نگاهی به تلاش هنرمندان ایرانی و بین‌المللی برای روشنگری جامعه جهانی

فریاد مظلومیت غزه با رنگ و نقش

نتفلیکس علیه یک تمدن

گروه‌های مدافع حقوق ملت فلسطین و سازمان‌های حقوق‌بشری علیه اقدام جدید شبکه جنجالی نتفلیکس موضع‌گیری کرده‌اند. این شبکه استریم که محصولاتش را به‌صورت زنده در اینترنت برای تماشاگران خانگی پخش می‌کند، دست به اقدامی غیرانسانی زده که صدای اعتراض بسیاری از گروه‌ها و سازمان‌های مدافع حقوق ملت فلسطین را بلند کرده است.
گروه‌های مدافع حقوق ملت فلسطین و سازمان‌های حقوق‌بشری علیه اقدام جدید شبکه جنجالی نتفلیکس موضع‌گیری کرده‌اند. این شبکه استریم که محصولاتش را به‌صورت زنده در اینترنت برای تماشاگران خانگی پخش می‌کند، دست به اقدامی غیرانسانی زده که صدای اعتراض بسیاری از گروه‌ها و سازمان‌های مدافع حقوق ملت فلسطین را بلند کرده است.
کد خبر: ۱۴۷۸۹۴۶
نویسنده کیکاوش زیاری - گروه فرهنگ و هنر
 
این شبکه اعلام کرده که از ماه آینده پخش ۲۱ فیلم را که درباره ملت فلسطین و مصائب آن است، از شبکه پخش خانگی خود حذف می‌کند. این فیلم‌ها یا توسط هنرمندان فلسطینی ساخته شده‌اند یا سازندگان‌شان هنرمندان بین‌المللی بوده‌اند.

گسترش جهانی صدای مدافعان فلسطین
سازمان فریدم فوروارد که یکی از نهادهای غیردولتی مدافع فلسطینی‌ها ودیگر مردم دربند وتحت ستم جهان بوده، اولین گروهی است که علیه نتفلیکس و اقدام اخیر او اعتراض کرده. در بیانیه این سازمان آمده است: «ما عمیقا تاسف خود را از تصمیم جدید نتفلیکس که دست به حذف حداقل ۲۰ فیلم از فیلمسازان فلسطینی و بین‌المللی که داستان‌هایی درباره فلسطینیان را به تصویر کشیده‌اند، ابراز می‌کنیم. پرسش اصلی ما این است که چرا ظرف هفته آینده این فیلم‌ها از پلتفرم این شبکه حذف می‌شوند؟ این حرکت را باید اقدامی ضدفلسطینی ارزیابی کرد که باعث خشم میلیون‌ها انسانی می‌شود که این روزها شاهد کشتار مردم بی‌دفاع غزه توسط اسرائیلی‌ها هستند.»
در ادامه این بیانیه آمده است:«نتفلیکس درحالی اقدام به حذف این فیلم‌ها کرده که هیچ توضیح و دلیل منطقی برای کار خود ارائه نداده است. این اقدام در شرایطی صورت می‌گیرد که فریاد و خشم عمومی از اتفاقات غزه درسطح بین‌المللی ادامه دارد و شبکه‌های اجتماعی پر از نظرات مثبت مردم در رابطه با ملت فلسطین است.همه اینها درحالی‌است که فیلم‌های مطرحی چون «وقایع‌نگاری یک ناپدیدشدن» الیا سلیمان، «مریخ در خورشید» جسیکا هابی و«گیرافدا» رانی ماسالها که در سطح جهانی تحسین شده‌اند، میان این ۲۱ فیلم به چشم می‌خورند.»
   
ائتلاف بزرگ «آزادی به پیش»
از سوی دیگر در پی حذف‌ فیلم‌های فلسطینی ازنتفلیکس، یک ائتلاف دیگر باعنوان «آزادی به پیش» از این شبکه خواسته است که ۲۱ فیلم درباره فلسطینی‌هاراکه بخشی ازیک توافق سه‌‌ساله صدورمحتوا بودند وتمدید نشده‌اند،دوباره به پلتفرم خود برگرداند.
در این بیانیه آمده است: «ما از شما می‌خواهیم درباره تصمیم خود برای حذف این فیلم‌ها توضیح دهید و دوباره مجوز نمایش آنها را صادر کنید. ما از این‌که حذف تقریبا تمام مجموعه‌فیلم‌های فلسطینی نتفلیکس در این برهه زمانی که بیش از دومیلیون فلسطینی در غزه تحت نسل‌کشی نظامیان اسرائیلی قرار دارند وباعث به حاشیه راندن بیشتر صدای فلسطینی‌ها خواهد شد، عمیقا نگرانیم.»پس از این اقدام نتفلیکس در حذف آثار فلسطینی،سونجی بری،مدیر اجرایی ائتلاف «آزادی به پیش» در بیانیه‌ای به انتقاد از انقضای مجوز نمایش این آثار پرداخت و گفت: «چرا نتفلیکس قرارداد صدور مجوزی را که تحت آن این ۲۱ فیلم فلسطینی را پخش می‌کرد، تجدید نکرد؟ نتفلیکس شرکتی با ارزش ۳۰۰میلیارد دلار است که می‌تواند مجوز فیلم‌ها و آثار مورد علاقه‌اش را تجدید کند. فلسطینی‌ها درحال تجربه رنج فوق‌العاده‌ای هستند ونتفلیکس بایدتمام تلاش خود را برای به‌اشتراک‌گذاشتن داستان‌های فلسطینی با جهان انجام دهد. درعوض، نتفلیکس اجازه داده است تقریبا تمام فیلم‌های فلسطینی‌اش ناپدید شود.»
   
شبکه‌های نمایش علیه استقبال مردمی
نتفلیکس که با انتقادات زیادی روبه‌رو شده رسمادرباره حذف این فیلم از پلتفرم استریم خود دراواسط اکتبر پاسخ داد. این کمپانی در بیانیه‌ای اعلام کرد که مجموعه‌ای تحت عنوان «داستان‌های فلسطینی» که شامل۳۲فیلم بود، در اکتبر ۲۰۲۱ به‌عنوان بخشی از یک قرارداد سه‌ساله صدور محتوا راه‌اندازی شده است. این مجوزها اکنون منقضی شده‌اند. مانند همیشه، ما به سرمایه‌گذاری در طیف وسیعی از فیلم‌ها و برنامه‌های تلویزیونی باکیفیت ادامه می‌دهیم تا نیازهای اعضای خود را برآورده کنیم و صدای کشورهای مختلف باشیم.» در شرایطی مدیران شبکه نتفلیکس این ادعا را مطرح کرده‌اند که توضیح آنها نتوانسته مخالفان را راضی کند. آنهامی‌گویند مدیران نتفلیکس می‌توانستند این قرارداد سه‌ساله را دوباره تمدید کنند و این حرکتی است که هم نتفلیکس و هم دیگر شبکه‌های پخش استریم همواره در رابطه با محصولات موفق و پربیننده‌شان انجام می‌دهند. طبق آمارهای رسمی، میزان استقبال از این ۲۱ فیلم بسیار بالا بوده و توانسته تماشاگران زیادی رابه خود جذب کند،ضمن آن‌که پس از عملیات طوفان الاقصی استقبال از این فیلم‌ها نیز بیشتر شده بود.تحلیلگران اقتصادی سینمامی‌گویند زمانی که یکی از محصولات پخش استریم با چنین انبوه تماشاگرانی روبه‌رو می‌شود، مدیران شبکه پخش‌کننده آن فیلم دست به تکرار امضای قرارداد نمایش می‌زنند و نه توقف نمایش آن!
   
دومینوی حذف فلسطین توسط رسانه‌ها
در حالی موضوع حذف فیلم‌های فلسطینی از روی پلتفرم نتفلیکس به موضوع روز خبرهای فرهنگی و هنری بدل شده که هنوز اعتراضات حذف آثار سینمای فلسطین از جشنواره‌های سینمایی و تلویزیونی ادامه دارد. به‌طورمثال پس از آن‌که رویدادهای بین‌المللی سینما و جشنواره‌های برلین، کن، لوکارنو و اسکار به صحنه‌ای از آزادیخواهی سینماگران درحمایت از مردم غزه بدل شد و صدای مظلومیت ملت فلسطین در میان زرق‌وبرق جشنواره‌های غربی طنین‌انداز شد، رژیم‌صهیونیستی و حامی همیشگی آن، آمریکا تلاش می‌کنند تا چنین رویدادهایی را به‌صورتی برگزار کنند که جریان سکوت در مورد این جنایت گسترده شکل بگیرد.ازهمین رو چندی پیش جوایز امی که به تولیدات تلویزیونی می‌پردازد با حذف مستند «من اهل غزه هستم وهنوز زنده‌ام» بیسان اودا، نقاب از چهره دروغین صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها که خود را مدافع حقوق‌بشر و آزادی‌بیان معرفی می‌کنند، ‌برداشت. بر همین اساس فیلمسازان فلسطینی ازجمله الیا سلیمان و فرح نابلسی با امضای نامه‌ای سرگشاده نسبت به موضع «غیرانسانی و نژادپرستی» هالیوود درخصوص فلسطینی‌ها اعتراض کرده و از«همکاران بین‌المللی در صنعت سینما» خواستند تا در این مورداعتراض کنند.این نامه که درورایتی منتشرشد، توسط افراد سرشناسی ازجمله الیا سلیمان، کارگردان فیلم «مداخله الهی و باید بهشت ‌باشد»، هانی ابواسد، کارگردان «اکنون بهشت» و فرح نابلسی کارگردان فیلم بلند «آینده معلم» امضا شد.
در این نامه آمده بود:«ماقدرت تصویروسینما را به‌خوبی درک می‌کنیم وبرای مدت‌های طولانی ازرفتارغیرانسانی و نژادپرستی که برخی در صنعت سرگرمی غرب نسبت به مردم ما نشان می‌دهند، حتی دراین سخت‌ترین زمان‌ها، خشمگین هستیم. ما هنوز باید با تبلیغات نژادپرستانه ضدفلسطینی و عموما ضدعرب که در رسانه‌های سرگرمی غربی بسیار رایج است، مبارزه کرده و آنها را به‌شدت به چالش بکشیم.»
   
حمایت‌های مردمی در برابر حذف سیستماتیک
اما حذف سیستماتیک فلسطین از رویدادهای سینمایی وهنری در حالی از سوی لابی‌های صهیونیستی اعمال می‌شود که پس از عملیات طوفان‌الاقصی بسیاری از سینماگران جهان در حمایت از فرهنگ مقاومت با مردم فلسطین همنوا شدند. هنرمندان در کنار مردم آزادیخواه جهان برعکس برگزارکنندگان جشنواره‌های وابسته به پول‌های صهیونیستی، خواستار حذف اسرائیل به‌جای مردم فلسطین از رویدادهای هنری هستند. اولین جرقه حذف اسرائیل از مجامع سینمایی از بهمن‌ سال گذشته در جشنواره فیلم ساندنس آمریکا زده شد.راهپیمایی صلح‌آمیز جمع بزرگی ازهنرمندان حاضر درجشنواره مستقل فیلم ساندنس آمریکا برای حمایت از مردم غزه در این رویداد با همراهی و همدردی رسانه‌های سینمایی و غیرسینمایی همراه شد و بازتاب جهانی یافت.‌
   
سقوط صهیونیست‌ها 
پس از حرکت جهانی فیلمسازان در جشنواره ساندنس، موضع‌گیری چهره‌های سینمایی شدت و حدت بیشتری به خود گرفت. با آن‌که برخی تهیه‌کنندگان هالیوودی تلاش کردند چنین صدایی را در میان جامعه سینمایی خفه کنند و با حذف ملیسا باررا، یکی از بازیگران اصلی فیلم «جیغ ۷» و سارا رامیرز از سریال «و درست مثل آن» شبکه اچ‌بی‌او، به ‌دلیل حمایت از فلسطینی‌ها و درخواست برای قطع فوری جنگ وکشتار مردم غزه، آنهاراازاین پروژه سینمایی وتلویزیونی اخراج کردند.اماصدای سینماگران مستقل بیش از پیش بلند شد. برهمین اساس ماهرشالا علی، بازیگر رنگین‌پوست و آفریقایی‌تبار در حمایت از یکی از شاعران فلسطینی برخاست.الیور استون،فیلمسازمعترض آمریکایی که درساخته‌هایش میلیتاریسم ونظامی‌گری دولتمردان آمریکایی را همواره زیر سؤال برده هم از جمله چهره‌های سرشناسی بود که صدایش را در اختیار مردم بی‌دفاع فلسطین در محدوده نوار غزه گذاشته و دردفاع از آنان چندین گفت‌وگو داشت. همچنین گروهی ازفیلمسازان معتبرونامتعارف جهانی ازآکی کائوریسماکی، بلا تار و کلر دنی، فیلمسازان اروپایی گرفته تا ریوسکه هاماگوچی و کیوشی کوروساوای ژاپنی و تعدادی دیگر از نام‌های بزرگ صنعت سینما از پنج قاره جهان همچون آکی کوریسماکی، آپیچاتپونگ ویراستاکول، ویکتور اریسه، رادو ژوده، نداو لاپید، پدرو کاستا، ریوسکه هاماگوچی، روبر گدیگیان، لوران کانته، کلر سایمون، جیا ژانکو، ریتی پان، لاو دیاز، کریستین پتزولد، سدریک کان،وانگ بینگ،والتر سالز،ایرا ساکس وآندره تشینه نگرانی خود راازادامه جنگ و نسل‌کشی فلسطینی‌ها ابراز کرده‌اند و پس از این بودکه جشنواره‌های برلین، اسکار، کن،ونیز و...هم مکانی برای همصدایی سینماگران با مردم فلسطین شد.
   
کمک هنرمندان به فلسطین
 حتی ۲۰۰۰ چهره هنری -فرهنگی انگلیس هم با امضای نامه‌ای سرگشاده خواستار توقف فوری محاصره و بمباران غزه توسط رژیم صهیونیستی شدند. درمیان امضاکنندگان این نامه بازیگرانی چون تیلدا سوینتون،چارلز دنس،استیو کوگان،میریام مارگولیز، پیتر مولان، ماکسین پیک وخالد ابدالا جای داشتند. این در‌حالی است که برخی‌ سینماگران انگلیسی نیز این روزها حراجی برای حمایت مالی از فلسطین در لندن برگزار کرده‌اندکه با استقبال قابل‌توجهی روبه‌رو شدو۳۱۶هزار دلار برای کمک به مردم غزه جمع کردند. موج حق‌خواهی ایجاد شده،هنرمندان بسیاری را درسراسر جهان به‌ویژه درکشورهای غربی همراه کرده است.این نشان می‌دهد این هنرمندان چشم‌های‌شان راروی حقیقت نبسته‌اند وازهرفرصتی برای رسانه‌ای کردن مظلومیت مردم فلسطین استفاده می‌کنند.شایدصاحبان یهودی استودیوهای بزرگ هیچ‌گاه فکرنمی‌کردند که روزی صدای حق‌گویی و حق‌خواهی هنرمندان سرشناس سینما علیه جنایت‌های رژیم‌صهیونیستی بلند شود.‌

شلیک موشک‌های دشمن از سنگر پلتفرم‌های داخلی
درحالی شبکه‌هایی مثل نتفلیکس اقدام به حذف فلسطین می‌کنندکه برعکس آنهاپلتفرم‌های رسمی داخلی مامنی برای نمایش فیلم‌های اسرائیلی هستند. بامرور سریال‌ها وفیلم‌هایی بامضمون ‌ترویج آرمان‌های صهیونیستی درسکوی پخش داخلی شائبه هدفمند بودن این نوع عرضه مشهوداست.به‌طورمثال فیلم«داستان‌های غیر‌منتظره»(Extrapolations) که با نام‌های برون‌یابی نیز ترجمه ‌شده،محصول۲۰۲۳ از شبکه اپل‌پلاس،چهره‌ای تطهیرشده ازرژیم‌صهیونیستی وخاخام‌های این رژیم رابه نمایش می‌گذارد در پلتفرم‌های داخلی وجود دارد. فیلم پسرشائول ۲۰۱۵ که بزرگ‌ترین دروغ‌ها را در مورد جنگ جهانی دوم می‌سازد تا اسرائیل را بر حق بداند و ظلمی که برمردم فلسطین روا می‌دارند را نتیجه آن بداند در دسترس قرار دارد. فیلم مقاومت محصول ۲۰۲۰ که در مورد نجات کودکان یهودی و مقاومت یهودیان در برابر نازی‌هاست که به بهانه جنگ جهانی و مبارزه یهودیان فرانسه، داستان غلو شده‌ای از هولوکاست ارائه می‌دهد. این فیلم می‌گوید درجنگ جهانی دوم، یهودیان و همجنسگرایان قهرمانان جنگ بودند که مقابل نازی‌ها مقاومت کردند و داستان دروغینی را ازاین جنگ ارائه می‌دهد.سرزمین بی‌صاحب هم مینی‌سریالی محصول مشترک اسرائیل، فرانسه و بلژیک است که شبکه آرته فرانسه، تهیه‌کننده اصلی آن به‌شمار می‌رود. در هشت قسمتی به روایت بحران‌های خاورمیانه از ایران تا سوریه و عراق می‌پردازد این سریال مخاطب را با خود ازجنبش سبز و قتل(‌شهادت) دانشمندان هسته‌ای در تهران به بمب‌گذاری در قاهره وازبریگادهای انترناسیونال کوبانی به عضوگیری داعش دربریتانیا می‌برد. این سریال به تطهیر پژاک در منطقه می‌پردازد و افراد قاتل راکه کم ازداعش ندارند به ناجی مردم کرد سوریه تبدیل می‌کند.حتی فیلم‌های قدیمی‌تری همچون«پیانیست»رومن پولانسکی،«زندگی زیباست»،«روبرتو بنینی»، فهرست شیندلر استیون اسپیلبرگ یا سریال‌هایی همچون «منطقه بی‌طرف»، محصول رژیم صهیونیستی، بلژیک و فرانسه است، سریال «بلک لیست» یا  «لیست سیاه» نشان می‌دهد که رفتار پلتفرم داخلی نوعی ترویج اندیشه صهیونیست بوده و لازم است این سریال و فیلم‌ها اصلاح و حذف شود تا فضایی سالم و ایمن برای خانواده‌ها وجود داشته باشد. 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها