتلا به این بیماری نقش داشته باشد.

حمام کردن یا شستشوی وسایل آشپزی در آب آلوده هم می‌تواند موجب انتقال وبا شود. اکثر دانه‌های خوراکی مرطوب مانند برنج و ذرت، زمانی که در درجه حرارت اتاق نگهداری شده یا حرارت کمی ببینند، به منبع شایعی برای انتقال بیماری تبدیل می‌شوند. به عبارتی دیگر غذای پخته که برای چند ساعت در دمای اتاق نگهداری شود، محیطی عالی برای رشد ویبریو کلرا خواهد بود. غذاهای دیگری که می‌توانند وبا را منتقل کنند شامل غذاهای دریایی که کم پخته شده باشند، میوه‌جات و سبزیجات خام می‌باشند. محیط  اسیدی مثل غذاهای ترش با لیمو، گوجه فرنگی، ماست و شیر تخمیر شده مانع رشد ویبریوکلرا می‌شوند.

در این میان واکسن بیماری 50 درصد اثر حفاظتی به مدت 3 تا 6 ماه دارد. البته  این واکسن مانع ایجاد موارد بدون علامت نمی‌شود. بنابراین این واکسن در حال حاضر در کشور ما کاربردی ندارد.

در ضمن از آنجایی که بیشتر موارد عفونت‌ها خفیف یا بدون علامت هستند، قرنطینه انسانی، نقشی در شناسایی مسافران نخواهد داشت. هرچند پیشگیری از ورود وبا در یک منطقه امکان‌پذیر نمی‌باشد، ولی پخش آن در منطقه قابل کنترل است.در پایان باید تاکید کرد که سه قاعده ساده برای پیشگیری از وبا را فراموش نکنید:
از غذای پخته استفاده کنید.

آب آشامیدنی خود را بجوشانید یا کلر بزنید.

دست‌های خود را بشویید.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها