همه دوست دارند زیبا باشند، اما هیچ کس نمی‌خواهد به قیمت زیبا شدن به خودش آسیب برساند مگر که نداند. احتمالا کسانی که برای زیبایی یا شاید مد به دنبال کاشت نگین بر روی صورت و دندان و حتی کاشت ناخن هستند،هشدار‌ها و عوارض این کار را دقیقا نمی‌دانند. این روزها کاشت نگین روی صورت که روی ابروها، زیر چانه و حتی داخل چشم انجام می‌شود، در کنار استفاده از بینی واره و کاشت نگین روی لب و... در دختران جوان شایع شده است.
کد خبر: ۱۷۶۵۴۳
مساله استقبال از این ابزارها بستگی به سلیقه و تمایل فرد دارد اما دانستن برخی نکات در کنار این انتخاب ضروری به نظر می‌رسد که شاید آخرینش مساله فرهنگی باشد؛ البته اگر سلامت را در اولویت همه مسائل قرار دهیم.

دکتر فرهاد معین، مشاور پوست و مو ضمن غیرضروری خواندن کاشت نگین به «جام‌جم» می‌گوید: علاوه بر این‌که این مساله غیرضروری محسوب می‌شود باید به مسائل فرهنگی و بهداشتی آن توجه شود.

او معتقد است: حتی در اروپا و امریکا هم کسانی که از این ابزار برای زیبایی استفاده می‌کنند افرادی از گروه‌های خاص و به نوعی غیرفرهنگی محسوب می‌شوند هرچند که مانعی برای استفاده از آنها وجود ندارد.

معین به بحث سلامت و عوارض کاشت نگین اشاره می‌کند و می‌گوید: در بحث سلامت، پزشکی و زیبایی هم استفاده از این نگین‌ها به دلایلی توصیه نمی‌شود.

او ادامه می‌دهد: خطر و ریسک عفونت در این کاشت‌ها که حتی روی زبان هم انجام می‌شود بالاست، علاوه بر این جنس این نگین‌ها از فلز نیکل است که ممکن است بدن فرد نسبت به آن حساسیت نشان دهد.

معین به مساله ایجاد گرانولوما در پوست افرادی که از این نگین‌ها استفاده می‌کنند اشاره می‌کند و می‌گوید: گرانولوما در واقع یک نوع جمع‌شدگی پوست در اطراف محل کاشت نگین است که در برخی موارد در نتیجه کاشت نگین‌ها روی پوست ایجاد می‌شود.

نگین‌های دندانی‌

یکی دیگر از این کاشتنی‌های زیبا کاشت نگین روی دندان‌هاست که به گفته پزشکان موجب از بین رفتن آن می‌شود.

ایجاد حفره روی سطح دندان و کاشتن نگین‌های تزئینی داخل حفره ایجاد شده، موجب صدمه به ساختمان دندان و از بین رفتن آن می‌شود.

دکتر محمد سالارزاده، متخصص دندانپزشکی ترمیمی درخصوص استفاده از زینت‌آلات دندان ادامه می‌دهد: استفاده از این قبیل تزئینات چنانچه به وسیله متخصص زیبایی و با رعایت اصول بهداشتی انجام گیرد در کوتاه مدت مشکل‌ساز نمی‌شود.

ظاهرا در روش صحیح، نگین‌های تزئینی با استفاده از مواد چسبنده‌ای که در پر کردن دندان نیز به کار می‌رود، بدون هیچ‌گونه صدمه به ساختمان دندان به روی سطح آن چسبانده می‌شود.

به اعتقاد وی، ‌در صورت پرهیز از گاز زدن مواد غذایی سفت و استفاده از مسواک‌های خاص و خمیر دندان‌هایی که ساییدگی زیادی در پی نداشته باشد، کاشت آن عوارضی نخواهد داشت.

کاشت ناخن، عوارض‌

استفاده از ناخن‌های مصنوعی و کاشت ناخن، عوارضی همچون عفونت‌های معمولی و قارچی، درماتیت (اگزمای تماسی)، تغییر شکل ناخن، شکنندگی و حتی از بین رفتن صفحه اصلی ناخن را به دنبال خواهد داشت.

همچنین کاشت ناخن‌های مصنوعی باعث تغییر رنگ ناخن، التهاب دور ناخن، خط خط شدن، خرد شدن ناخن و کنده شدن لبه آزاد ناخن می‌شود.

متخصصان پوست و مو معتقدند استفاده طولانی‌مدت از ناخن‌های کاشته شده از آماده مصرف گرفته تا ناخن‌های کاشته شده برای استفاده طولانی‌مدت می‌تواند باعث واکنش‌های دردناک و شدید شامل عفونت پوست اطراف ناخن‌ها و شل شدن ناخن‌ها شود.

خانم‌هایی که از ناخن‌های مصنوعی و کاشته شده استفاده می‌کنند، ممکن است بعد از مدتی مشاهده کنند که ناخن‌های طبیعی آنها نازک‌تر و مات‌تر شده است و در مواردی منجر به عوض شدن جهت و محور ناخن می‌شود.

نگین‌هایی در آرایشگاه‌ها

در کنار همه این عوارض دکتر معین به کاشت نگین‌ها در مکان‌های غیرپزشکی اشاره می‌کند و می‌گوید: متاسفانه در حال حاضر در  آرایشگاه‌ها و مکان‌هایی که برای این کار اصلا توصیه نمی‌شود، شاهد این نوع از کاشت‌ها هستیم.

وی می‌گوید: اگر تمایلی برای انجام این کار وجود دارد باید مراکز پزشکی و زیبایی مورد تایید انتخاب شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها