بدن انسان خلقت شگفتی دارد و هر لحظه بسیاری از فرآیندهای بیولوژیک مانند هضم ، تنفس ، متابولیسم و دفع باکتری های مهاجم در آن اتفاق می افتد.
کد خبر: ۱۵۶۶۳۲

نواحی و سیستم های متفاوتی در بدن با هم کار می کنند تا حالت تعادل در آن ایجاد شود. برای مثال میزان قن دخون باید مناسب باشد و الکترولیت ها هم باید در مقادیر کافی وجود داشته باشند تا بدن به بهترین سطح عملکرد خود برسد؛ اما بدن چطور به این ترتیب عمل می کند یا چرا باید برخی اندام ها یکی و بعضی دیگر بیش از آن باشند؛ آیا هرگز به این فکر افتاده اید که بهتر است دو قلب داشته باشید، همان گونه که دو ریه در بدن ما با هم عمل می کنند؛
اندام های حیاتی مانند ریه ها، قلب ، پانکراس ، مغز و کبد نه فقط برای ادامه زندگی ارزش ویژه دارند بلکه برای عملکرد یکدیگر نیز از ارزش حیاتی برخوردارند. برای مثال ، ریه ها اکسیژن می گیرند و دی اکسید کربن را که از مواد زائد بدن است خارج می کنند. شش ها اکسیژن را به قلب منتقل می کنند و این عضو آن را به خون می رساند و سپس اکسیژن با جریان خون در سراسر بدن به همه اعضا می رسد. خون حامل دی اکسیدکربن زائد به قلب بازمی گردد که آن را برای دفع به ریه ها ارسال می کند. این سیستم شگفت و زیبا منحصر به انسان نیست.
سیستم های اندامی مشاهده شده در اکثر حیوانات شامل یک قلب و دو ریه است ، به استثنای کرم های خاکی و سفالوپودها (از طبقه بی مهرگان) که گروه اول پنج ساختار شیه قلب و گروه دوم سه قلب دارند و فاقد ریه هستند. شکل گیری سیستم یک قلب و دو ریه حدود 300 میلیون سال پیش آغاز شد؛ زمانی که حیوانات برای اولین بار از دریا به خشکی حرکت کردند و منابع غذایی جدید یافتند. از آن زمان به بعد این امر به صورت عادی درآمده است ، اما تغییرات فوق همان جا متوقف شد و ادامه نیافت.
در واقع همه حیوانات دارای سیستمی عضوی شامل دو ریه و یک قلب (همراه با سایر اعضا) شدند؛ چون برای بقا و تولیدمثل به چنین سیستمی نیاز داشتند.
اما انسان ها دارای دو قلب یا هشت پا نشدند؛ زیرا برای ادامه حیات به آن نیازی پیدا نکردند.فیلوژنی علم مطالعه چگونگی تکامل شرایط انسان ها و حیوانات است. با تکامل حیوانات بر گونه های متفاوتی همچون پرندگان ، حشرات و انسان ها، سیستم های اندامی آنها مشابه یکدیگر باقی ماند.
برای مثال هنوز هم مسوولیت هضم غذا در بدن به عهده عضوی به نام معده است ، ریه ها برای تنفس به کار می روند و کلیه ها مسوول تصفیه مواد دفعی بدن هستند همان گونه که از ابتدا چنین روندی وجود داشته است.
همه اینها نشان می دهد که گونه هایی مانند انسان ، اختصاصا برای زندگی بر زمین طراحی شده و شکل گرفته اند.آیا این بدان معنی است که سیستم اعضای داخلی بدن ما کامل است؛ دانشمندان از طریق مطالعه بیماری ها دریافته اند که داشتن یک ریه به جای دو ریه برای سلامت بدن خطر جدی به همراه دارد اما درباره افزایش یک قلب دیگر، محققان دانشگاه ایندیانا می گویند، همین یک عضو به طور کامل مسوولیتی را که برعهده دارد انجام می دهد و وجود یک قلب اضافی تاثیر بیشتری بر سلامت نخواهد داشت.
دستگاه بدن شما دارای عملکرد بالقوه ای است همان گونه که عضلات وقتی قرار باشد فراتر از ظرفیت طبیعی شان عمل کنند این گونه خواهند بود. ما می توانیم بدن خود را طوری ورزیده کنیم که در سطوح بالاتر عمل کند و این همان کاری است که ورزشکاران انجام می دهند.
از آنجا که قلب ، خون را به عضلات پمپ می کند، در صورت وجود قلب دوم به تدریج عضلات قوی تر خواهند شد و به این ترتیب ، بدن به داشتن قلب دوم عادت می کند و قوی تر و تحمل پذیرتر خواهد شد.
اما برای مغز چنین اتفاقی نمی افتد. این عضو به اندازه کافی خون دریافت می کند و با ورود خون بیشتر به آن قادر نیست به عملکرد خود ادامه دهد.
جالب این که وقتی ما در مرحله رشد جنینی هستیم ، واقعا دو قلب داریم .قلب اولیه (پری موردیا) که به معنی مرحله تکامل قلب است ، واقعا متشکل از دو قلب است که نهایتا درهم ادغام شده به صورت یک قلب چهار حفره ای درمی آید. جنین شناسان می گویند درباره چشم هم همین اتفاق می افتد، به طوری که ما ابتدا یک پری موردیای چشم داریم که بالاخره از هم جدا و به دو چشم تبدیل می شود. به این ترتیب اگر پری مودریا جدا نشود یک چشم در قسمت وسط تشکیل می شود.
بنابراین به لحاظ تئوری این احتمال وجود دارد که دو قلب داشته باشیم و اگر بدانیم چگونه از هر دو به طور کامل و موثر استفاده کنیم ، می توانیم خودمان را به یک گونه فوق قوی تبدیل کنیم ؛ اما آیا دخالت در روند تکامل خطرناک نیست؛


مترجم: زهرا فقهی
منبع: How staff Works

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها