هفته گذشته شرکت Opera software ASA که توانسته است شهرت عمده‌ای را به خاطر مرورگر Opera در دنیای وب برای خود دست و پا کند اعلام کرد که قصد دارد دوره‌های آموزشی ساخت صفحات استاندارد وب را به طور آنلاین راه‌اندازی کند. هدف از راه‌اندازی این دوره‌های کاملا رایگان، تقویت نهضت آموزش استانداردهای صفحات وب خواهد بود و مخاطبان آن را قشر وسیعی شامل دانش‌آموزان، دانشجویان دانشگاه و متخصصانی که در این حوزه کسب و کار می‌کنند، تشکیل خواهند داد.
کد خبر: ۱۹۰۰۰۶

در راستای همین پروژه،Opera  پایگاه آنلاین جامعی راه‌اندازی کرده که در آن شرح دقیقی از چارت آموزشی و محتوای دروس خود را در آن گنجانده است. محور این آموزش‌ها طراحی و توسعه وب با استفاده از روش‌های استاندارد برنامه‌نویسی است. این سایت آنلاین تاکنون 23‌مبحث درسی را شامل می‌شود که البته قرار است این تعداد بزودی به 30 مبحث درسی افزایش یابد. توماس فورد، مدیر ارتباطات شرکت Opera  بیان داشت که این دوره‌ها شامل ضروری‌ترین نکات طراحی استاندارد صفحات وب است. او معتقد است که حجم زیادی از منابع موجود آموزشی، منسوخ، قدیمی یا ناکامل هستند. به همین دلیل کریس مایلز، مدیر ارتباطات توسعه‌دهندگان در  Opera  نسخه‌ای از درس‌های آموزشی مخصوص این شرکت را طراحی کرد که مبنای این طراحی ساده فهمی است.
آقای فورد در ادامه صحبت‌هایش به رقبای دیگر  Opera  اشاره کرد و بیان داشت که با گسترش بیشتر روش‌های استانداردگرا، دیگر نیازی نیست که کاربران برای مرور وب به محصول یک کمپانی خاص رجوع کنند و در واقع آموزش‌های آنلاین  Opera  چیزی در مورد ارتقای دنیای وب است و تا زمانی که کاربری قصد فروش دوباره مطالب درسی را نداشته باشد استفاده از کلاس‌ها برای او رایگان است.

امروزه مرورگرهایila Firefox zMo و Apple Saffari  وOpera  استانداردگرا (Standard Base)  هستند و صفحات استاندارد وب را بخوبی ترجمه می‌کنند. این در حالی است که مرورگر بسیار محبوب 7  IE هنوز یک مرورگر غیراستاندارد است و شرکت  Microsoft  هنوز راه زیادی را تا  Standard Base   درآوردن 8  IE باید طی کند. در صورتی که  Microsoft  مرورگر 8 IE را به طور استانداردگرا درآورد، حرکت بزرگی در نهضت استانداردسازی صورت گرفته است. هرچند تاکنون سایت‌های زیادی مانند  W3schools.com  برای این گونه آموزش‌های آنلاین راه افتاده‌اند؛ اما هیچ کدام آنها تمام مباحث این حوزه را به طور کامل پوشش نمی‌دهند.

Opera  مرورگری است که به طور رایگان قابل دانلود است و با وجود برخی مزیت‌های استثنایی آن، تنها 55/0 درصد از سهم بازار جهانی مرورگرها را به خود اختصاص داده است. قابل توجه است بیشترین سهم‌ها از بازار جهانی مرورگرها به ترتیب زیر است.

27/83 درصد برای IE،76/13 درصد برای Firefox  و 18/2 درصد برای .Safari  هومن صفی‌زاده امزاجردی‌

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها