آخرین‌ گزارش پنتاگون هم ادعای بوش را تایید نکرد

خصومت‌ بیمارگونه‌

جورج بوش، رئیس‌جمهور ایالات متحده در ماه‌های منتهی به تهاجم ائتلاف تحت رهبری آمریکا به عراق در سال 2003 میلادی چیزهای زیادی در مورد صدام حسین، دیکتاور معدوم عراق گفت اما هیچ‌یک از اتهاماتی که او به عراق وارد آورد به اندازه اشاره‌ شفاهی او در ضمن یکی از برنامه‌های سیاسی جمع‌آوری کمک مالی برای حزب جمهوریخواه در 26 سپتامبر سال 2002 میلادی مورد توجه قرار نگرفت.
کد خبر: ۱۶۶۵۶۳

بوش در آن مناسبت این ادعا که صدام درصدد تلاش برای ترور بوش پدر برآمده بود را به عنوان یکی از ادله‌ای که حمله به عراق را توجیه می‌کند، مطرح کرد.

اظهارات او به ادعای سال 1993 میلادی دولت کویت اشاره داشت. کویتی‌ها در آن زمان مدعی شده بودند سرویس اطلاعاتی عراق در حال برنامه‌ریزی برای ترور بوش پدر در ضمن دیدارش از این کشور در تابستان همان سال بوده است. ادعایی که از سوی دولت بیل کلینتون، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا پذیرفته شد.

از آن پس روانشناسان بارها این نکته را مطرح کرده‌اند که انتقام‌گیری شخصی احتمالا یکی از علل عزم و اصرار دولت بوش برای سرنگونی حاکمیت صدام بوده است. با این حال با گذشت 5 سال از سقوط رژیم صدام با تهاجم ارتش ایالات متحده و متحدانش به عراق این که اطلاعات چندانی در مورد واقعیت‌های پشت‌پرده طرح ترور ناکام بوش پدر منتشر نشده است کمی عجیب به نظر می‌رسد.

انتشار نتیجه تحقیقات پنتاگون پیرامون ارتباط رژیم صدام با گروه‌های تروریستی فرامیلتی تنها به پیچیده‌تر شدن این معما کمک کرده است. این تحقیق برای ستاد فرماندهی ارتش ایالات متحده و با زیر و رو کردن 600 هزار برگ از سندهای به جای مانده از دستگاه‌های اطلاعاتی عراق تحت حاکمیت صدام و بررسی نوارهای صوتی و ویدئویی مربوط به گفتگوهای صدام با مقامات ارشد دولتش انجام شده است.

گزارش نهایی تحقیق مشخص می‌کند سرویس اطلاعاتی عراق حتی جزییات اقدامات خود از جمله ترور مخالفان جلای وطن کرده صدام و حتی ارسال مواد منفجره و چمدان‌های دارای تله انفجاری برای سفارتخانه‌های عراق در خارج را ثبت و ضبط می‌کرده است.

با این حال محققان پنتاگون هیچ سند و مدرکی که موید طرح ترور بوش پدر از سوی رژیم صدام باشد را در لابه لای اسناد و مدارک سرویس اطلاعاتی عراق نیافتند.

فقدان اشاره به این مساله در گزارش نهایی عجیب بود چون دست‌اندرکاران این تحقیق با توجه به اهمیت مساله قطعا درصدد یافتن ادله‌ای در جهت اثبات تلاش صدام برای ترور بوش پدر بوده‌اند.

ناکامی دست‌اندرکاران این تحقیق در یافتن شواهد مرتبط با طرح ترور بوش پدر الزاما بدان معنا نیست که رژیم صدام چنین قصدی نداشته است. پل پیلار، کارشناس امور خاورمیانه پیشین سازمان اطلاعات امریکا (سیا) می‌گوید: این که عراقی‌ها هیچ پرونده‌ای در این مورد تشکیل نداده‌اند به نظر من عجیب نیست. وی می‌افزاید: از دید صدام شکست در اجرای این پروژه مایه سرشکستگی او و دستگاه‌های اطلاعاتی رژیمش‌ بوده است.

 سرویس اطلاعاتی عراق  هیچ گواهی بر روابط صدام و القاعده که از ادله اصلی کاخ سفید برای توجیه جنگ عراق بود هم یافت نشد

در عین حال کم نیستند کسانی که اعتقاد دارند با توجه به فقدان اسناد مرتبط با این طرح ترور در دستگاه‌های اطلاعاتی عراق باید نفس وجود چنین طرحی را تردیدآمیز دانست.

کویتی‌ها ادعای خود را بر اقرارهای یک گروه قاچاق مشروب که در نزدیکی مرزهای مشترک عراق و کویت توسط نیروهای مرزبانی کویت دستگیر شدند، استوار کرده بودند. در ضمن دستگیری این عده یک دستگاه وانت تویوتا لندکروز حامل یکصد کیلوگرم مواد منفجره و چاشنی‌های انفجاری هم کشف و ضبط شد.

والی الغزالی، رهبر این گروه از قاچاقچیان چند روز پس از دستگیری اقرار کرد یکی از عوامل اطلاعاتی عراق او را به خدمت گرفته بوده تا بر سر راه کاروان حامل بوش پدر در دیدارش از کویت بمب‌گذاری کند.

با انتشار اقرارهای الغزالی بود که عفو بین‌الملل از احتمال شکنجه شدن او توسط کویتی‌ها پرده برداشت چرا که او تنها عضو گروه بود که از طرح ترور بوش پدر سخن به میان آورده بود.

با این حال وقتی تیمی از FBI تائید کرد مواد منفجره و چاشنی‌های انفجاری کشف شده از همان نوعی است که عوامل اطلاعاتی عراق در عملیات خود از آنها استفاده می‌کنند بیل کلینتون، رئیس‌جمهور پیشین امریکا فرمان حمله با موشک‌های کروز تام‌ هاوک به مقر فرماندهی سرویس اطلاعاتی عراق را امضا کرد.

سال‌ها بعد امیر کویت از امضای حکم اعدام الغزالی خودداری کرد و محکومیت‌های 4 تن از 6 عضو گروه الغزالی را کاهش داد. روندی که با توجه به سیاست‌های تنبیهی دولت کویت عجیب به نظر می‌رسد.

اسناد مرتبط با طرح ترور بوش پدر تنها چیزی نبود که محققان پنتاگون نتوانستند پیدا کنند. در پرونده‌های سرویس اطلاعاتی عراق همچنین هیچ گواهی بر روابط صدام و القاعده که از ادله اصلی کاخ سفید برای توجیه جنگ عراق بود هم یافت نشد.

محققان پنتاگون دریافتند هرچند رژیم صدام مراودات نزدیکی با جنبش‌های اسلامی اکثرا فلسطینی برقرار کرده و با برخی گروه‌های تروریستی از جمله جنبش جهاد اسلامی مصر در ارتباط بوده است ولی برخلاف اظهارات هفته گذشته دیک ‌چنی، معاون رئیس‌جمهور امریکا گواهی که موید روابط بغداد دوران زمامداری صدام و القاعده باشد در ضمن این تحقیق به دست نیامد.

جنبش جهاد اسلامی توسط ایمن الظواری، مرد شماره 2 القاعده ایجاد شده بود اما تا همین اواخر و تا پیش از ادغام آن در القاعده، گروهی مستقل تلقی می‌شد.

شاید مهمترین مساله‌ای که محققان امریکایی به آن برخوردند نوار گفتگوی صدام با تعدادی از اعضای کابینه‌اش پس از بمبگذاری در مرکز تجارت جهانی در فوریه سال 1993 میلادی بود. این عملیات تروریستی را به گروهی از افراطیون منتسب دانسته‌اند که یکی از اعضایش به نام عبدالرحمن یاسین که امریکایی عراقی‌تباری بود پس از این عملیات به بغداد گریخت.

برای سالها مقامات دولت بوش و پل ولفووتیز، دستیار وزیر دفاع امریکا دولت عراق را به پناه دادن به یاسین متهم می‌کردند و با همین استدلال از احتمال دست داشتن رژیم صدام در حمله سال 1993 به مرکز تجارت جهانی می‌گفتند اما نوار کشف شده از صحبت‌های صدام و وزرایش پس از این حادثه نشان می‌دهد آنها از وقوع این حمله متحیر بودند و در مورد احتمال قرار داشتن صهیونیست‌ها یا سیا در پشت این حمله صحبت می‌کردند.

رژیم صدام همچنین بشدت به یاسین ظنین داشت. صدام در یکی از نوارهای به جای مانده در آرشیوهای سرویس اطلاعاتی عراق از هدفمند بودن اظهارات یاسین و غیرقابل اطمینان بودن او می‌گوید.

منبع: تایم‌


newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها