سبزه‌های بهاری‌

کد خبر: ۱۶۲۹۷۴

گل لاله‌

این مدل تلفیقی از سبزه و پارچه در کنار یکدیگر است.

برای آماده کردن این مدل به یک عدد  توپ پلاستیکی، یک قالب اسفنج، یک تکه لوله آلومینیومی یا مسی (مخصوص گاز) و پارچه یا روبان دلخواه احتیاج دارید.

ابتدا دو سوراخ در سر و ته توپ ایجاد کرده و لوله مسی را از داخل توپ رد کنید به طوری که لوله 3 سانت از سر توپ خارج شود، سپس لوله را با چسب حرارتی در جای خود محکم کنید. در مرحله بعدی تمام سطح توپ را با پنبه و تنظیف روکش کرده و پارچه یا روبان را به صورت نوارهایی به پهنای 5 سانتی‌متر، از بالا به پایین با چسب حرارتی روی نقاط دلخواه (روی تنظیف) چسبانید.  سپس هر بذر لعابداری که تمایل داشتید روی قسمت‌های باقیمانده بمالید. دقت کنید بذر حدود 1 سانتی‌متر از لبه پارچه را هم بپوشاند تا پارچه از جای خود حرکت نکند. ضمنا جنس پارچه باید طوری باشد که پس از خیس شدن، چروک نشود برای ماکت غنچه باید یک تکه اسفنج را به شکلی که در عکس می‌بینید برش داده و یک تکه از لوله را داخل اسفنج فرو کنید، بعد سطح آن را با پنبه و تنظیف روکش کرده و پارچه را روی قسمت‌های دلخواه بچسبانید و بذر مورد نظر را روی آن بمالید. در مرحله آخر گل و غنچه را که آماده کرده‌اید داخل یک گلدان که با سنگریزه یا خاک پر شده، فرو کنید تا درجای خود محکم شود. برای برگ‌های گل لاله می‌توانید از فوم گلسازی (بلندر) به رنگ سبز استفاده کرده و آن را به شکل برگ برش دهید و با چسب حرارتی روی ساقه بچسبانید همچنین برای زیباتر شدن کار می‌توانید 2 عدد گاسبرگ بزرگ با فوم برش داده و زیر گل و غنچه بچسبانید.

تربچه‌

سبزه‌ای که با بذر تربچه آماده می‌شود، زیبایی خاصی داشته و روش سبز کردن متفاوتی نیز دارد. این بذر در مدت 10 روز آماده شده و فقط باید آن را در فصل زمستان پرورش دهید.

همچنین زمینه‌ای که این مدل روی آن سبز می‌شود باید حالت تخت داشته باشد نه گرد و تپه مانند.

برای شروع یک ظرف یا سبد متوسط انتخاب کرده، یک استکان بذر تربچه را 12 ساعت خیس کرده، سپس در یک دستمال نخی ریخته و دستمال را داخل آبکش قرار دهید. روزی 2 مرتبه بذرها را خیس کرده و دستمال را پشت و رو کنید. بعد از 2 الی 3 روز بذرها ریشه و جوانه کرده و آماده ریختن در ظرف اصلی می‌باشد.

آماده کردن سبد: سبد یا ظرف انتخابی شما باید حداقل 12 سانت دیواره داشته و آب هم از آن کاملا تخلیه شود. داخل ظرف را 4 سانتی‌متر خاک گلخانه‌ای یا خاک اره بریزید، سپس بذرهای آماده شده را به ضخامت 3 سانتی‌متر روی خاک پهن کنید (احتیاج به پنبه یا تنظیف ندارید) حدود 5 سانتی‌متر از سر سبد را خالی بگذارید تا ساقه تربچه‌ها مشخص نشود، بعد از این مرحله یک نایلون روی کار قرار دهید، بعد از 1 الی 2 روز نایلون را بردارید. روز سوم باید سبزه را در همان محیط اولیه قرار دهید ولی از روز چهارم می‌توانید آن را به هوای آزاد منتقل کنید البه به دور از نور آفتاب، وزش باد یا سرمازدگی.

5 روز اول باید چندین مرتبه سبزه را آبیاری کنید چون سطح روی سبزه حالت خشکی پیدا می‌کند ولی بعد از این مدت سبزه به روزی 2 مرتبه آب‌دهی نیاز دارد. سبزه آماده شده را می‌توانید با خود تربچه تزیین کنید.

سبد گل رز

برای این مدل به یک کاسه یا آبکش پلاستیکی که حداقل 15 سانتی‌متر دیواره داشته باشد، احتیاج دارید. وسط ماکت را به اندازه یک بطری نوشابه خانواده که داخل آن قرار بگیرد، خالی کرده و ببرید سپس ماکت را وارونه گذاشته و سطح آن را با پنبه و تنظیف روکش کرده و طرح مورد نظر را با ماژیک روی تنظیف ترسیم کنید. یک دوم لیوان بذر شاهی را پس از خیش کردن روی قسمت‌های مشخص شده بمالید و قسمت‌های باقیمانده را با بذر خرفه (2 استکان) و خاکشیر (1 استکان) تکمیل کرده و صبر کنید تا سبزه آماده شود. در مرحله آخر یک عدد بطری نوشابه خانواده را از وسط بریده تا حالت یک گلدان را پیدا کند سپس آن را وسط سبزه قرار داده و با گل طبیعی تزیین کنید.

سبزه‌های فانتز عروسکی

روشی که در این درس به شما آموزش داده می‌شود بسیار کاربرد داشته و شما می‌توانید مدل‌های بسیار متنوعی طبق ذوق و سلیقه خود ارائه دهید. مخصوصا به مناسبت هر سال جدید می‌توانید سمبل همان سال را آماده کرده و آن را سبز مثل سال موش، مار؛ و غیره‌
موادی که برای این مدل احتیاج داریدخاک اره، جوراب و بذر مورد نظر است. برای سبز کردن این عروسک‌ها شما می‌توانید به دو صورت عمل کنید یا از بذر چمن استفاده کنید یا از بذرهای لعابدار. در صورت استفاده از بذر چمن که حالت موی عروسک را پیدا می‌کند به این شکل عمل کنید: یک تکه جوراب زنانه به اندازه عروسک یا حیوان مورد نظر تهیه کنید. قسمت کف جوراب را جدا کرده بقیه را گره بزنید، 1 قاشق غذاخوری از بذر چمن را داخل جوراب ریخته و بقیه جوراب را با خاک اره پر کرده و سر آن را گره بزنید. برای شکل دهی به قسمت‌های سر، گوش، دماغ، دست و غیره، باید مقداری از جوراب را همراه با خاک اره جلو کشیده و دور آن را ببندید تا شکل مورد نظر را پیدا کند. پس از آماده شدن ماکت، نصف روز آن را  در یک ظرف آب غوطه‌ور کرده تا کاملا چنین  بخورد سپس آن را در ظرف دیگری قرار داده، روزی 1 بار ماکت را کاملا سیراب کنید و یک نایلون که دو جای آن را سوراخ کرده‌اید روی ماکت قرار دهید. بعد از 4 روز که بذر چمن جوانه کرد باید نایلون را از روی ماکت بردارید و روزی 1 مرتبه سبزه را سیراب کنید تا سبزه کامل شود. مزیتی که بذر چمن دارد این است که کاملا با محیط آپارتمانی سازگار بوده و احتیاج به نور آفتاب یا هوای آزاد ندارد ضمنا بذر سبز شده ماندگاری زیادی داشته به طوری‌که هر چند روز یک‌بار باید سبزه خود را کوتاه و اصلاح کنید.

روش دیگری که می‌توانید طبق آن عمل کنید استفاده از بذرهای لعابدار می‌باشد.  برای شروع،  ماکت عروسک یا حیوان مورد نظر را با جوراب و خاک‌اره درست کنید سپس هر بذر لعابداری که مورد نظرتان بود را پس از خیس کردن مستقیما روی قسمت‌های مختلف ماکت بمالید (احتیاج به پنبه و تنظیف ندارید) و طبق آموزش اول کتاب عمل کنید تا سبزه کامل شود. پس از آماده شدن سبزه‌ها می‌توانید آنها را  با چشم‌های عروسکی که در بازار وجود دارد، روبان پاییون، گل سر، دکمه و ... تزئین کنید.

لانه پرنده

برای شروع یک عدد ظرف آبخوری کبوتر تهیه کنید (جنس این ظرف‌ها سفالی بوده و در طرح‌ها و اندازه‌های  مختلف موجود می‌باشد) سطح ماکت را تا 3 سانتی‌متر مانده به انتهای ظرف با پنبه و تنظیف روکش کنید. دور تا دور هر دهانه ماکت را بذر خرفه (1 استکان) و خاکشیر(یک دوم استکان) بمالید، قسمت‌‌های باقیمانده ماکت را با بذر منداب (یک دوم لیوان) کامل کنید. سپس منتظر بمانید تا سبزه کامل شود. در آخر سبزه را با گل و پرنده‌های مصنوعی تزئین کنید.

ظرف میوه

ابتدا یک ظرف مناسب که حداقل 20 سانتی‌متر دیواره داشته باشد انتخاب کنید. (سبد حصیری، لگن پلاستیکی و ...) اگر ظرف شما لبه‌دار است لبه آن را ببرید تا یک دست شود سپس سطح دیواره ماکت را با پنبه و تنظیف روکش کرده و طرح مورد نظر را با ماژیک روی تنظیف ترسیم کنید.

یک دوم لیوان بذر منداب را پس از خیس کردن روی قسمت‌هایی که مشخص کرده‌اید بمالید، سپس با بذر خرفه (2 استکان) و خاکشیر (1 استکان) نقاط باقیمانده را کامل کرده و بگذارید تا سبزه کامل شود. بعد از آماده شدن سبزه، داخل ظرف را با میوه‌های طبیعی یا مصنوعی پر کنید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها