اکثر افراد بخصوص خانم‌ها به وضعیت پوست خود حساس هستند. ایجاد تغییرات منفی موجب بروز مشکلات روحی و اجتماعی در برخی افراد می‌شود. یکی از این تغییرات نامطلوب تغییر در رنگ پوست‌ و به وجود آمدن لک‌ است که اتفاقا از شایع‌ترین بیماری‌های پوستی نیز محسوب می‌شوند.
کد خبر: ۱۷۹۲۵۸

یکی از شایع‌ترین انواع این لک‌ها  که در تابستان نیز تشدید می‌شود، کک‌و‌مک است. کک‌و‌مک نقاط تیره صاف و گردی هستند که اغلب از دو میلیمتر کوچکترند. بروز این لکه‌ها را باید در ژنتیک جستجو کرد. این حالت بیشتر در افراد بور و بلوند دیده می‌شود. کک و مک‌ها در زمستان تقریبا به طور کامل محو می‌شوند و در تابستان دوباره ظاهر می‌شود.

چرا لکه‌

کسانی که رنگ پوست روشنی دارند میزان رنگدانه (ملانین) کمتری در پوست خود دارند. ملانین ماده‌ای شیمیایی است که به وسیله سلول‌های خاص پوست (به‌نام ملانوسیت) تولید می‌شود. ملانوسیت‌ها وقتی در معرض تابش خورشید قرار می‌گیرند، ملانین بیشتری تولید می‌کنند.به همین دلیل پوست برنزه می‌شود اگر فعالیت برخی از این سلول‌ها بیشتر باشد گاهی اوقات تبدیل به کک و مک می‌شوند.

کک و مک‌ها دو دسته کلی دارند؛ نوع اول  لکه‌هایی صاف و بدون برجستگی به رنگ قرمز یا قهوه‌ای روشن و  طی ماه‌های آفتابی ظاهر و در زمستان ناپدید می‌شوند و بیشتر در افرادی با پوست‌های روشن و در خانواده‌هایی با زمینه ارثی دیده می‌شود.

نوع دوم؛ لکه‌های برنزه کوچک که قهوه‌ای یا سیاه هستند و در فصل زمستان هم ناپدید نمی‌شوند. این لکه‌ها در  کودکان دیده می‌شود.

برای درمان‌

کک‌و‌مک هیچ خطری ندارد، اما درمان مؤثری هم ندارد. بهترین راه پیشگیری از تشکیل این لک‌های مزاحم است. خوب پوشاندن بدن، استفاده از کلاه‌های لبه‌دار و نیز کرم‌های ضدآفتاب به شما کمک می‌کند که تابستان را با کک و مک کمتری بگذرانید.

برای از بین بردن لک با تجویز پزشک از کرم‌های حاوی هیدروکینون با درصدهای گوناگون (نباید بیشتر از 6 تا 7 درصد باشد) و نیز از کرم ترتینوئین 05/0 درصد می‌توان استفاده کرد. در صورت استفاده از این دو کرم باید از کرم‌های ضدآفتاب استفاده شود.

با استفاده از لایه‌برداری (پیلینگ) یا سایش پوست به صورت مکانیکی (درم ابریژن) می‌توان این لکه‌ها را پاک کرد، اما برای جلوگیری از لک‌های مجدد، همیشه باید از ضد آفتاب مناسب استفاده کرد.

نوعی انجماد ملایم و خفیف با نیتروژن مایع نیز وجود دارد که برای درمان کک و مک استفاده می‌شود.

 در مورد لک‌ها همیشه بهتر است با پزشک مشورت کنید و گول تبلیغات ماهواره‌ای یا مجلات زرد را نخورید. توجه داشته باشید که هیچگاه درمان لک‌های تیره پوست را به افراد غیر پزشک و تجویزهای آنها نسپارید چون گاهی این کار، درمان شما را مشکل  یا حتی غیرممکن می‌سازد. پزشک با توجه به وضعیت شما و نوع لک، علت آن و درمان را توصیه می‌کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها