«جام‌جم» از برنامه روی آنتن رادیو صبا در گفت‌وگو با کارگردان و بازیگران گزارش می‌دهد

طنز انتقادی به شیوه شهرفرنگ

نقل‌هایی از دست‌اندرکاران مسابقه رادیویی «۰۲۱»

سنجش اطلاعات عمومی از صفر تا ۲۱

مسابقات رادیویی از دیرباز مورد استقبال مخاطبان بوده و برای شنونده‌ها جذابیت خاصی داشته است. بیشتر شنونده‌ها دوست دارند اطلاعات عمومی‌شان را محک بزنند و در رقابت با شرکت‌کنندگان دیگر پیروز میدان شوند. بماند که برنده شدن و جایزه گرفتن خودش حال و هوای دیگری دارد و اعتماد به نفس را دو چندان می‌کند.
مسابقات رادیویی از دیرباز مورد استقبال مخاطبان بوده و برای شنونده‌ها جذابیت خاصی داشته است. بیشتر شنونده‌ها دوست دارند اطلاعات عمومی‌شان را محک بزنند و در رقابت با شرکت‌کنندگان دیگر پیروز میدان شوند. بماند که برنده شدن و جایزه گرفتن خودش حال و هوای دیگری دارد و اعتماد به نفس را دو چندان می‌کند.
کد خبر: ۱۴۷۸۸۰۸
نویسنده مریم کریمی - از اهالی رادیو
 
یکی از مسابقات رادیویی که سال‌‌هاست روی آنتن رادیو تهران است وطرفداران خاص خودش رادارد،مسابقه رادیویی «۰۲۱» است که دست‌اندرکاران آن اخیرا در واحد۱۶۲ با مخاطبان تعامل داشتند . نقل‌هایی از  عوامل این برنامه را  که در گفت‌وگو با ما مطرح کردند،‌  آورده‌ایم. 

مهدی مجنونی، تهیه‌کننده
«مسابقه ۰۲۱‌» یکی از برنامه‌های مهیج و پرمخاطب گروه ورزش و تفریحات رادیو تهران است که شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۱۹ تا ۲۰ روی موج اف ‌ام ردیف ۹۴ مگاهرتز می‌رود. این برنامه علاوه بر رویکرد سرگرمی، جنبه آموزشی دارد و آموزنده است. مسابقه ۰۲۱ با سنجش اطلاعات عمومی شرکت‌کنندگان و سرگرم‌ کردن خانواده‌ها در راستای ارتقای سطح علمی، دانش و آگاهی مخاطبان می‌کوشد. در برنامه سعی می‌کنیم اعصاب و روان مخاطبان را در ترافیک عصرگاهی آرام کنیم، به قول خود مخاطبان به طوری که متوجه ترافیک نمی‌شوند. به نظرم هر برنامه‌ای رسالت خاص خودش را دارد. ما با گفتاری طنز، نقد و نظر مخاطبان را نسبت به مسائل شهری بیان می‌کنیم اما این برنامه بیشتر جنبه سرگرمی و تفریحی دارد و پیگیری مطالبات و دغدغه‌های مخاطبان رسالت دیگر برنامه‌های شبکه رادیویی تهران است. 

امیرحسین ثقفی، تهیه‌کننده
این مسابقه ازسال۱۳۸۶با عنوان‌های مختلف ازمکث۹۴و مکث ۹۵ گرفته تا۰۲۱ روی آنتن رادیو تهران رفته است. با توجه به این‌که سال گذشته این برنامه از دیدگاه مخاطبان بهترین برنامه شناخته شده، معتقدم زمانی که زمان پخش برنامه محدود باشد، تعامل با مخاطبان هم کمتر است، به طوری که برنامه شروع نشده تمام می‌شود. روال این مسابقه به این‌گونه است که در دو نیمه اجرامی‌شود‌؛شرکت‌کنندگان باانتخاب اعدادی از۰تا۲۱به بخش‌های مختلف‌که شامل اطلاعات‌عمومی،آشپزی،افکت، گزارشگری، پاسخ‌های برعکس، ضرب‌المثل، اسم فامیل، املا، انتخاب گوینده‌‌هاست و...هدایت می‌شوند و با پاسخ به پرسش انتخابی بادیگر شرکت‌کنندگان رقابت می‌کنند.بخش دوم مسابقه پخش ترانه است که برای هرشرکت‌کننده پنج ترانه پخش می‌شود، باید حدس بزنند که خواننده‌‌اش کیست و...هر شرکت‌کننده که امتیاز بیشتری کسب کند، برنده آن روز ماست. در نهایت دو شرکت‌کننده که در طول هفته بیشترین امتیاز را کسب کرده‌اند، به فینال می‌روند و چهارشنبه با یکدیگر به رقابت می‌پردازند. 

آوید بزرگی، گوینده
با افتخار ۱۹ سال است در رادیو تهران اجرا می‌کنم. از سال۱۳۸۴ با رادیو تهران همکاری‌ام را با سردبیری و نویسندگی آغاز کردم. مسابقه ۰۲۱ یکی از برنامه‌های دوست‌داشتنی که خیلی بداهه‌گویی دارد، اجرای آن سهل‌الممتنع، در عین سادگی اجرای آن سخت است، زیرا در بخش‌های آموزنده مثل اطلاعات عمومی و بخش آیین‌نامه و...مجری باید ضمن تعامل با مخاطب و اجرای مسابقه، عدالت را رعایت کند.چون به صورت مستقیم با مخاطبان صحبت می‌کنیم باید از هوش کلامی بالایی برخوردار باشیم تا بتوانیم در کنار اجرای مسابقه با مخاطبان هم در تعامل باشیم. تمام تلاش مارقم زدن ساعاتی مفرح ولذت‌بخش برای مخاطبان است. همه اینها نیاز به هوشمندی دارد تا مخاطبان را از فضای روزمرگی و درگیری‌ها دور کنیم. معتقدم صاحبان اصلی رادیو مخاطبان هستند، مخاطب دوست دارد کمی از دغدغه‌ها و مسائل روزمره‌‌اش کاسته شود. از آنجا که ۰۲۱برنامه‌ای شاد و متنوع است، مخاطبان از همه قشرها دوستش دارند. 

محمدحسین هاشمی، گوینده
ازسال۱۳۹۱کار اجرا را آغاز کردم و باور دارم مجریان اصلا کم نمی‌گذارند.اجرای برنامه ۰۲۱ یکی از جذاب‌ترین و در عین حال سخت‌ترین اجراهاست، به دلیل این‌که مستقیم با مردم در ارتباط هستیم و هیچ تصوری از این‌که مردم چه واکنشی به سؤالات دارند، نداریم. از سوی دیگر حواس جمعی خیلی حائز اهمیت است. ازطرف دیگر مردم ازمجری توقع دارند در اجرای مسابقه بعضی‌ مواقع کمک کند که ما باید تلاش کنیم عدالت برقرار شود. کسانی که ۰۲۱ را می‌شنوند به نکات ریز توجه دارند که این توجه اجرا را سخت می‌کند. در کل مسابقه ۰۲۱ جذاب است‌؛ چون گروه خوبی دور هم جمع شده‌اند و برنامه در فضایی شاد و تعاملی تقدیم مخاطبان می‌شود که بخشی از آن به اجرا و بخشی به هم به فضای برنامه، پخش و شبکه بر می‌گردد. 


newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها