دکتر میثم رضایی‌

دلم بدجوری‌شورمی‌زند

وقتی در یک موقعیت دلهره‌آور قرار می‌گیریم، طبیعی است دچار نگرانی و اضطراب شویم. دلشوره، ترس، اضطراب، هراس و نگرانی واژه‌هایی هستند که برای تعریف یا توصیف این وضعیت روحی و روانی به کار می‌بریم. مجموعه مشکلات روحی که در روانپزشکی به نام اختلالات اضطرابی شناخته می‌شوند عبارتند از؛ عکس‌العمل‌های تشدید شده یا خارج از کنترل یا غیرطبیعی افراد در زمانی که با این موقعیت‌ها مواجه می‌شوند.
کد خبر: ۱۸۴۶۲۵

      علائم و نشانه‌های اختلال اضطرابی‌

علائم یک اختلال اضطرابی در دو گروه قابل تقسیم‌بندی است. علائم و نشانه‌های فیزیکی یا جسمانی و همچنین علائم و نشانه‌های روان‌شناختی. ممکن است برخی از این علائم وجود نداشته باشند یا کمرنگ‌تر باشند و علائم دیگر مشهودتر و آزاردهنده‌تر باشند.

نشانه‌های فیزیکی عبارتند از لرز، انقباض عضلانی. احساس لرزش، سردرد، درد پشت، تنگی‌نفس، نفس نفس زدن، احساس خستگی، از جا پریدن به طور واکنشی، رنگ‌پریدگی، گلگون شدن، تپش قلب، افزایش ضربان قلب، تعریق، سرد شدن دست‌ها، اسهال، خشکی دهان، تکرر ادرار، اختلال در بلع و احساس گزگز یا بی‌حسی در دست‌ها و پاها.

علائم روان‌شناختی نیز عبارتند از: احساس وحشت، اشکال در تمرکز کردن، همواره گوش به زنگ بودن، بی‌خوابی، کاهش میل جنسی، احساس توده در گلو و دل‌به‌هم‌خوردگی.

بیماری‌های مختلفی در اختلالات اضطرابی طبقه‌بندی می‌شوند و بر حسب علائم و شرایط مختلف تحت عنوان بیماری‌های حمله هراس، فوبیا (ترس) اجتماعی، فوبیا (ترس) خاص و ... نامگذاری می‌شوند. مهم این است اگر خودتان یا یکی از اطرافیان شما دچار یک اختلال اضطرابی است به این نکات توجه کنید:
1 - فرد دچار اختلال اضطرابی باید به این اطمینان و آرامش دست پیدا کند که مشکل او با مراجعه به پزشک برطرف خواهد شد.

2 - نباید فردی که دچار اختلال اضطرابی است توسط اطرافیان نکوهش و سرزنش شود.

3 - پیش از مراجعه به پزشک، فرد مبتلا به اختلال اضطرابی از موقعیت‌های اضطراب‌آور دور نگه داشته شود.

4- عدم مراجعه به پزشک و درمان این اختلال می‌تواند منجر به بدتر شدن بیماری و یا عدم تشخیص به اختلالات دیگری نظیر انواع وسواس‌ها، افسردگی و ... منجر شود.

5  حمایت اطرافیان و خانواده و همراهی آنها با پزشک معالج نقش به سزایی در بهبود سریع‌تر علائم دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها