به دنبال پشتکار

حتما قهوه‌خانه‌های قدیمی را به یاد دارید؛ مکانی که برای حل مشکلات، درددل کردن، بحث و جدل بر سر مسائل روز و در کنارش خوردن چای دیشلمه و بعضا قهوه برپا بود. امروز همان قهوه‌خانه‌ها به کافی‌شاپ تبدیل شده، البته با تفاوت این‌که در قهوه‌خانه‌ها ریش‌سفید و معتمد در جمع حاضرین بود اما در کافی‌شاپ همه جوان هستند که به گپ و گفت می‌پردازند.
کد خبر: ۱۹۷۲۹۴

همان جوانانی که خواسته‌های معقول و نامعقول آنان در کنار مساله ازدواج،‌ مسکن، اشتغال، تحصیل و خیلی چیزهای دیگر مانند توپی میان رسانه‌ و نهادها و ارگان‌های شهری شده تا با اجرای طرح‌ها  و برنامه‌های مختلف موانع پیشرفت آنان را از میان بردارند.

البته نظیر کافی‌شاپ که مکانی برای سرگرمی است کافه تیتر و کافه کتاب هم به دنبالش راه‌اندازی شد تا بیشتر به مسائل علمی جوانان بپردازد و مباحث روز را به صورت میزگرد مطرح کند اما چندان ماندگار نشد تا این‌که رادیو تهران یک کافی‌شاپ رادیویی را در این فصل گرما با هدف همراهی و همدلی با جوان تهرانی به روی آنتن برد.

این برنامه طوری طراحی شده که آیتم‌ها برگرفته از تکه‌کلام‌ها و نوشته‌ها در کافی‌شاپ است مانند میز رزرو، بدون شکر لطفا، یک فنجان درددل، لطفا سیگار نکشید و لژ خانوادگی می‌باشد. با بیانی جوان‌پسند همان فرهنگ لغت مخفی که با نسل گذشته متفاوت و با زبان معیار موافق نیست از دغدغه‌ها و مشکلات آنان می‌گوید.

جلال سمیعی سردبیر این برنامه و طنز‌پرداز جوان در تعریف کافی‌شاپ می‌گوید: کافی‌شاپ یک محیط آشنا برای تمامی جوانان است که به‌خصوص در فصل تابستان اوقات فراغت خود را در این مکان سپری می‌کنند.

وی در ادامه تاکید کرد: ‌به همین منظور ما سعی داریم در کافی‌شاپ رادیویی ضمن همراهی کردن جوانان تهرانی با زبان و سبک خودشان از جوانان ایده‌آل و ایرانی بگوییم.

سردبیر کافی‌شاپ در ادامه در خصوص جایگاه این برنامه در میان دیگر برنامه‌های این شبکه اذعان داشت: شبکه استانی تهران که در این مدت مخاطبان خودش را داشته بخشی را نیز جوانان تشکیل می‌دادند و حال که در آستانه فصل تابستان هستیم سازمان صدا و سیما به جوانان و اوقات فراغت و مشغله‌های فکری و معیشتی آنان می‌پردازد، پس بهتر دیدیم در رادیو تهران نیز این اتفاق بیفتد که عنوان و محتوای جوان‌پسند هم انتخاب نمودیم.

همچنین در پایان به ارتباط این برنامه با سازمان ملی جوانان اشاره و تاکید کرد: تمامی پژوهش‌ها و اسناد سازمان ملی جوانان پشتوانه تحقیقی در برنامه کافی‌شاپ است که سعی خواهیم داشت در طول اجرا ارتباط بیشتری با این سازمان در جهت اطلاع‌رسانی از عملکرد‌ آن داشته باشیم.

امروز که بنده شنونده کافی‌شاپ هستم موضوع برنامه سفر است و مهمان ویژه آن در آیتم میز رزرو «شهرام ناظری»  استاد بنام موسیقی است که با هماهنگی جمشید جم تهیه‌کننده برنامه به روی آنتن خواهد رفت.
گفتنی است در این برنامه نمایش‌ها طوری اجرا می‌شود که بی‌ارتباط با عنوان آن و اتفاقات واقعی یک کافی‌شاپ نیست که شنونده از میان دیالوگ‌ها و فضاسازی برنامه متوجه ارتباط محتوای نمایش با عنوان می‌شود.

سردبیر معتقد است به طور کلی ما تلاش می‌کنیم برنامه را به دلیل خاص بودن و جوان‌پسند بودن آن از یک فرم کلاسیک برنامه‌سازی که دارای ورود و خروج و آرم مشخص است کنار بگذاریم تا آیتم‌ها فضایی داشته باشند که مخاطب بتواند با مولفه‌ها ارتباط برقرار کند، یعنی ما حداقل‌های لازم برای توصیف و روایت را ایجاد کنیم، بقیه به مخاطب سپرده می‌شود.

طوفان مهردادیان، مجید رحمتی، امیر زنده‌دلان و آسیه گرجی گردانندگان کافی‌شاپ هستند که با ایفای نقش به همراه افکت زنده، گاهی موسیقی زیرکلام یک کافی‌شاپ پرسروصدا را به روی آنتن می‌برند.

پس از طرح طنازانه خوشی و ناخوشی جوانان در یک سفر نوبت به مهمان ویژه می‌رسد. طوفان مهردادیان که از این اتفاق خرسند هنوز شوکه هست باید در آیتم میز رزرو به گفتگو بنشیند تا از حضور جوانان در موسیقی گپی بزنند.

به نظر می‌رسد الگوسازی هدف دیگر این برنامه است که در میز رزرو یک چهره شاخص گفتگو می‌کند که سمیعی تصریح می‌کند: ما در میز رزرو معمولا با یک مسوول در حوزه جوانان صحبت می‌کنیم، اما در بیشتر مواقع یک جوان نخبه مهمان این میز می‌شود تا در گفتگوی گوینده با او به شنونده این پیام برسد که آن نخبه جوان هیچ فرقی با ما نمی‌کند، تفاوتش در پشتکاری است که او داشته و ما نداشتیم.

اگرچه این کافی‌شاپ به دور از دود و دم کافی‌شاپ‌های خیابانی و فضاهای تاریک و روشن آن، در مکانی آرام تعبیه شده اما در راه طرح و پیگیری مشکلات جوانان و مشغله‌های جوانان و مشغله‌های آنان تلاش می‌کند تا بتواند رسالت رسانه‌ای خود را بجای بیاورد.

اگر شما هم مایلید مهمان این کافی‌شاپ باشید پیشنهاد می‌کنیم پنجشنبه‌ها ساعت 30/16 به موج FM59 ,AM1332 سری بزنید و شنونده این برنامه باشید.

سمانه عبادی‌

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها