وی اضافه کرد: حتما شنیدهاید که پیش از این گاهی در محافل غیررسمی گفته میشد نظر آقا روی فلان نامزد یا شخص خاص بوده، در حالیکه بعدها مشخص شد، برخی از افراد خدمت ایشان رسیده و پیشنهاد اقداماتی را در حمایت از یک نامزد دادهاند که با واکنش تند ایشان مواجه شدهاند.
معاون سیما مطرح کرد: سازمان صداوسیما تابعی از فضای حاکمیتی کشور است و مراقبتهای زیادی در این موارد صورت میگیرد. ما نهادهای بالادستی داریم که بهشدت مراقب هستند تا سازمان وارد فضای رقابتی اینچنینی نشود. خودم، در دوره حضورم در صداوسیما دو انتخابات را از سر گذراندم. البته این دو انتخابات عملا بیش از دو نوبت بود، یعنی انتخابات ریاستجمهوری خودش دو مرحله (دور اول و دور دوم) بود که هر مرحله اقتضائات خاص خود را داشت و مراقبتهای جدی در نظر گرفته میشد.
برمهانی در پاسخ به شائبه حمایت از نامزدی خاص در انتخابات ریاست جمهوری اخیر در صداوسیما عنوان کرد: آقای وحید جلیلی برادر سعید جلیلی، نامزد انتخابات ریاست جمهوری آنزمان تقریبا حدود یک ماه در محل کار حضور نداشت و حتی وارد ساختمان صداوسیما نشد.
ممانعت از حضور برخی مجریان در زمان انتخابات
وی درباره اینکه چطور از حمایتهای شخصی افراد جلوگیری شده، اضافه کرد: به یاد دارم در همان ایام، برخی مجریان را شخصا از حضور روی آنتن برای چند ماه منع کردم؛ مثلا اعلام کردم که فلان فرد سه ماه اجازه اجرا ندارد؛ چون در فضای مجازی پستی در حمایت از نامزدی منتشر کرده یا در گروهی سخنی گفته بود که نقد یا موضعگیری برای یک کاندیدا بود. معمولا معاون سیما این موارد را به مدیران شبکه یا مدیران گروهها واگذار میکند اما در مواردی خودم شخصا ورود کرده، برخی مجریان را دعوت کردم و مستقیما به آنها گفتم که بین حضور در آنتن و موضعگیری سیاسی، یکی را انتخاب کنند و خیلی بیانصافی است که گفته شود صداوسیما از نامزدی حمایت کرده.
معاون سیما درباره نام مجریان مذکور عنوان کرد: در مواردی مجریانی که بهصورت مستقیم از نامزدی حمایت یا صرفا اظهارنظر غیرمستقیم در فضای مجازی کرده بودند، توبیخ و برای مدتی ممنوع از کار شدهاند که نمیتوانم نام ببرم، چون بعضی از این افراد الان روی آنتن برنامه دارند و ذکر نامشان شایسته نیست اما بدانید حتی مجریان مطرح تلویزیون که مجری سیاسی هم نبودهاند، تنها بهدلیل اینکه گمان میرفت از نامزدی خاص حمایت کردهاند، ممنوعالتصویر یا توبیخ شدند.
طنز چندلایه مهران مدیری در «ششماهه»
برمهانی در بخش دیگر گفتوگو درباره مجموعه «ششماهه» مهران مدیری و همکاری با سازمان صداوسیما عنوان کرد: این مجموعه یک طنز اجتماعی است که تصویربرداری آن تمام شده، در مرحله پستولید است و احتمالا بعد از ایام فاطمیه روی آنتن میرود. طنزهای آثار مدیری معمولا چند لایه است و این اثر هم چنین فضایی دارد.معاون سیما با اشاره به سری سوم «مرد هزار چهره» اضافه کرد: مهران مدیری سریال طنز دیگری هم دارد که قرار است برای نوروز آماده شود.برمهانی در پاسخ به سؤال دیگری درباره شخصیت جناب خان و اینکه چطور در خارج از تلویزیون فعالیت دارد؟ توضیح داد: اگر به شهرک سینمایی غزالی رفته باشید، دیدهاید که آنجا تعدادی عروسکهای قدیمی وجود دارد که اینها درواقع بخشی از سرمایههای رسانه و متعلق به مردم هستند اما متأسفانه در ویترینها خاک میخورند، چراکه کسی آنها را مجددا در برنامهها مورد استفاده قرار نداده است. یکی از دلایل این امر آن است که پس از پایان پروژهها، عوامل سراغ کارهای جدید میروند و تلویزیون نیز ترجیح میدهد برندها و چهرههای تازه را معرفی کند، بنابراین عروسکها و شخصیتهای پیشین به فراموشی سپرده میشوند.وی اضافه کرد: به نظر من، یکی از تصمیمات جسورانه و ارزشمند سازمان این است که با حفظ مالکیت عروسکها، قراردادهایی منعقد میکند و آنهارا در اختیار هنرمندان و تهیهکنندگان قرار میدهد. در این قرارداد شرایطی در نظر گرفته میشود که هم سازمان از منافع مادی و معنوی آن بهرهمند میشود، هم آثار جدید با استفاده از همان شخصیتها خلق میشود. این روند باعث میشود عروسکها در چرخه تولید بمانند و برای پروژهها و شخصیتهای دیگر نیز مورد استفاده قرار گیرند و قرار است این روند برای دیگر عروسکها هم ادامهدار باشد.
دلیل تغییر بازیگران «موسی» در نسخه سریالی
معاون سیما در پاسخ به پرسشی درباره تغییر بازیگران سریال «موسی کلیمالله(ع)» و تفاوت با نسخه سینمایی نیز تصریح کرد: درباره این اتفاق خیلی بحث شد و به نظرم امری طبیعی است. به هرحال سریال موسی کلیمالله(ع) با یک تکنولوژی و شیوه جدید در حال ساخت است. آن نسخه سینمایی نوعی آزمون وتست برای محتوای تولیدشده با این سبک استودیویی بود، منتها آقای حاتمیکیا با همان آزمون، پنج سیمرغ دریافت کرد. بنابراین امری طبیعی بود که درسریال تغییرات داشته باشیم.ضمن اینکه بازه زمانی قوم بنیاسرائیل در قصه سینمایی، در سریال به گونه دیگری بسط داده شده تا مخاطب احساس تکرار نکند.برمهانی در پایان درباره شاخص ۱۵ دقیقهای که برای میزان تماشای فردی به عنوان مخاطب تلویزیون درنظر گرفته میشود و اینکه چقدر این ۱۵ دقیقه مطلوب خود صداوسیماست، توضیح داد: منظور از درنظر گرفتن ۱۵ دقیقه برای مخاطب، این نیست که مردم فقط ۱۵ دقیقه تلویزیون تماشا میکنند بلکه این شاخص براساس مدل آماری خاصی تعریف شده که به طور مثال از ۳۰ سال پیش تا الان میزان مخاطب را در بازههای زمانی مختلف نظرسنجی میکند. برای مقایسه، مثلا در انگلیس میانگین تماشای مخاطب کمتر از ۱۰ دقیقه است،یعنی در استاندارد جهانی، تفاوت چندانی در این شاخصها وجود ندارد.