«جام‌جم» از اقبال ۷۹‌درصدی مخاطبان نسبت به مجموعه‌هایی با حال و هوای روستایی گزارش می‌دهد

محبوبیت موقعیت روستا در سریال‌های تلویزیونی

بی‌رودربایستی حرف می‌زنیم!

برنامه «سلام تهران» حالا چند فصلی است که همراه مخاطبان شبکه پایتخت شده و تلاش دارد هر صبحگاه حال خوب به بینندگان منتقل کند تا روز خود را با نشاط و آگاهی آغاز کنند. مجتبی احمدی، تهیه‌کننده برنامه‌های «تهران‌۲۰»، «از فراز الوند»، «شهر امن» و... که این روزها تهیه و کارگردانی برنامه «سلام تهران»شبکه تهران رابرعهده دارد درخصوص روند تولید وتغییراتی که درفصل جدید این برنامه صبحگاهی ایجادشده باجام‌جم گپ‌و‌گفت داشت.
کد خبر: ۱۴۶۹۹۸۲
نویسنده الهام قبادی - گروه رسانه
 
برنامه صبحگاهی اصولا در ساختار و تولید به نگاهی ویژه احتیاج دارد و در رسانه‌های مختلف براساس نیاز و جنس مخاطب، سازنده یک برنامه صبحگاهی باید به‌دنبال ایجاد شور و نشاط و انگیزه و حال خوب برای مخاطبانش باشد.تهیه‌کننده برنامه در این‌باره عنوان کرد: از آنجا ‌که مخاطب صبحگاهی برنامه تلویزیونی به لحاظ روحی و روانی آماده شنیدن سخنان عجیب و غریب و عمیق نیست بهتر است برنامه به ادبیاتی در محتوا غنی و در کلام نزدیک به مذاق و سلیقه مخاطبش حرکت کند.احمدی ادامه داد: ما در برنامه سلام تهران در قدم اول به‌دنبال ایجاد شور و نشاط صبحگاهی و مهیا ساختن حال مخاطب برای آغاز یک روز کاری هستیم و در قدم بعدی سبک و طراحی محتوا در آیتم‌های مختلف بنابر ایجاد امید و انگیزه دارد، چرا که طبیعتا با افزایش رسانه‌های موجود و در دسترس مخاطب همگان با دستی باز برای انتخاب رسانه مورد علاقه‌شان، مدیومی را انتخاب می‌کنند که بیش از هر چیز به سؤالات صبحگاهی‌شان پاسخگو باشد و در قدم بعدی با صمیمیت کلام، رفتار و گفتار چه در سبک اجرای مجری و چه در انتخاب آیتم‌ها و ساختار بتواند ارتباط سهل‌تری را انتخاب کند .
   
از همه جا، از همه رنگ
در ساعات ابتدایی روز با مخاطبان متنوعی روبه‌رو هستیم و گروه‌‌های سنی متفاوتی نیز پای برنامه نشسته‌اند. از تهیه‌کننده پرسیدیم برای جذب طیف متفاوت مخاطبان چه می‌کند؟ او توضیح داد: پرواضح است در چنین شرایطی برای این‌که بتوانید برای حجم وسیعی از مخاطب، بسته رسانه‌ای را تقدیم کنید باید این تنوع را در جای‌جای کنداکتور با چیدمانی مؤثر در سناریو جای دهید تا همه اعضای خانواده و البته مدیرانی که در دقایق ابتدایی روز با برنامه همراه می‌شوند به قدر نیاز از برنامه استفاده کنند.وی افزود: معمولا اتاق فکر‌ها و گروه‌های سردبیری ماهیت محتوایی برنامه را مدیریت می‌کنند و بخش عمده‌ای از موفقیت یک برنامه جلوی دوربین مستقیما به این برمی‌گردد که اتاق سردبیری برنامه چه لقمه‌ای را برای ساعات ابتدایی روز مخاطبانش گرفته است. فراموش نکنید که هر رسانه‌ای با تعریف متفاوتی فعالیت می‌کند. هر برنامه‌ای براساس سیاست‌های آن شبکه و گروه متبوعش به دنبال رسیدن به سرفصل‌های تعریف شده‌ای است که به گروه برنامه‌ساز ابلاغ می‌شود و حالا تبدیل آن به یک بسته رسانه‌ای جذاب و مورد وثوق اتفاقی است که توسط گروه سناریونویسی، اتاق فکر و تیم نگارش رخ می‌دهد .این کارگردان و تهیه‌کننده تلویزیونی گفت: در برنامه به‌اندازه مورد‌نیاز به‌دنبال اطلاع‌رسانی هستیم و تلاش داریم با آیتم‌های مختلف پیش‌بینی‌شده در حوزه‌های مختلف از فرهنگ‌سازی در بحث تردد و رفت و آمد، آشنایی با سبک و سیاق زندگی ایرانی_اسلامی، روان‌شناسی صبحگاهی، شناخت تهران به‌عنوان شهری با وسعت فرهنگی،اجتماعی و جغرافیایی متفاوت، اخبار سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، هنری، ورزش و سلامت، اخبار ورزشی، کسب‌وکار و... برای مخاطب این فرصت و موقعیت را ایجاد کنیم که در سبد صبحگاهی‌اش برنامه سلام تهران را جای دهد.
   
سلام صبحگاهی با طنز و نمایش
برنامه سلام تهران تلاش دارد با ایجاد لحظات مفرح صبحگاهی همراه با موسیقی، انیمیشن، نمایش و...تماشاگرانش را آماده یک روز جذاب و دوست‌داشتنی کند. احمدی دراین‌خصوص افزود: طبیعی است که در این مسیر مدام به‌دنبال آزمون‌وخطا هستیم اما به‌هیچ‌وجه از محتوای ارائه‌شده در اتاق سردبیری کوتاه نمی‌آییم. در این فصل از برنامه سراغ نمایش و طراحی عروسکی رفتیم که به کمک آن ضمن ایجاد فضایی فانتزی و طنازانه برای بررسی برخی از مطالب روز و چالش‌های اجتماعی، رنگ و رخساری متفاوت به برنامه بدهیم و براساس سناریوی روز، نمایش‌هایی را نیز در چند باکس پنج تا هشت‌دقیقه‌ای به شکل زنده روی آنتن شبکه تهران ببریم. این کارگردان تئاتر و تهیه‌کننده تلویزیون ادامه داد: یکی از پرمخاطره‌ترین تولیدات در برنامه‌های تلویزیونی ایجاد صحنه‌های نمایش زنده است که هیچ فرصت آزمون‌و‌خطایی ندارد لذا ما به کمک گروه نویسنده به‌دنبال سوژه و نمایشنامه‌هایی قوی هستیم که بتواند برای دقایقی هم که شده ذهن مخاطب را با شیوه‌ای جدا از یک برنامه گفت‌وگومحور استودیویی درگیر کند. احمدی گفت:یک گروه کاربلد نمایشی باسابقه سال‌ها فعالیت در رسانه و صحنه تئاتر در این برنامه همراه من هستند و تلاش داریم که نوع کلام و ادبیات برنامه در لحظات نمایش متفاوت باشد.
   
سلام به آقای تهرانی
در بخش نمایشی سلام تهران با شخصیت منوچهر تهرانی همراه می‌شویم. مجتبی احمدی دراین‌باره توضیح داد: برای رسیدن به شخصیت منوچهر تهرانی که یک پیرمرد خوش‌مشرب وجذاب تهرانی است باهدف معرفی همه اماکن تهران از زبان این مرد باتجربه مدت‌ها با چند طراح عروسک و صداپیشه گپ‌و‌گفت داشتم.شک نکنیدرسیدن به یک چهره خاص و یک ادبیات ویژه و البته صدایی که بتواند خواسته‌های سناریوی گروه نمایش رارفع کندکارراحتی نبود. مابا بیش از۱۰صداپیشه برای صدای عروسک منوچهر گفت‌و‌گو کردیم و تمرینات مختلفی را پشت سرگذاشتیم تا درنهایت به پیمان غریب‌پناه رسیدیم.عروسک راعلی افشاری می‌چرخاندوهومن ستوده و صاحبه عظیمی بازیگران بخش نمایش برنامه سلام تهران هستند. احمدی خاطرنشان کرد: شاید باورتان نشود اما ما از روز قبل، تمرینات نمایش فردا را انجام می‌دهیم وسعی براین داریم که باآماده‌سازی نمایشنامه،هماهنگی با بازیگران، عروسک‌گردان و صداپیشه کلیت نمایش را۲۴ساعت قبل در بیاوریم وجالب است بدانید همکاران من هرروز حدود ساعت۵:۳۰ صبح برای تمرینات نهایی نمایش دراستودیو ولوکیشن«تپه‌صبا» حاضرهستند تا نکات پایانی وتمرینات نهایی قبل از آغاز برنامه حوالی ساعت ۶:۳۰ انجام شود.

نزدیک شدن به سلیقه مخاطبان
برنامه سلام‌تهران را فریبا باقری و محمدرضا سلمانی اجرا می‌کنند و ممکن است به‌زودی در بحث اجرا با تغییراتی نیز مواجه شویم. احمدی بیان کرد: برنامه تلویزیونی نیازمند فرصت و آزمون‌وخطاست تا بتواند به سلیقه و نگاه مخاطب نزدیک شود. دو مجری کاربلد و باسابقه در کنار بازیگران اصلی و یک تیم نگارش و سردبیری باتجربه برنامه سلام تهران را همراهی می‌کنند و این یعنی گروه برنامه‌ساز و در راس آنها دکتر محمدباقر اعلمی، مدیر شبکه تهران و دکتر حامد توکل، مدیر گروه اجتماعی شبکه برای محتوا و سبک انتقال آن به مخاطب حساسیت‌‌های ویژه‌ای داشته‌اند.احمدی افزود: برای رسیدن به تک‌تک آیتم‌ها و سبک و سیاق ساختار اجرا جلسات طولانی با مدیر گروه اجتماعی شبکه تهران برگزار کردیم و گزارش تمام این جلسات در طراحی عروسک و طراحی آیتم‌ها با مدیر شبکه نهایی می‌شد. تمام تلاش برنامه ایجاد لحظات پرانگیزه برای مخاطب است و دنبال این هستیم که در فصل جدید با تغییراتی در ساختار اجرا و شکل‌گیری یک موقعیت نمایشی،مخاطب را برای دقایقی با خودهمراه و با ایجاد امید و نگاه مثبت به زندگی او را راهی محل کاروشروع یک روز ویژه کنیم. این تهیه‌کننده تلویزیونی بیان کرد: بی‌تعارف هر برنامه موفق نیازمند حمایت مدیران از تیم تهیه و تولید است. این همراهی در رسیدن برنامه به آنتن نقشی اساسی‌تری دارد، چراکه برای ایجاد یک تفاوت ویژه ابتدا باید تهیه‌کننده و سازندگان برنامه تفکر خودشان را در شبکه جا بیندازند و بعد مدیران را مجاب به آن کنند.

نمایش اول صبح
احمدی، تهیه‌کننده سلام‌تهران گفت: ما توانستیم مدیران را برای ایجاد یک موقعیت نمایشی در ساعات ابتدایی روز راضی کنیم و آنها نیز در این مسیر همراه ما بودند. طبیعی است که برای شکل‌گیری وجاافتادن عروسک و البته ساختار جدید به زمان نیاز داریم، اما نمی‌توان کتمان کرد که فصل قبلی برنامه سلام‌تهران نیز به تهیه‌کنندگی دوست عزیزم آقای گلستانه با قدرت و کیفیت ویژه‌ای پیش‌می‌رفت و درواقع ما ادامه مسیر دوستان را با سبکی دیگر پیش می‌رویم. در این مسیر باید از همراهانم در اتاق سردبیری گروه نگارش تیم تولید و تمام افرادی که پشت دوربین کنار من هستند و زحمات بسیاری می‌کشند تا برنامه با کیفیت و قابل تحمل برای مخاطب روی آنتن برود تشکر کنم و درنهایت از عزیزانم در پخش شبکه تهران که در ساعات ابتدایی روز با شرایط ویژه این برنامه به‌خصوص در بخش نمایش همراه می‌شوند و تیم فنی شبکه که سختی‌های این سبک کار رابه جان می‌خرند تقدیر و تشکر ویژه داشته باشم واین اطمینان رابدهم که برنامه درروزهای آتی ودرماه‌های آتی بتواند با کیفیت وجذابیت‌هایی بیشتری چه در فرم، چه در ساختار و چه در اجرا و حتی دکور و تیتراژ روی آنتن برود. 
در نهایت اگر اقبالی پیش‌روی ما باشد محصول اعتماد مدیران محترم شبکه تهران و همراهی تیم کاربلد وقوی من درتولید، اتاق سردبیری، بازیگران، نمایش و مجریان محترم است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها