درباره فیلم پسر جهنمی 2 : ارتش طلایی‌

کره زمین را نجات دهیم‌

«پسر جهنمی 2 : ارتش طلایی» هفته قبل با یک فروش خوب و قابل توجه صدرنشین جدول هفتگی فروش فیلم‌ها در سطح بین‌المللی شد. فیلم که به‌شدت وام‌دار سنت‌های ژانر ترسناک و دلهره‌آور سینمای اسپانیا و مکزیک است، توسط گیلرمو دل‌تورو کارگردانی شده است. او کمدی اکشن درام و ماجراجویانه‌اش را براساس فیلمنامه‌ای از خودش کارگردانی کرده است.
کد خبر: ۱۸۹۷۵۳

فیلم با شعار تبلیغاتی «نجات جهان یک شغل بسیار سخت و جهنمی است» به روی پرده سینما‌ها رفت و خط کلی قصه فیلم  را آشکار ساخت. اکثر بازیگران قسمت اول در قسمت تازه هم حضور دارند، بازیگران فیلم عبارتند از: ران پرلمن، سلما بلر، داگ جونز، جان آلکساندر، جیمز داد، لوک گاس، ست مک فارلین و جان هارت. قصه فیلم‌ همان حکایت قدیمی نبرد خیر و شر است که هیولا‌ها و موجودات عجیب و غریب صحنه‌های مختلف آن را پر کرده‌اند.

قصه

سال 2020 است و مردم روی کره زمین زندگی آرامی دارند. فقط گاهی اوقات بعضی آدم‌های خلافکار دردسرهای کوچکی خلق می‌کنند که اهمیت خیلی زیادی ندارد، پسر جهنمی (ران پرلمن)‌ که در قسمت اول فیلم معرفی شده با آن چهره خاصی که دارد، در خدمت نیروهای حافظ قانون و نظم است. او قدرت بی‌انتهای خود را در خدمت نیروهای مثبت قرار داده و دوستان ابر قهرمانش هم در کنار او قرار دارند. اما بزودی آرامش روی کره زمین دست‌خوش مشکلاتی شده و با یک تهدید بزرگ و جدی روبه‌رو می‌شود. زمین و مردم آن از سوی یک دنیای مرموز و منفی مورد تهدید قرار می‌گیرد. آدم‌ها و موجودات عجیب‌ و غریب این دنیای مرموز شورشی را بر علیه بشریت به راه می‌اندازد. هدف آنها تسلط بر کره زمین است و می‌خواهند آدم‌ها را برده خود کنند. این‌جاست که به کمک پسر جهنمی نیاز است. او همراه گروه خودش برای کمک به بشریت می‌آیند.

وظیفه آنها نجات جهان از تسلط موجودات عجیب و غریب است، بزودی این موجودات عجیب و غریب خودشان را نشان می‌دهند و معلوم می‌شود آنها روی زمین ساکن شده‌اند. آنها خیلی زود حمله خود را شروع می‌کنند و خسارات زیادی به‌بار می‌آورند. پسر جهنمی هنگام نبرد علیه آنها متوجه این نکته می‌شود که به تنهایی توانایی مبارزه به این موجودات را ندارد. تنها کسی که می‌تواند به او کمک کند (و در حقیقت توانایی نابودی این موجودات بد طینت را دارد)‌ یک موجود کم حرف است که توسط هر دو طرف (هم آدم‌ها و هم دشمنان آنها)‌ طرد شده است.
پسر جهنمی به سراغ او می‌رود،‌ولی این موجود استثنایی علاقه‌ای برای نجات کره‌زمین از خودش نشان نمی‌‌دهد. بالاخره تلاش‌های پسر جهنمی به ثمر می‌نشیند و موجود استثنایی حاضر به همکاری با او می‌شود. این در حالی است که موجودات بد قصه در آستانه تسلط بر زمین هستند. آیا پسر جهنمی و دوستانش می‌توانند کره‌زمین را نجات داده و موجودات مهاجم را از بین ببرند؟

نقد

قصه «پسر جهنمی 2» هم مثل تمام قصه‌های کمیک استریپی و ابر قهرمانانه در دنیایی خیالی رخ می‌‌دهد که هیچ یک از اتفاق‌ها و کاراکترهایش نمی‌توانند در عالم واقعی حضور داشته باشند. تماشای فیلم برای دوستداران این نوع سینما جذاب خواهد بود و بینندگان عادی هم از دیدنش لذت خواهند برد. فیلم با هدف سرگرم ساختن تماشاچی ساخته شده و پیام‌های انسانی خوبی دارد. سازندگان فیلم توانسته‌اند اثری تماشایی ارائه کنند که به زیبایی و جذابیت قسمت اول است که 3 سال قبل اکران عمومی شد. کامپیوتر دیجیتالی پیشرفته کاملا در خدمت فضاسازی و شخصیت‌پردازی عجیب و غریب فیلم است. طراحی صحنه نقش مهمی در قصه فیلم دارد و کار طراحان صحنه خیلی خوب و دقیق است. موجودات هیولاگونه از ساخت و پرداخت خوبی برخوردارند و خیلی واقعی به نظر می‌رسند. کسانی که قسمت اول فیلم را دیده بودند، نگران آن بودند که قسمت دوم نتواند شایستگی دریافت عنوان دنباله‌ای منطقی بر آن را داشته باشد. اما دل‌تورو فیلمساز اسپانیایی تبار سینما توانسته جذابیت قصه و فضا را در قسمت دوم هم حفظ کند و حتی کاری جذاب‌تر و تماشایی‌تر ارائه دهد. قصه در قسمت دوم پیشرفت زیادی کرده و دلیلی وجود نداشت که بخواهد دوباره کاراکتر پسر جهنمی را به بیننده معرفی کند. به جای آن، قصه فیلم به اندازه کافی وقت پیدا می‌کند تا به جنبه‌های مختلف قصه و کاراکترهای متفاوت آن بپردازد. حتی در این قصه، فیلمساز زمانی را برای تعریف قصه دلدادگی پسر جهنمی و لیز شرمن (با بازی سلمابلر)‌ می‌گذارد.
چند صحنه فلاش‌بک فیلم هم در خدمت ارائه توضیحات بیشتر و دقیق‌تر به تماشاچی، در ارتباط با گذشته کاراکتر پسر جهنمی هستند.

پیتر جکسن کارگردان استرالیایی‌تبار سینما (و خالق سه‌گانه «ارباب حلقه‌ها»)‌ از گیلرمو دل‌تورو خواست کارگردانی فیلم «هالو» (2009)‌ را قبول کند. ولی دل‌تورو این درخواست را رد کرد، زیرا می‌خواست قسمت دوم «پسر جهنمی» را بسازد. وی حتی کارگردانی «من افسانه هستم» (2007)‌ و «یک تماس ناموفق» (2008)‌ را هم به خاطر این مساله رد کرد. او از بابت رد کارگردانی این فیلم‌ها هیچ وقت احساس ناراحتی نکرد. تنها افسوس او این بود که نتوانست کارگردانی قسمت جدید «هری پاتر» را  که امسال اکران عمومی می‌شود  انجام دهد. هنگام تولید فیلم، بین تهیه‌کنندگان آن اختلاف عقیده به وجود آمد. گروهی در شرکت سونی عقیده داشتند این فیلم پولساز نیست و به درد آن نمی‌خورد که تبدیل به یک مجموعه فیلم شود. همین نکته باعث شد تا کمپانی یونیورسال امتیاز ساخت قسمت دوم را خریداری و بلافاصله کار تولید آن را شروع کند. روپرت ایوانز که در قسمت اول نقش مامور پلیس جان مایرز را بازی کرد، هنگام تولید قسمت دوم درگیر بازی در یک فیلم دیگر بود و نتوانست نقش خود را در دنباله فیلم تکرار کند. سازندگان فیلم هم مجبور شدند خیلی ساده، نقش او را در قسمت دوم حذف کنند! در عوض، ران پرلمن بازی در نقش اصلی «دراگون بال» (2009)‌ را رد کرد تا بتواند دوباره در نقش پسر جهنمی ظاهر شود. کل صحنه‌های فیلم در بوداپست مجارستان فیلمبرداری شد که لوکیشن‌هایی زیبا و چشم‌نواز دارد و کلام آخر این که ایفای نقش سلطان بالور (که نقش مهمی در قصه فیلم دارد)‌ به کریستوفر لی دراکولای معروف و قدیمی سینما پیشنهاد شد. ولی این نقش به مذاق بازیگر خوش نیامد و او بازی در آن را قبول نکرد.

کیکاووس زیاری‌

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها