انتخابات ریاست جمهوری روسیه امروز برگزار می شود

تداوم عصر پوتین

انتخابات ریاست جمهوری روسیه امروز در حالی برگزار می شود که رسانه های غربی حتی پیش از آغاز رای گیری مدعی تخلف گسترده انتخاباتی به نفع دیمیتری مدودف ، نامزد نزدیک به ولادیمیر پوتین ، رئیس جمهور شدند. براساس قوانین انتخاباتی روسیه ، نامزد پیروز انتخابات باید حداقل نصف آرای ریخته شده به صندوق ها را برای راهیابی به کاخ کرملین کسب کند در غیر این صورت دو نامزدی که بیشترین آرا را کسب کرده اند به دور دوم انتخابات که 21روز پس از دور اول برگزار می شود، راه می یابند.
کد خبر: ۱۶۲۶۰۱

 نامزدها توسط احزاب سیاسی به کمیسیون انتخاباتی معرفی می شوند و نامزدهای مستقل باید بتوانند دو میلیون امضا در حمایت از خود جمع آوری کنند.

با توجه به اختلاف زمانی 11ساعته شرق و غرب روسیه رای گیری در شرق روسیه ساعت 8صبح به وقت محلی شروع شد و ساعت 6صبح فردا به وقت شرق روسیه روند رای گیری در غربی ترین منطقه این کشور به پایان می رسد.

رقابت محدود

نزدیک به 109میلیون شهروند واجد شرایط رای دادن در روسیه امروز قرار است سومین رئیس جمهور این کشور را برگزینند.

در این انتخابات دیمیتری مدودف 42ساله ، معاون رئیس جمهور و از نزدیکان پوتین به عنوان نامزد حزب روسیه دیگر با گنادی زیوگانف 63ساله ، رهبر حزب کمونیست روسیه از سال 1993تاکنون که سابقه ای دیرینه در مخالفت با سیاست های کرملین پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی دارد و ولادیمیر ژیرینوفسکی 61ساله ، رهبر حزب لیبرال دموکراتیک که حزبش برخلاف نامی که دارد به داشتن رویکردهای ملی گرایانه و ضد غربی شهرت دارد، رقابت می کند.

در کنار این سه نفر باید نام اندره بودگانف 38ساله ، رهبر حزب دموکراتیک روسیه که حزبی کوچک است را هم قرار داد که خبرهای ضد و نقیضی پیرامون شرکت او در انتخابات منتشر شده است.

همه چیز به نفع مدودف

محبوبیت هیچ کس در روسیه امروز به اندازه پوتین نیست . روس ها که پوتین را عامل نجات کشورشان از هرج و مرج پس از سقوط شوروی ، بهبود وضعیت اقتصادی و شرایط معیشتی خود و عامل احیای جایگاه روسیه در عرصه بین المللی می پندارند به او عشق می ورزند.

مدودف به عنوان نامزد مورد حمایت پوتین بالاترین شانس را برای پیروزی در انتخابات دارد اگرچه غربی ها اصرار دارند به تاثیر مولفه حمایت پوتین در پیروزی مدودف فاکتورهای دیگری چون احتمال تقلب انتخاباتی به نفع او را نیز بیفزایند.

آخرین نظرسنجی ها از پیش بودن مدودف حکایت دارد. مقامات رسمی از مشارکت 68تا 70درصدی واجدین شرایط در انتخابات و کسب نزدیک به 70درصد آرا از سوی مدودف می گویند در حالی که منابع غربی ادعا دارند نرخ مشارکت در انتخابات امروز از 50درصد فراتر نخواهد رفت.

غربی ها برای مخدوش کردن اعتبار انتخابات روسیه طیف وسیعی از ادعاها را مطرح کرده اند. به عنوان نمونه روزنامه انگلیسی گاردین روز گذشته ادعای الزام کارکنان دولت به دادن رای به نفع مدودف را مطرح کرد که این اتهام خیلی زود از سوی کرملین رد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها