با توجه به رشد سریع جمعیت و توسعه اقتصادی در کلانشهرهای کرج، فردیس و دیگر شهرهای شمالی استان البرز، نیاز به زیرساختهای حملونقل مؤثر و کارآمد بیش از پیش احساس میشود. بزرگراه شمالی البرز با کاهش بار ترافیکی، کاهش زمان سفر و پایینآوردن آمار تصادفات، نقش مهمی در ارتقای کیفیت زندگی شهروندان ایفا میکند. همچنین، این پروژه ارتباط مستقیم با محورهای اصلی کشور و مسیرهای ترانزیتی بینالمللی دارد؛ عاملی که آن را به یک گذرگاه حیاتی برای تجارت و اقتصاد منطقه تبدیل کرده است.این بزرگراه ۱۹کیلومتری که عملیات احداث آن از سالهای پیش آغاز شده، یکی از شاهکارهای فنی و مهندسی تماما بومی و ایرانی به شمار میرود و نمادی از توسعه و آبادانی استان البرز و کشورمان در سختترین شرایط تحریمها و محدودیتهای درآمدی محسوب میشود.
اهمیت استراتژیک در توسعه منطقهای
به گزارش خبرنگار جامجم البرز، در سالهای گذشته و با هدف کاهش بار ترافیکی آزادراه تهران ــ قزوین در محدوده کرج زمزمههای احداث بزرگراه شمالی در امتداد آزادراه همت بر سر زبانها افتاد و عملیات اجرایی آن، درحالیکه پروژهای با این مقیاس مالی و عملیاتی تا آن زمان در استان البرز اجرایی نشده بود، در دوره چهارم مدیریت شهری کرج کلنگزنی و آغاز شد؛ طرحی ملی با حجم عظیمی از آزادسازی املاک خصوصی و دولتی واقع در مسیر اجرای پروژه و پیچیدگیهای احداث ۱۵تقاطع غیرهمسطح با عبور از مسیرهای سخت کوهستانی.براساس مشخصات فنی پروژه، طول مسیر بزرگراه شمالی حدود ۱۹کیلومتر بوده و در هر جهت حرکت، دارای سه خط عبوری است. مجموع عرض هر سمت حرکتی ۱۹متر است و پیشبینی ساخت ۱۵تقاطع غیرهمسطح و ۲۱پل و سازه عظیم برای ایجاد امکان عبور بزرگراه برفراز رود و کوه و صخرهها انجامشده است و این بزرگراه دارای چهار برش و قطعه است که دو قطعه آن در دوره ششم مدیریت شهری کرج به بهرهبرداری رسیده و زیر بار ترافیکی رفته است.
شمارش معکوس برای بهرهبرداری
استاندار البرز میگوید: «پروژه پل B۱ و کنارگذر مربوطه بهعنوان یکی از طرحهای شاخص ملی در استان، مراحل پایانی ساخت خود را سپری میکند و براساس پیشرفت فعلی، طی چند ماه آینده به بهرهبرداری میرسد.»
مجتبی عبداللهی ادامه میدهد: «نکته مهم این است که پل B۱ تنها یک سازه عمرانی نیست، بلکه زیرساختی است که کاهش زمان سفر، افزایش ایمنی، آرامش بیشتر برای شهروندان و رونق اقتصادی منطقه را به همراه خواهد داشت.»
وی با اشاره به اهمیت راهبردی این پروژه در شبکه حملونقل کشوری و استان اضافه میکند: «تلاش مجموعه عوامل اجرایی و دستگاههای دخیل موجب شده امروز بتوانیم با اطمینان از نزدیکشدن زمان بهرهبرداری سخن بگوییم. این پروژه پس از تکمیل، نقش مهمی در روانسازی ترافیک و اتصال شریانهای اصلی کشوری و استان خواهدداشت.»
تکمیل تا پایان دوره ششم مدیریت شهری
شهردار کرج از برنامهریزی برای بهرهبرداری از بزرگراه شمالی تا پایان سال خبر داده و معتقد است که با تکمیل این پروژه، تا ۴۰درصد از بار ترافیکی اتوبان کرج ــ قزوین کاسته میشود و دسترسیهای شرق به غرب و بالعکس نیز بهشکل چشمگیری بهبود مییابد.
مهرداد کیانی درخصوص موانع مالی یا اجرایی هم توضیح میدهد: «در مقابل عزم و اراده مدیریت شهری و هماهنگی بین دولت و شهرداری، هیچ مانع خاصی وجود ندارد که نتوانیم آن را حل کنیم.»
وی با اشاره به اینکه بزرگراه شمالی نخستین پروژهای است که یک شهرداری، بهجای دولت، مسئولیت اجرای آن را بر عهده گرفته، میگوید: «این تجربه موفق میتواند الگویی برای سایر شهرداریها باشد تا پروژههای ملی مرتبط با شهر را بهصورت مشترک اجرا کنند. حتی طرحهایی مانند دوطبقه کردن جاده قدیم کرج ــ تهران یا کنارگذر جنوبی نیز میتواند با مشارکت شهرداریها پیش برود.»
شاهکار مهندسی ایرانی
پل B۱ موسوم به پل رودخانه کرج دارای سیستم سازهای کابلی و بتنی به طول ۵۳۰متر با ارتفاع دهانه ۱۷۰متر است که بهجهت طراحی خاص و پیچیدگیهای فنی، بهعنوان شاهکار مهندسی ایرانی و نبوغ و خودباوری شرکتهای داخلی در دورزدن تحریمها شناخته میشود و اساسا یکی از علل شهرت ملی بزرگراه شمالی، وجود همین پل است که عملیات ساخت آن با قوت پیش میرود.
فاز نخست بزرگراه شمالی به طول ۹۸۰متر از انتهای آزادراه همت تا رودخانه کرج اجرایی میشود. قطعه دوم این محور با طول ۶۴۵ متر از روی رودخانه کرج عبور میکند که به آن پل B۱ میگویند. پس از آن، قطعه سوم بزرگراه به طول ۱۳کیلومتر از پل رودخانه کرج تا قبل از تقاطع خوارزمی امتداد دارد. درنهایت، قطعه چهارم و آخر به طول چهار کیلومتر، از تقاطع خوارزمی شروع شده و خودروها را به سمت خروجی حصارک در آزادراه تهران ــ قزوین هدایت میکند. با تکمیل این مسیر، مسافران عبوری بدون نیاز به گذر از شهر کرج میتوانند مستقیم به سمت مقصد خود حرکت کنند و ضمن تجربه یک تردد روان، از زیباییهای مسیر نیز لذت ببرند.
پیشرفت فیزیکی هریک از قطعههای چهارگانه بزرگراه شمالی کرج نیز بهترتیب ۱۰۰درصد، ۴۴، ۷۸ و ۶۱ درصد است؛ فاز نخست این محور به طول حدود هفت کیلومتر در حد فاصل تقاطع طالقانی شمالی تا تقاطع بلوار انقلاب شمالی در سال ۱۴۰۲ به بهرهبرداری رسید. فاز دوم بزرگراه نیز در محدوده تقاطع انقلاب تا بلوار خوارزمی با اعتبار ۱۶هزارمیلیارد تومان، در مردادماه امسال و با حضور استاندار البرز و دیگر مسئولان استانی و محلی زیر بار ترافیک رفت و عملیات ساخت و تکمیل ادامه طرح نیز با قوت پیش میرود.
در مورد بزرگراه شمالی کرج همین بس که این پروژه نماد تعهد به توسعه متوازن و همگرایی منطقهای است. این پروژه نهتنها زیرساختی حیاتی در جهت رفاه و آسایش شهروندان، بلکه عاملی محرک برای رشد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در شمال تهران و البرز محسوب میشود که با بهرهگیری از فرصتها و مدیریت چالشها، میتوان آیندهای پرامید و پویا برای منطقه ترسیمکرد.