در حال حاضر، ابر رایانه ها ابعاد بسیار بزرگی دارند و برخی از آنها به اندازه یک ساختمان هستند. اما دانشمندان بلژیکی دانشگاه آنتورپ یک ابررایانه‌‌ رومیزی ساختند که قادر است به سرعت مجموعه‌ای از صدها رایانه معمولی، به فعالیت بپردازد. هدف این پژوهشگران برروی طراحی روش‌های محاسباتی جدید برای نوعی عکس‌برداری پزشکی به نام توموگرافی یا پرتونگاری مقطعی متمرکز شده بود.
کد خبر: ۱۸۱۹۰۷

در توموگرافی تصویری سه بعدی از اعضای داخلی بدن بیمار با ترکیب داده‌ها از شمار زیادی از پرتوهای ایکس گرفته شده از زوایای مختلف، ایجاد می‌شود اما به علت بزرگ بودن این تصاویر تبدیل آن‌ها به جزئیات با استفاده از یک رایانه‌ معمولی هفته‌ها زمان می‌برد. استفاده از مجموعه‌ای از رایانه‌ها برای این منظور نیز گران و نیازمند فضا و هزینه‌های قابل ملاحظه است. بر اساس این گزارش این محققان به منظور افزایش سرعت پردازش و در عین حال پایین نگه داشتن هزینه‌ها، به سخت‌افزارهای بازی روی آوردند.

براساس یافته‌های آن‌ها کارت‌های گرافیکی سه بعدی که برای استفاده در بازی‌های رایانه‌ای سه بعدی طراحی شده‌اند برای پردازش های توموگرافی بسیار مناسب هستند. تنها یک کارت گرافیکی بازی در انجام محاسبات توموگرافی 40 برابر قدرتمندتر از رایانه‌های معمولی است.

این دانشمندان بلژیکی که به دنبال سرعت زیادی برای رایانه‌ بودند ابررایانه رومیزی به نامFASTRA  را ساختند که به چهار پردازنده گرافیکی GPU  دوتایی مجهز است و داشتن این پردازنده‌های گرافیکی این ابر رایانه را قادر ساخته با سرعت 350رایانه معمولی کار کند که عملا زمان را برای انجام توموگرافی کاهش می‌دهد. ابررایانه رومیزیFASTRA  علاوه بر سریع‌تر بودن نسبت به راهکارهای دیگر با مصرف کمتر از 1500 وات برق نسبت به یک مجموعه رایانه، بیش‌تر حافظ محیط زیست است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها