نوشابه، 60 میلیارد دلار

هر چه فکر می‌کنیم داریم به این آقای موگابه بیشتر علاقه‌مند می‌شویم. نشسته است در کاخ خودش و راحت‌ترین کار ممکن را انجام می‌دهد. هر سال 3 تا صفر به واحد پولش اضافه می‌کند. این طوری نه کسی اعتراض می‌کند و نه حرف و حدیثی و چیزی به نام علم اقتصاد وجود دارد. هیچ منتقد اقتصاددانی هم نامه نمی‌نویسد و اعتراضی نمی‌کند چون همه تکلیفشان مشخص است.
کد خبر: ۱۹۱۸۲۸
 بانک مرکزی کشور زیمبابوه هفته پیش اعلام کرده است یک اسکناس جدید به ارزش 100 میلیارد دلار زیمبابوه را به جریان می‌اندازد تا بتواند با کمبود ارز و نرخ تورم سرسام‌آور مقابله کند! ارزش هر دلار آمریکا همین الان هم 100 میلیارد دلار زیمبابوه‌ای است!

در هفته گذشته نرخ تورم سالانه به 2/ 2 میلیون درصد رسیده است! انتشار اسکناس 100 میلیارد دلاری چندمین مورد انتشار اسکناس با ارقام نجومی در سال جاری در زیمبابوه است.

در ماه ژانویه، بانک مرکزی زیمبابوه اسکناس 10 میلیون دلاری، در ماه آوریل اسکناس 50 میلیون دلاری، در ماه می اسکناس‌های 100 و 250 میلیون دلاری و سپس اسکناس 500 میلیون دلاری زیمبابوه‌ای را منتشر کرد! اکنون نوبت به اسکناس 100 میلیارد دلاری رسیده که با پرداخت آن فقط می‌توان یک بلیت رفت و برگشت اتوبوس بین حومه و مرکز شهر هراره، پایتخت زیمبابوه را خرید! قیمت یک نان یا یک نوشابه گازدار غیرالکلی 60 میلیارد دلار زیمبابوه‌ای بود!

کشور زیمبابوه که به انبار غله آفریقای جنوب صحرا شهرت داشت و یکی از کشورهای مرفه آفریقایی بود، به دلیل سیاست‌های غلط از 8 سال پیش با بحران وحشتناک رکود اقتصادی مواجه است و هم‌اکنون 80 درصد مردم این کشور زیر خط فقر زندگی می‌کنند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها