با وقوع پدیده گرم شدن زمین و تولید گازهای گلخانه ای که پیامدهای زیست محیطی وخیمی ‌را به همراه دارد، دولت‌ها، سازمان‌های دولتی و غیر دولتی به جست وجوی راه چاره ای برای این مشکل پرداختند. همانطور که در شماره‌های گذشته خواندید،گوگل نیز برای همگامی‌با طرح جهانی Earth Hour ، در 29 مارس، رنگ صفحه اصلی خود را با نمایش پیام " ما چراغ‌ها را خاموش کردیم. حالا نوبت شماست" به رنگ سیاه درآورد تا اهمیت صرفه جویی در انرژی را بیش از پیش برجسته نماید.
کد خبر: ۱۷۱۵۵۵

 شرکت گیگا بایت به تازگی اعلام کرده که قصد دارد با تولید مادربردها و کارت‌های گرافیکی بامصرف توان کمتر که به همین دلیل جزو تولیدات سبز محسوب می‌شوند، به جمع تولیدکنندگان چنین محصولاتی در سال 2008 بپیوندد. البته این اقدام تنها مخصوص شرکت‌های مرتبط با فناوری اطلاعات نیست . جفری ایملت، مدیر عامل جنرال الکتریک نیز در این باره گفته است: با نگاهی به سراسرشرکت، دریافتیم که تمرکز بر فناوری‌های  زیست محیطی می‌تواند یک طرح تجاری بزرگ برای شرکت باشد. مفهومی‌ که روی آن کارکردیم این بود که سبز، سبز است. بدین طریق، محیط زیست یک فرصت تجاری و شانسی برای افزایش سود و هسته مرکزی هر فعالیت تجاری شد. مدیرانی که می‌خواهند موفق باشند نیاز به پیروی از این راه دارند. از زمانی که شرکت‌ها کالا تولید می‌کنند، در جستجوی راه‌هایی برای کاهش هزینه‌هایشان بوده‌اند. شرکت‌ها رفته رفته درمی‌یابند، تحولات انجام گرفته در فناوری، افزایش سود از طریق گزینه‌های سبز را آسان تر می‌کنند. اگر چه بهره وری انرژی، پیش از آنکه به نجات دادن سیاره ما مربوط شود، با افزایش سود سر و کار دارد اما نتایج معجزه آسای آن بر طبیعت را نمی‌توان نادیده گرفت و این اقدام یک سود دو سویه را برای طبیعت و شرکت‌ها در بردارد. بر پایه پژوهشی که اخیرا توسط "شورای امریکایی برای یک اقتصاد انرژی کارآمد" منتشر شده است، امروزه برای تولید یک دلار داده اقتصادی، به کمتر از نصف میزان انرژی که در سال 1970 مصرف می‌شد، نیاز است. تولید فولاد در طول 20 سال گذشته، از نظر بهره وری انرژی، به میزان 167درصد بهبود یافته است. بهره وری انرژی سامانه‌های رایانه‌ای، به میزان باورنکردنی میلیون درصد، ارتقاء یافته است.
از طرفی افراد اهمیت بیشتری به مسایل مرتبط به محیط زیست می‌دهند به طوری که به گفته مؤسسه تحقیقات فورستر، 12درصد بزرگسالان ایالات متحده  یعنی حدود 25 میلیون امریکایی  حاضرند برای کالاهای مصرفی الکترونیکی که انرژِی کمتری مصرف می‌کنند، یا توسط شرکتی تولید می‌شوند که به حفظ محیط زیست، توجه بیشتری می‌کند، مبلغ اضافی بپردازند. شرکت‌ها ساختار سبز  و صرفه جویی‌هایی را که در زمینه انرژی، منابع طبیعی، و پول باعث می‌شود  جدی گرفته اند. فناوری‌های نوین و اهمیت فزاینده برنامه صدور گواهی "رهبری در طراحی انرژی و زیست محیطی" (LEED)  وابسته به "شورای ساختمان سبز ایالات متحده" (USGBC) ، و همچنین مقررات بهره وری جدید، به تشویق شرکت‌های بزرگ به پیروی نمودن از این روش کمک می‌کنند. اما با رعایت برخی نکات ساده، ما نیز در کشور، سازمان و محل کار خود می‌توانیم سبز باشیم:

 وسایل برقی محل کار خود را در زمان‌های عدم حضور خاموش کنیم. در زمان کاهش بار کاری،تنها یکی از چندین آسانسورها کار‌کند و بقیه از مدار خارج شوند. تهویه مطبوع و چراغ‌های اتاق‌های کنفرانس بخش‌های مختلف در زمانی که مورد استفاده قرار نمی‌گیرند خاموش شوند.  با کاهش میزان بروکراسی اداری در کاهش کاغذ مصرفی بکوشیم. کاغذهای چاپگرها و ابزارهای فتوکپی را بازیافت کنیم. شرکت‌ها از ابزارهای بهره‌ور تری مانند نرم افزارهای پیغام رسان فوری برای تماس با دیگر بخش‌ها و یا مشتریان استفاده کنند. ضایعات تولید شده در دفاتر کاری و کارخانه‌های شرکت‌ها دوباره بازیافت ‌شوند.

شیما حکیمی‌

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها