قتل های زنجیره ای همیشه برای فیلم سازان سوژه جذابی به شمار می رفته اند.
کد خبر: ۱۵۳۸۷۶

قاتلانی که با انگیزه های گوناگون دست به جنایات سامان یافته و رازآلود می زنند ، می توانند مدتی طولانی ذهن مخاطبان را به خود مشغول کنند. تاریخ سینما نیز شاهد ده ها مورد فیلم درخصوص چنین جنایاتی است که شاید یکی از جذاب ترین این روایت ها را بتوان در فیلم هفت یا سون اثر دیوید فینچر یافت . اثری تحسین شده که در دل بیان داستانی از قتل های زنجیره ای در لایه های زیرین خود اقدام به نقد جدی شیوه زیستن انسان مدرن می کند. اما در این میان زودیاک داستان دیگری دارد و عجیب نیست که رویکرد کارگردانی چون فینچر به این پرونده واقعی فیلمی جذاب ، پر از تعلیق و تحسین شده از کار درآید.

داستان دایره البروج

«زودیاک» در لغت به معنی دایره البروج است که عمده مردم آن را به واسطه علایمی که نشانگر صورت های فلکی است می شناسند ، اما این اصطلاح در تاریخ جرم شناسی معنای ویژه ای دارد. زودیاک به قاتل زنجیره ای اشاره دارد که در نیمه دوم دهه 1970 میلادی ، یکی از رازآمیزترین قتل های زنجیری تاریخ را در ایالات متحده به انجام رساند و پلیس هیچ گاه نتوانست این پرونده را به سرانجام برساند و این قاتل زنجیره ای هرگز پیدا نشد. نام زودیاک را به واسطه متن نامه های طعنه آمیزی که این قاتل به روزنامه ها می فرستاد و با نمادی از یک دایره و بعلاوه ای در میان آن امضا می کرد، به این جنایات دادند. در این جنایات که از دسامبر 1968 تا اکتبر 1969 در امریکا و ایالات کالیفرنیا رخ داد ، 7 قربانی هدف قرار گرفتند که بازه سنی میان 16 تا 29 سال داشتند و 4مرد و 3زن را شامل می شدند. از این قربانیان 2نفر توانستند جان سالم به در ببرند و 5نفر کشته شدند، اما بسیاری از کسانی که داستان این قتل های زنجیره ای را دنبال می کردند، تعداد بیشتری را در زمره قربانیان این جنایات جای می دادند و بر مبنای نامه هایی که قاتل به روزنامه ها می داد، 37نفر در فهرست قربانیان یا اهداف وی جای گرفتند، ولی تنها مدارک کافی برای ارتباط 7قربانی با این قاتل به دست آمد. نامه هایی که زودیاک برای روزنامه ها می فرستاد، رمزآلود بود و هنوز هم پس از رازگشایی از آن بخش هایی از آن نامه ها بدون مفهوم باقی مانده است . روزنامه نگاران و پلیس تعقیبی طولانی را برای یافتن قاتل این مجموعه از قتل ها آغاز کردند، اما هیچ گاه موفق به یافتن مظنونی قوی نشدند. این پرونده تا سال 2004 باز بود تا این که در آن تاریخ غیرفعال اعلام شد، اما پس از آن چند بار دیگر پرونده دوباره باز شد و هنوز هم پرونده ای باز و تحت بررسی به شمار می آید.دیوید فینچر در روایت خود داستان پیگیری این پرونده از سوی پاول آوری (با بازی رابرت داونی جنیور) و رابرت گری اسمیت (با بازی جک گلین هال) روزنامه نگاران روزنامه سان فرانسیسکو کرونیکل را که نامه زودیاک پس از دومین قتلش به آنان نوشته شده است ، پیگیری می کند. اما فراتر از روایت این داستان آشنا برای مخاطبان که هنوز خاطره وحشت آن روزهای کالیفرنیا را به یاد دارند، دیوید فینچر همچون دیگر فیلم هایش به لایه های زیرین می پردازد. او ضمن ارائه تصویری پیچیده و پر از جاذبه های سینمایی می کوشد درون دایره ای که چنین جنایتی در آن روی داده است و از دل تحقیقاتی که با هدف یافتن قاتل زنجیره ای نامعلوم این قتل ها صورت می گیرد، بروز چنین قتل ها و رفتارهایی را مورد کاوش قرار دهد تا برای کسانی که در سینما به دنبال چیزی بیش از ساعتی سرگرمی هستند نیز حرفی داشته باشد. شاید به همین دلیل است که بیشتر منتقدان سینمایی این فیلم را تحسین کرده اند و میانگین نقدهای معتبر رده 80درصد را برای این فیلم در نظر گرفته اند که برای فیلمی که به هر حال پر از صحنه های خشن است و داستانی جنایی را روایت می کند، امتیاز قابل قبولی است .این فیلم که با هزینه 75میلیون دلار ساخته شده است ، در سال 2007 در سراسر جهان به فروش 84میلیون دلار دست یافت ، اما از نظر سینمایی دیوید فینچر در این فیلم هم نوآوری های خاص خود را داشته است . در این فیلم برای نخستین بار تمام فیلم با دوربین فیلمبرداری دیجیتال گرفته و حدود 200صحنه فیلم با استفاده از جلوه های ویژه رایانه ای تهیه شده است .دیوید فینچر با زودیاک بار دیگر توانایی خود را در بیان داستان های پیچیده و چند لایه نشان می دهد. شاید این مهارت در بیان داستان های پیچیده به او جرات داده است تا به سوی ساخت فیلم بعدی خود در سال 2009 گام بردارد. فیلم میعاد با راما یکی از آثار تحسین شده حوزه ادبیات علمی تخیلی و اثری جاودانه و پیچیده از آرتور.سی.کلارک هم اکنون در فهرست کاری فینچر قرار دارد. شاید فینچر سودای ساخت نمونه جدیدی از کار جاودانه استنلی کوبریک (2001 ، یک اودیسه فضایی) را در سر دارد. کوبریک با همکاری سی . کلارک در 2001 ، یک اودیسه فضایی ، اثری جاودانه را خلق کرد اینک فینچر با انتخاب پیچیده ترین داستان کلارک خود را با چالشی مواجه کرده است که برای مقابله با آن شاید به همه تجربیاتش در فیلم هایی چون بازی ، هفت و زودیاک نیاز پیدا کند.

پوریا ناظمی
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها