سقوط ترکیبی صهیونیست‌ها

عملیات استشهادی اخیر حماس و جهاد اسلامی در قلب تل‌آویو، بسیاری از پیش‌فرض‌های امنیتی و اطلاعاتی در اراضی اشغالی را به چالش کشیده است. نام پروسه‌ای که آغاز شده، سقوط ترکیبی صهیونیست‌هاست، به این معنا که تل‌آویو نه صرفا از جنگ نظامی و میدانی، بلکه در دیگر ابعاد نیز شدیدا آسیب‌پذیر شده است.
کد خبر: ۱۴۷۰۰۰۵
نویسنده محمد علیزاده - گروه بین‌الملل
 
صورت مسأله مشخص است: عمق استراتژیک اراضی اشغالی نه فقط توسط پهپادها و موشک‌های مقاومت بلکه توسط ابزارها و روش‌های نوین و غیرقابل‌پیش‌بینی طراحی شده از سوی جبهه مقاومت به چالش کشیده می‌شود.افشاگری برخی رسانه‌های غربی ازجمله نیویورک‌تایمز و آکسیوس از تماس‌های تلفنی مکرر نتانیاهو و بایدن و هشدار واشنگتن به تل‌آویو درخصوص هرگونه اقدامی در قبال بدتر شدن ماجرا درقبال صهیونیست‌ها، ناشی از ضعف زوج آمریکا-اسرائیل در برابر جبهه مقاومت بوده و مسجل است که اگر بایدن و نتانیاهو قدرت ادامه این بازی را داشتند، با توجه به روحیات وحشیانه‌ای که طی سال‌ها و خصوصا در جریان جنگ غزه مشاهده کردیم از آن دریغ‌نمی‌کردند. بدون شک، حیرت و شوک ناشی از قدرت عملیات ترکیبی جبهه مقاومت، ریسک‌پذیری بیشتر آنها در قبال تحولات منطقه و نظام بین‌الملل باقی نگذاشته است. نه‌فقط دوران بزن در روی صهیونیست‌ها، بلکه دوران سلطه پوشالی و ادعایی واشنگتن و متحدان تل‌آویو بر منطقه نیز رسما پایان یافته است. قواعد و مؤلفه‌های قدرت در منطقه را هم اکنون نه دموکرات‌ها و ‌جمهوریخواهان آمریکا، نه احزاب سنتی و مداخله‌گر اروپایی و نه مهره‌های بازی غرب در منطقه، بلکه جبهه مقاومت تعیین می‌کند.درجریان تحولات اخیر صورت گرفته، شاهد انسجام فوق‌‌العاده راهبردی ـــ تاکتیکی اضلاع جبهه مقاومت در عراق، یمن، لبنان و فلسطین بودیم. تاکنون بارها مدعی شکل‌‌گیری منظومه گفتمانی و عملیاتی مقاومت در سطحی وسیع و کاربردی بوده‌ایم. 
   
یک باخت تمام‌عیار 
رژیم اشغالگر صهیونیستی بازی را هم در متن و هم در فرامتن ماجرا باخته است. اخبار منتشر شده از منابع موثق نشان می‌دهد جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا نیز به تل‌آویو درخصوص تحمیل هزینه‌های مالی و راهبردی بیشتر بر واشنگتن در منطقه هشدار داده است. تحلیلگران غربی و منطقه‌ای معتقدند رژیم غاصب صهیونیستی برای دوره‌ای نامحدود نمی‌تواند جنگ را ادامه دهد، زیرا حتی در جنگ غزه نیز به اهداف اعلامی خود نرسیده است‌؛حماس همچنان در غزه حضور دارد و اسرای صهیونیست نیز آزاد نشده‌اند.
   
صهیونیست‌ها سایه سقوط را حس می‌کنند 
ناصر قندیل، سردبیر نشریه لبنانی البناء در گفت‌و‌گو با جام‌جم، به آثار و تبعات عملیات اخیر مقاومت در قلب تل‌آویو اشاره می‌کند و می‌نویسد: «صهیونیست‌ها سایه سقوط را بیشتر از هر زمان دیگری حس می‌کنند. سقوط، فراتر از شکست در جنگ غزه است. در جریان جنگ غزه و تحولات صورت گرفته در بطن آن، بسیاری از نقاط آسیب صهیونیست‌ها نمایان شد. در جریان ترور اسماعیل هنیه و شهادت او، جبهه مقاومت نقاط ضربه‌پذیر بیشتری از تل‌آویو را نمایان ساخته است. عملیات مقاومت در تل‌آویو نشان داد که حماس و جهاد اسلامی وسایر گروه‌های مقاومت نقاط آسیب رژیم اسرائیل را کشف کرده ودرجنگ با این رژیم تنها به یک نقطه معین اکتفا نمی‌کنند. آنها از ابزارهای گوناگونی در مسیر ضربه زدن به اسرائیل استفاده می‌کنند.» این سیاستمدار لبنانی می‌افزاید: «یکی از دلایل سردرگمی و وحشت مقامات امنیتی رژیم اسرائیل و مخالفت آنها با برخی اقدامات خاص نتانیاهو نیز همین مسأله است. آنها خطر را به صورتی جدی حس کرده‌اند.»
   
پیام عملیات اخیر مقاومت گویا بود
عدنان منصور، وزیرخارجه اسبق لبنان به ابعاد فرامتنی و مهم پاسخ اخیر مقاومت اشاره می‌کند و به جام‌جم می‌گوید: «برخی حوادث و رخدادها، برای مخاطب دارای پیام خاص است، به این معنا که پرده از یک استراتژیک یا تاکتیک خاص برداشته و ذهنیت دشمن را به‌طور کامل به چالش می‌کشد. آنچه اخیرا در تل‌آویو رخ داد مصداق همین قاعده است. پیام عملیات اخیر مقاومت، استناد حماس و دیگر گروه‌ها به روش‌های خلاقانه و غیرقابل‌پیش‌بینی برای دشمن است.مقاومت ازجایی به اسرائیل ضربه می‌زند که تصور آن را نمی‌کند. یعنی قدرت خود را در میدان حفظ می‌کند ودرعین‌حال از روش‌هایی جدید برای تغییر محاسبات دشمن استفاده می‌کند.»
   
نهادهای اطلاعاتی اسرائیل دچار  واهمه شده‌اند
فادی بودیه، سردبیر نشریه المرایا، به واهمه و آشفتگی نهادهای اطلاعاتی رژیم اشغالگر قدس پس از عملیات اخیر می‌پردازد و به جام‌جم می‌گوید:«نهادهای اطلاعاتی رژیم اشغالگرقدس دچار واهمه شده‌اند.سکوت موساد درقبال عملیات اخیر حماس نشان‌دهنده همین شوک سخت است. یعنی عملیات استشهادی در تل‌آویو نیز به فهرست مصادیق عملیات مقاومت علیه صهیونیست‌ها افزوده شده است. موارد دیگری نیز در راه خواهد بود که صهیونیست‌هامحاسبه‌ای قبلی در‌خصوص آنهانکرده‌اند.این همان آسیب‌پذیری تمام‌عیاری است که تل‌آویو هرگز تصور آن را در گذشته‌ای نه چندان دور نمی‌کرد.»
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها