خاطره‌بازی ورزشی با جوادآقا

جواد خیابانی به‌واسطه سال‌ها حضور در حوزه ورزش و روایتگری، توانسته به تسلط قابل توجهی در این حوزه دست یابد. حالا برنامه‌ای باعنوان خاطره‌بازی با آقا جواد در قاب شبکه ورزش نقش‌بسته که روایتگری این گزارشگر را به سمت تاریخ این حوزه برده است.
کد خبر: ۱۴۷۰۳۵۹
نویسنده سپیده اشرفی - گروه رسانه
 
فصل اول این برنامه سال گذشته با موضوع قهرمانان بزرگ تاریخ ورزش ایران روی آنتن شبکه ورزش رفت و با استقبال خوب مخاطبان همراه شد. فصل دوم هم به‌تازگی و قبل از آغاز بازی‌های المپیک روی آنتن رفت تا علاوه‌بر بیان رویدادهای تاریخ المپیک، به بررسی حضور ایران در این رویداد بپردازد. خاطره بازی با آقا جواد به تهیه‌کنندگی و کارگردانی یاسر عالمی روی آنتن شبکه ورزش رفته تا سبکی تازه از روایتگری در حوزه رقابت‌های خاطره‌انگیز را به مخاطب ارائه کند. 
   
گزیده‌ای از رویدادهای ورزشی 
برنامه خاطره‌بازی با آقاجواد، خاطره‌های رویدادهای ورزشی را محور قرار داده است چراکه رویدادهای بسیاری در این حوزه اتفاق افتاده که می‌توان درباره آن صحبت و با آن خاطره‌بازی کرد. ناصر عالمی، تهیه‌کننده برنامه خاطره‌بازی با آقاجواد درخصوص تولید این برنامه به جام‌جم می‌گوید: مردم با بسیاری از این رویدادها زندگی کرده‌اند و صحبت از آن باعث می‌شود که یک اتفاق تعاملی در این برنامه با مخاطب صورت گیرد. برای رسیدن به  این موضوعات، وقایع این حوزه را بررسی کردیم تا به دسته‌بندی برسیم. به این نتیجه رسیدیم که المپیک از مهم‌ترین رویدادهاست و در کنار آن، فوتبال و بازی‌های ملی هم برای مخاطب جذاب است. در نهایت یک دسته‌بندی کردیم و در فصل اول، گزیده‌ای از همه این رویدادهای مهم را در تاریخ ورزش لیست کردیم. در حقیقت فصل یک گزیده‌ای از همه اتفاق‌های مهم ورزش ایران بود. البته تمرکز اصلی برنامه روی میزبانی خود آقای خیابانی بود. یعنی قطعا با حضور اوست که دست روی این برنامه گذاشتیم. به‌نظرم فقط خود این شخصیت است که می‌تواند با دانش و اطلاعات این‌چنینی از ورزش ایران صحبت کند. به‌همین ‌دلیل در انتخاب موضوع و نوع پرداخت هم در کنار تیم ما بود تا مشورت برساند.وی ادامه می‌دهد: باتوجه به اتفاق‌هایی که در ورزش ایران وجود دارد، شاید بتوان هزاران قسمت از خاطره‌بازی تولید کرد. درهر قسمت، بیشتر به یک رویداد یا شخصیت پرداخته‌ایم. به‌عنوان مثال به غلامرضا تختی و مدال‌های او اشاره کردیم. وقتی هم که موضوع‌محور کار کردیم، روی والیبال یا فوتبال متمرکز شدیم. درعین‌حال به بازی‌هایی پرداختیم که مردم از آن خاطره دارند. به این شکل موضوع و شخصیت‌ها را دسته‌بندی کردیم.  در فصل دوم که پیش از المپیک شروع شد، بیش از ۲۰ قسمت به المپیک اشاره کردیم که باز هم متمرکز بر تاریخ ورزش بوده؛ در واقع از اولین تا تازه‌ترین المپیکی که ایران شرکت کرده بود. در این میان، المپیک‌هایی که با مدال طلا همراه بود را جدا کردیم و ۲۳ قسمت برنامه را به این موضوع اختصاص دادیم. ۴۰ قسمت دیگر فصل دوم را هم  بر دربی‌های استقلال-‌پرسپولیس متمرکز بودیم. بیشتر آنهایی را انتخاب کردیم که قدیمی بود و در هر قسمت به یک مورد از آنها اشاره کردیم. فصل اول و دوم هر کدام ۶۰‌ قسمت‌بود. 
   
گزارشگری که خودش تاریخ شفاهی است 
تا امروز برنامه‌هایی روی آنتن رفتند که سعی کردند در قالب مستند، تاریخ ورزش ایران را روایت کنند. عالمی درخصوص وجه تمایز این برنامه این‌طور بیان می‌کند: در تولید برنامه، چند موضوع مهم را در نظر داشتیم تا کاری را که می‌خواهیم بهتر ارائه کنیم. یکی از این موارد، دکور برنامه است که تلاش کردیم حال و هوای گرم و خاطره‌انگیزی برای مخاطب داشته باشد. شاید بتوان گفت دکور با همه برنامه‌هایی که تاکنون روی آنتن رفته، متفاوت است. در واقع با این کار، تلاش کردیم مخاطب برنامه را پیگیری و تماشا کند. برنامه چند بخش دارد که یکی از آنها صحبت آقای خیابانی درباره ورزشکاران است که به‌صورت جزئی شخصیت ورزشکار مربوطه را بررسی می‌کنیم.  جواد خیابانی جزو افرادی است که بیشترین بازی‌های ورزشی را دیده و بازی‌های آسیایی و جام ملت‌های آسیا را بیشتر از دیگران همراه تیم‌ها بوده و گزارش کرده. به همین‌دلیل با ورزشکاران خاطره دارد و ممکن است خاطراتی داشته باشد که خیلی‌ها اطلاع نداشته باشند. درعین‌حال به دلیل اطلاعاتی که دارد، برخی مسائل را بهتر می‌تواند بازگو کند. 
بخش دیگر برنامه، بیان‌کردن اسناد درباره تاریخ ورزش است که مسائلی را با محوریت آن جلو می‌بریم. بخش دیگر مربوط به نمایش بخش‌هایی از یک رویداد یا رقابت است که در این بخش هم، رفت و برگشتی در صحبت‌های آقای خیابانی داریم. این موارد، می‌تواند در حفظ جذابیت برای مخاطب تاثیرگذار باشد. البته نوع موضوعاتی هم که انتخاب کردیم، می‌تواند برای مخاطب جذاب باشد چرا که بسیاری از آنها به‌گونه‌ای است که تاکنون به آن پرداخته نشده است. از طرفی، تصاویری که پخش می‌کنیم معمولا به‌گونه‌ای است که تاکنون منتشر نشده و بیشترشان با زحمت به‌دست آمده است. تلاش کردیم این تصاویر را به بهترین شکل ارائه کنیم. 
   
یکچهره واقعی 
نکته دیگر و قابل‌توجه در مورد این برنامه، آشنایی جواد خیابانی برای مخاطبان است که حالا روایتگر رویدادهای ورزشی شده است. عالمی دراین‌خصوص عنوان می‌کند:خودآقای خیابانی دراین حوزه بسیارمسلط است وتنها چیزی که برایش مشخص می‌کردیم چهارچوب کلی برنامه بود. درنهایت خودش با تسلطی که داشت آن موضوعات رابیان می‌کرد.درحقیقت شخصیت واقعی جواد خیابانی را در این برنامه داریم و نمی‌خواستیم تغییری در شخصیت این گزارشگر داشته باشیم. 

تولید با بودجه اندک
اگربیننده برنامه خاطره‌بازی با آقاجواد باشید احتمالا بافضای دکور،برخی خاطرات ورزشی ایران برای‌تان مرور شده است. تهیه‌کننده درباره دکور هم تاکید می‌کند: قصدمان این بودیک فضای گرم باشد که مخاطب با تماشای آن، پای برنامه بنشیند. درعین‌حال المان‌های مربوط به موضوع برنامه راگنجانده‌ایم و ازتصاویر مرتبط استفاده کرده‌ایم.در فصل دوم ازبرخی مانیتورها هم کمک گرفته‌ایم تا تعدد این رویدادها را نشان دهیم. نام برنامه،خاطره‌بازی با آقاجواد است وازهمین نام، مشخص است که حضور ایشان اهمیت بسیاری دارد.خودشان هم می‌گوید سال‌ها دنبال خلق این نوع برنامه بوده تارویدادهای ورزشی راروایت کند.این سبک از برنامه، باتوجه به فضای ورزش ایران، آن‌قدر امکان برنامه‌سازی گسترده دارد که می‌توان صدها قسمت از آن را تولید کرد. شاید به همین ‌علت هم از برنامه‌های پرمخاطب شبکه ورزش است و مردم هم آن را دوست دارند. این برنامه با بودجه بسیار اندکی تولید شده و اگر بیشتر حمایت و دیده شود، می‌تواند قوت بگیرد تا بسترهای مختلفی برای تعامل با مخاطب خلق کنیم. 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها