چهره‌های دور

ساموئل ال‌جکسن‌

این بازیگر رنگین‌پوست سینما که هم‌بازی کریستنسن در «پرنده» است، 21 دسامبر 1948 در واشنگتن به دنیا آمده است. او قبل از این که تبدیل به قهرمان اکشن سینما شود، بیشتر در نقش آدم‌های منفی یا معتاد بازی کرده بود.
کد خبر: ۱۶۱۵۳۷
 از نقش‌های او در این دوران می‌توان به فیلم‌هایی مثل «گوی»، «زمانی برای کشتن»، «جکی براون» و «ویولن قرمز» اشاره کرد. قبل از این که نقش اصلی فیلم‌های سینمایی را به عهده بگیرد، در کارهایی چون «جان سخت» و «سلام طولانی وداع» در نقش‌های مکمل اما مهم بازی کرد.

حضورش در «قصه‌های عامه‌پسند» (1995) برایش نامزدی اسکار بهترین بازیگر مرد را به همراه آورد. از دوران جوانی به جنبش دفاع از حقوق سیاه‌پوستان پیوست و در تمام این سال‌ها با این جنبش همکاری داشته است.

در دهه 70 همراه با مورگان فریمن، دیگر بازیگر معروف سینما به جنبش ضدنژادپرستی ملحق شد و در دهه 80 با بازی در 3 فیلم از اسپایک‌لی «کار درست را انجام بده»، «موبتر بلوز» و «تب جنگل» مشهور شد. بازی در «جکی براون» (1997) خرس نقره‌ای بهترین بازیگر مرد جشنواره برلین را برایش به ارمغان آورد. قبل از شروع کار در سینما، در نیویورک در نمایش‌های زیادی بازی کرد.

نقش‌های او در این نمایش‌ها همه نقش‌هایی چالش‌برانگیز بود؛ اما در دنیای سینما، کمتر از همیشه در چنین نقش‌هایی ظاهر شد. بازی در سری جدید مجموعه فیلم «جنگ‌های ستاره‌ای» زمانی به وی پیشنهاد شد که خودش در یک گفتگوی تلویزیونی اعلام کرد که خیلی دوست دارد در فیلمی با جورج لوکاس کار کند.

لوکاس بلافاصله پس از تماشای این برنامه با جکسن تماس گرفت و او را دعوت به بازی در یکی از نقش‌های اصلی فیلمش کرد. از کارهای مطرح این بازیگر می‌توان به «هر یکشنبه داده شده‌ای»، «قوانین تعهد»، «شفت»، «نشکستنی»، «تغییر مسیر»، «سه ایکس»، «پایه»، «سوات»، «بیل را بکش»، «انیمیشن اینکر دیبل‌ها» (فقط صدا)، «مربی کارتر» و «مارها در هواپیما» اشاره کرد. جکسن برای سال جدید فیلم‌های «روح» و «مرد درونگرا» را نیز روانه اکران عمومی خواهد کرد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها