بارسلونا - منچستریونایتد

دیداری با ریشه‌های تاریخی

بارسلونا و منچستریونایتد در مرحله‌ی نیمه نهایی لیگ قهرمانان در دیداری نفس‌گیر و حساس با یکدیگر روبرو می‌شوند.
کد خبر: ۱۶۹۸۴۹

به گزارش ایسنا ، این دیدار یادآور بازی‌های آنها در سال‌های گذشته است. شاید بهتر بود رویارویی آنها در یک دیدار بود و در مسکو برگزار می‌شد.

نخستین دیدار آنها در رقابت‌های جام در جام اروپا بود ولی زیباترین و به یادماندنی‌ترین دیدار آنها، رویارویی در لیگ قهرمانان سال 1999 بود.

جایزه‌ی تیم پیروز در بازی سال جاری، رزرو بلیت مسکو است، جایی که فینال لیگ قهرمانان در آنجا برگزار می‌شود. دو تیم توانایی شکست دادن یکدیگر را دارند و برای توانایی‌های حریف احترام قائلند ولی وقتی پای فینال لیگ قهرمانان در میان باشد، رسیدن به فینال تحت هر شرایطی ممکن است در دستور کارشان قرار بگیرد.

بارسلونا و منچستریونایتد پیش از این هفت بار با یکدیگر روبرو شده‌اند که همه‌ی آنها به نوعی دیدارهای مهمی بوده‌اند و حساسیت‌های ویژه‌ای داشته‌اند.

فصل 1984-1983؛ یک چهارم نهایی جام در جام اروپا

دیگو مارادونا که آن روزها در بارسلونا بازی می‌کرد، در اوج دوران آمادگی قرار داشت و به نظر می‌رسید برگ برنده‌  کاتالان‌ها در دیدار با یونایتد است ولی او در آن دیدار به میدان نرفت.

در سال‌های اخیر لیگ قهرمانان اروپا معتبرترین جام باشگاهی در این قاره است ولی در جام یوفا طی دهه‌های گذشته از کیفیت بالایی برخوردار بود و قهرمانی در آن افتخار بزرگی به شمار می‌رفت. منچستری‌ها به خوبی این روزهایشان بازی نمی‌کردند و در سایه‌ لیورپول محو شده بودند. بارسلونا نیز شرایط بهتری نداشت و یازده سال بدون جام را سپری می‌کرد.

بازی رفت در نوکمپ برگزار شد. بارسلونا با گل "گریم هاگ" از حریف پیش افتاد. گل دقیقه‌ پایانی "خوان کارلوس پرس" موجب پیروزی دو بر صفر کاتالان‌ها شد تا آنها نیمی از راه صعود را پیموده باشند و با خیال راحت به انگلیس سفر کنند. در بازی برگشت یونایتدها تحت رهبری "ران اتکینسون" یکی از بهترین‌ نمایش‌های خود در تاریخ بازی‌های اروپایی را نشان دادند: "برایان رابسون" هافبک ملی‌پوش انگلیس در آن بازی دو گل زد تا نتیجه‌ دیدار در مجموع دو بر دو مساوی شود. در نهایت گل "فرانک استاپلتون" سرانجام دیدار را مشخص کرد و یونایتد راهی دور بعد شد.

1991-1990؛ فینال جام در جام اروپا

یونایتد سال پیش از آن در جام حذفی انگلیس قهرمان شده بودند و تیم با سرمربی‌گری "الکس فرگوسن" به سوی بزرگ شدن پیش می‌رفت. فینال در استادیوم دی‌کویپ روتردام برگزار می‌شد و می‌توانست به شبی رویایی برای هر دو تیم تبدیل شود. بارسلونا هنوز هم با مشکل‌هایش دست و پنجه نرم می‌کرد و نتوانست بازی درخشانی را انجام دهد.

در سوی دیگر میدان منچستریونایتد آماده‌ قرار داشت. این بار "مارک هیوز" دو گل وارد دروازه‌ بارسلونا کرد تا تیمش را به قهرمانی برساند. شوت سنگین او برای "کارلوس بوسکت" هیچ شانسی باقی نگذاشت و توپ به کنج دروازه رفت. "رونالد کومان" از روی یک ضربه ایستگاهی فاصله را کم کرد ولی این گل برای پیروزی کافی نبود. این نخستین جام اروپایی انگلیسی‌ها پس از پنج سال محرومیت در بازی‌های اروپایی بود.

1995-1994؛ مرحله‌ گروهی لیگ قهرمانان

منچستر و بارسلونا به تیم‌های قدرتمندی تبدیل شده بودند و بازی‌های زیبایی را نیز به نمایش می‌گذاشتند. بارسا علی‌رغم بازی‌های زیبایی که فصل پیش از آن انجام داده بود، در فینال لیگ قهرمانان با نتیجه‌ی چهار بر صفر برابر میلان خرد شده بود. "یوهان کرایف" آن زمان هدایت بارسلونا را برعهده داشت و تیم را به موفقیت‌های خوبی رسانده بود. ولی به نظر می‌رسید سال پایانی را در نوکمپ سپری می‌کند.

او که در پایان فصل بعد از بارسلونا خداحافظی کرد، در دیدار رفت برابر یونایتد در اولدترافورد به تساوی رسید تا از گرفتن یک امتیاز در زمین حریف راضی باشد زیرا آنها بازی قبلی‌شان برابر گوتنبرگ سوئد را واگذار کرده بودند. در ددیار برگشت با رسلونایی‌ها با نتیجه‌ی درخشان چهار بر صفر شیاطین سرخ را له کردند تا یک پیروزی تاریخی رقم بخورد. "هریستوا استوئیچکوف" دو گل زد و "روماریو" و "آلبرت فرر" گل‌های دیگر را به ثمر رساندند.

در آن دیدار "پیتر اشمایکل" در زمین حضور نداشت و "گری والش" جایش را گرفته بود. کاتالان‌ها چهار گل به والش زده بودند نه اشمایکل. در آن زمان هنوز قانون ممنوعیت به کارگیری بیش از سه بازیکن خارجی در ترکیب تیم پابرجا بود و فرگوسن برای به کار گرفتن بازیکنانش محدودیت داشت.

1999-1998؛ مرحله‌ گروهی لیگ قهرمانان

دو دیدار رفت و برگشت این دو تیم در آن سال را یکی از دیدنی‌ترین دیدارهای لیگ قهرمانان می‌دانند. یونایتد به عنوان صدرنشین از این گروه صعود کرد ولی بارسلونا با قرار گرفتن در مکان سوم جدول،‌از راهیابی به دور بعد بازماند.

دو تیم دو بازی خود برابر بروندبی دانمارک را با پیروزی پشت سر گذاشته بودند. یونایتد در بازی رفت و برگشت برابر بایرن مونیخه به تساوی رسیده بود ولی بارسلونا دو بار به تیم آلمانی باخت تا صعودکنندگان گروه یونایتد و بایرن باشند.

هر دو دیدار رفت و برگشت بارسا و یونایتد با تساوی سه بر سه به پایان رسید. بازی‌هایی که هیچ‌گاه آنها را فراموش نخواهید کرد. بازی رفت در اولدترافورد برگزار شد. "رایان گیگز" و "پل اسکولز" دو بر صفر شیاطین سرخ را پیش انداختند.

"سانی اندرسون" یک گل زد تا فاصله کمتر شود. پس از آن "دیوید بکام" روی یک ضربه‌ ایستگاهی بسیار تماشایی فاصله را با یکدیگر به دو گل رساند. پنالتی‌های "لوئیس انریکه" و "جیووانی" نتیجه را به تساوی کشاند تا تماشاگران یونایتد ناراضی از ورزشگاه خارج نشوند هر چند تیم‌شان پیروز نشده بود.

بازی برگشت در نیوکمپ برگزار شد. "اندی کول" و "دوایت یورک" برای یونایتد و "سانی اندرسون" و "ریوالدو" برای بارسا گلزنی کردند. پس از آن یورک روی سانتر عالی بکام گل برتری را به ثمر رساند و در نهایت ریوالدو با یک قیچی تماشایی بار دیگر دو تیم را برابر کرد.

بازی‌های این دو تیم هیچ گاه خسته کننده نبوده‌اند و همیشه هواداران دو تیم از رویارویی آنها استقبال کرده‌اند. هر چند یک تیم از آن دو به فینال راه می‌یابند ولی می‌توان باز هم به تماشای یک بازی زیبا نشست.

یونایتدها به عقیده‌ بسیاری از کارشناسان بهترین تیم حال حاضر اروپا است در حالی که بارسلونا در حال طی کردن دوران افت خود پس از درخشش خیره کننده‌شان طی سه سال گذشته هستند. بسیاری معتقدند اگر ریکارد نتواند تیمش را به قهرمانی برساند، در پایان فصل اخراج خواهد شد ولی هواداران شیاطین سرخ از ماندن سرمربی اسکاتلندی خود مطمئن هستند و با امید بسیاری به سوی فینال مسکو گام برمی‌دارند. 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها