نبرد «قاره به قاره» نادال با فده‌رر

از اروپا تا پکن‌

پس از قهرمانی‌های شگفت‌انگیز رافائل نادال اسپانیایی در گرنداسلم‌های اوپن فرانسه و ویمبلدون، او و حریف قدرتمند سوئیسی‌اش در پکن بر سر طلای تنیس المپیک 2008 نیز دوئل خواهند کرد. فده‌رر 27 ساله و سوئیسی و راست‌دست، در تمامی 5/5 سال اخیر در صدر جدول جهانی تنیس مردان قرار داشته و هنوز هم با پیشینه فتح 12 گرنداسلم از نادال 22 ساله و اسپانیایی و چپ‌دست که بیشتر از 5 گرنداسلم نبرده، بسیار پیش است، اما پس از قهرمانی قابل پیش‌بینی نادال در رولان گاروس که چهارمین پیروزی متوالی او در تک گرنداسلم برگزار شده روی زمین‌های خاکی‌ (LLay) به حساب می‌آمد و قهرمانی غیرمنتظره او در ویمبلدون که قطع‌کننده نوار 5 پیروزی متوالی فده‌رر در مهم‌ترین گرنداسلم و تک‌مسابقه بزرگ برگزار شده روی چمن تلقی می‌شد، نادال فاصله‌اش با فده‌رر را در صدر جدول جهانی تنیس مردان بیش از پیش کاهش داده است.
کد خبر: ۱۹۴۲۶۷

به همین علت است که اینک بیش از هر زمانی مسابقه‌های تنیس المپیک عمده و مهم شده و نگاه‌ها معطوف به آن است. همه می‌پرسند آیا نادال که باعث شده فده‌رر 3 بار متوالی در فینال اوپن فرانسه به او ببازد و حتی عنوان قهرمانی ویمبلدون را روی زمین‌های محبوبش (چمن)‌ به این اسپانیایی سرسخت ببخشد، می‌تواند در پکن هم ضربه‌ای کاری را به رقیب گرانمایه سوئیسی‌اش وارد کند یا خیر؟

با تغییر معادلات حالا نادال باور دارد که با قدری تلاش و فشار بیشتر می‌تواند فده‌رر را به کلی ساقط و خودش را به جای وی تنیسور اول جهان معرفی کند. این در حالی است که فده‌رر 234 هفته متوالی است که در صدر جدول ATP(اتحادیه تنیس حرفه‌ای مردان)‌ جای دارد و نادال 157 هفته پیاپی است که رتبه دوم را در پی او اشغال کرده است. اگر المپیک پکن با قهرمانی نادال پایان گیرد و جدیدترین واقعه تغییر حاکمیت در این ورزش به سود نادال تحقق یابد،‌ شاید فده‌رر حتی برای حضوری موفق در فلاشینگ مدو نیز روحیه‌ای نداشته باشد و مقدمات از کف دادن قهرمانی‌اش در آنجا هم فراهم آید. همه اینها در شرایطی روی داده است که دلمشغولی بزرگ نادال پیش از شروع اوپن فرانسه این بود که مبادا عنوان دومی‌اش را هم در جدول جهانی از دست بدهد و آن را به نوواک ژوکوویچ پدیده صربستانی بسپرد که قدم به قدم به او نزدیک شده و عنوان قهرمانی اوپن استرالیا را هم از دست وی و فده‌رر در آورده بود. اما حالا که نادال بعد از بیورن بورگ سوئدی در سال 1980، اولین مردی است که اوپن فرانسه و ویمبلدون را در یک سال و به طور توامان فتح کرده است، در ادامه جنگ «قاره به قاره» دو تنیسور برتر زمان حاضر است که به شرق آسیا کشیده شده است.

این تنیسور سرسخت اهل ایالت مایورکای اسپانیا می‌داند که حتی اگر در پکن ناکام شود می‌تواند با تعقیب فده‌رر در تورنمنت‌های هاردکورت فصل و بخصوص در گرنداسلم نیویورک، او را ناکام و قهرمانی را تصاحب کند و با چنان عنوانی وی را در جدول مورد بحث نیز به زیر دست خود تنزل دهد. با این حال حاشیه امنیت فده‌رر و اندوخته امتیازی او به حدی است که برای شکل‌گیری چنان واقعه‌ای باید یک سری اتفاقات بیفتد و فده‌رر در دو سه تورنمنت ناکامی‌های عمده‌ای را متحمل شود تا سرانجام نادال بتواند در سایر پیروزی‌هایش در تورنمنت‌های پیش‌رو،‌ از او سبقت بگیرد. در همه حال نادال بسیار امیدوار و در انتظار شروع هر چه سریع‌تر بازی‌های المپیک است تا بتواند در آنجا سقوط تازه‌ای را برای فده‌رر به تصویر بکشد. او می‌گوید: «بازی کردن در المپیک یک واقعه خاص است زیرا فقط هر 4 سال یک بار برگزار می‌شود.»

وصال روحانی‌

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها