دادیار شعبه اول دادسرای قاچاق کالا و ارز از دستگیری دو برادر که از لیدرهای اصلی شرکت گلدکوئیست هستند خبر داد و گفت: متهمان تحت قرار بازداشت موقت روانه‌ زندان شدند.
کد خبر: ۱۸۹۱۰۵

به گزارش ایسنا، حیدر ایزدی در تشریح این پرونده در جمع خبرنگاران گفت: دفتر ویژه دادسرای تهران در خصوص فعالیت پنهانی دو تن از لیدرهای شرکت گلدکوئیست تحقیقاتی را آغاز و پلیس امنیت و دفتر ویژه دادسرای قاچاق کالا و ارز صحت این گزارش را تایید کرد و تحقیقات زیادی برای کشف محل اختفای این دو برادر صورت گرفت که به نتیجه نرسید تا این‌که دادستانی کل کشور متهمان را ممنوع‌الخروج کرد.

وی درباره دستگیری این متهمان، گفت: از آن‌جایی که «محسن» قصد ورود به ایران از دوبی را داشته، پلیس گذرنامه ناجا و پلیس اتباع خارجی با توجه به ممنوع‌الخروج بودن وی به او مشکوک شده و سپس او را در فرودگاه امام خمینی (ره) دستگیر کرد و هنگامی که برادرش جهت آنجام اقداماتی برای آزادی وی به دادسرا آمده بود او را نیز دستگیر کردند.

ایزدی با بیان این‌که این دو برادر جزو نفرات اولیه در تشکیل شرکت‌های گلدکوئیست در ایران بوده و جلسات پرزنت زیادی برگزار کردند‌، افزود: عکس‌های فراوانی از فعالیت این دو برادر در کشور مالزی و تایلند موجود است.

وی در خصوص میزان دریافت پورسانت این متهمان، گفت: از آن‌جایی که متهمان حرفه‌ای هستند تی‌سی و پسورد را به دادسرا معرفی نکردند و به همین لحاظ تعداد زیرمجموعه‌هایی که آن‌ها تاکنون عضو‌گیری کرده‌اند مشخص نیست اما احتمالا تمام افراد عضو در شرکت گلدگوئیست، زیرمجموعه این دو برادر هستند.

دادیار شعبه اول دادسرای قاچاق کالا و ارز افزود: طبق قانون اخلال‌گران در نظام اقتصادی برای این دسته از متهمان مجازات حبس و رد مال به شکات و جزای نقدی و در صورت احراز اتهام مقابله با نظام، مجازات اعدام در نظر گرفته شده است که در این خصوص دادسرای تهران به عنوان مدعی‌العموم شاکی پرونده است.

وی با اشاره به عزم جدی قوه قضائیه برای مقابله با شرکت‌های هرمی که سبب نابسامانی اقتصادی می‌شوند، افزود: سیاست‌گذاری قوه قضائیه برای مقابله و مبارزه با سرشاخه‌ها است و هر روزه در دادسرای قاچاق کالا و ارز حداقل هر شعبه دو پرونده‌ی گلدکوئیست را رسیدگی و در روز دو آفیس را پلمپ می‌کند.

ایزدی افزود: مقابله قضایی با شرکت‌های هرمی باعث شده گردانندگان این شرکت‌ها روش جدیدی برای عضوگیری اتخاذ کنند و معمولا متهمان را برای پیدا کردن کار یا بازاریابی شبکه‌ای دعوت می‌کنند. به همین لحاظ از مردم تقاضا داریم دقت زیادی به این مساله داشته باشند و فریب ظاهر موجه آن‌ها را نخورند، فعالیت شرکت‌های هرمی با بازاریابی شبکه‌ای متفاوت است.

وی گفت: در این شرکت‌ها سکه‌هایی که در بازار کمتر از 30 هزار تومان خرید و فروش می‌شود به مبلغ یک میلیون و 400 هزار تومان به اعضا داده می‌شود.

ایزدی به مردم توصیه کرد: در قبال پرداخت پول به هر فردی رسید دریافت کنند و پول را از شبکه‌ بانکی وارد کنند تا مدارکی برای اثبات ادعاهایشان داشته باشند.

وی با اشاره به این‌که اعضای قدیمی برای عضوگیری از تمام قوانین کشور استفاده می‌کنند، گفت: دارالترجمه‌ها زیر نظر قوه قضائیه هستند و به همین لحاظ در سربرگ‌های آن‌ها آرم قوه قضائیه موجود است و معمولا لیدرهای اصلی شرکت‌های هرمی شناسنامه اعضای جدید را برای ترجمه به دارالترجمه‌ها می‌دهند و با توجه به وجود آرم قوه قضائیه بر روی آن، این ترجمه را مجوز رسمی فعالیت اعضاء معرفی می‌کنند که در این خصوص تذکرات لازم را به دارالترجمه‌ها داده‌ایم.

در جلسه بازجویی که صبح امروز برگزار شد، قاضی ایزدی، اتهام اخلال در نظام اقتصادی کشور از طریق پذیرش نمایندگی شرکت گلدکویئست در ایران را به «کاظم» و «محسن» تفهیم کرد که متهمان گفتند: این فعالیت جرم نیست و شرکت ما تجاری بوده و این گونه شرکت‌ها در بسیاری از کشورهای جهان فعالیت می‌کنند.

ایزدی افزود: طبق ادعای متهمان، از سال 84 شروع به عضوگیری در شرکت‌های گلدگوئیست کرده‌اند و با «جو» و «پاتمن» که آموزش دهنده عضوگیری در شرکت‌های هرمی است در مالزی جلساتی را برگزار کرده‌اند.

دادیار شعبه اول دادسرای قاچاق کالا و ارز افزود:‌ قانون برخورد با اخلال‌گران در نظام اقتصادی تصویب شده اما این قانون نواقص و چاله‌های زیادی دارد. از نمایندگان مجلس شورای اسلامی می‌خواهم ایرادات قانون را در خصوص تعیین مجازات، رد مال،‌ جزای نقدی، تعیین نوع فعالیت شرکت هرمی که شبه‌ناک با بازاریابی شبکه‌ای است مشخص و قانون را شفاف کنند.

وی گفت: تعدادی از جوانان که نیروی فعال و موتور پیشرفت کشور هستند در این شرکت‌ها حیف و هدر می‌روند، تقاضای من از مسئولان این است که برای این قضیه فکری کنند.

در حاشیه:

یکی از متهمان، صندلی را به قصد زدن بر سر فیلم‌بردار برنامه‌ در شهر برداشت اما موفق به انجام این کار نشد.

تعدادی از خبرنگاران شبکه‌های صداوسیما و روزنامه‌ها به‌لحاظ برخورد نامناسب، جلسه‌ی رسیدگی را ترک کردند. 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها