توصیه‌هایی برای کنترل بید سیب‌زمینی در انبارها

جهاد کشاورزی استان اردبیل نسبت به شیوع بید سیب‌زمینی هشدار داد و با صدور اطلاعیه‌ای سیب‌زمینی‌کاران را به رعایت اصولی برای کنترل بید در انبارها توصیه کرد.
کد خبر: ۱۴۶۹۳۹۰

توصیه‌هایی برای کنترل بید سیب‌زمینی در انبارها

به گزارش جام جم آنلاین،در اطلاعیه جهادکشاورزی استان اردبیل آمده است: دستورالعمل انبارداری و کنترل بید سیب‌زمینی در انبار‌های سیب‌زمینی به کشاورزان سیب‌زمینی‌کار
موارد ذیل جهت مقابله با خسارت بید سیب‌زمینی در انبار‌ها توصیه می‌شود:
۱- قبل از انتقال محصول سیب‌زمینی به انبار نسبت به تعمیر سقف، دیوار‌ها و پنجره‌های انبار اقدام نماید، نفوذ آب و سرما موجب خرابی غده‌های انبار شده خواهد شد.
۲- قبل از انتقال محصول به انبار بایستی بقایای سال قبل اعم از غده، خاک و حتی کیسه‌ها که ممکن است آلوده به آفت باشند از انبار خارج و انبار را کاملاً" تمیز کنید.
۳- انبار بایستی قبل از انتقال محصول با سموم مناسب مانند امولسیون ۱۰ درصد دیکلروس یا DDVP به نسبت ۱۰۰ میلی‌لیتر در ۱۰۰ لیتر آب، یا مالاتیون ۵% ضدعفونی شود.
۴- در هنگام برداشت و کیسه‌گیری محصول تا آنجا که ممکن است غده‌های آلوده به آفت را جدا کنید و به انبار منتقل نکنید.
۵- محصولی را که در مزرعه، آلودگی بالایی نسبت به آفت دارند انبار نکرده و سریعاً" به بازار مصرف انتقال دهید.
۶- غده‌های آلوده به انواع بیماری‌ها و آفات در کنار غده‌های سالم انبار نشوند و غده‌های بذری نیز از غده‌های خوراکی جداگانه انبار شوند.
۷- غده‌های انبار شده را طوری بچینید که تهویه کافی داشته باشند و از چیدن کیسه‌ها به‌صورت متراکم و فشرده خودداری کنید، جهت جلوگیری از آسیب غده‌ها و له‌شدگی آنها از چیدن بیش از پنچ ردیف گونی روی‌هم خودداری شود و بین هر ردیف از کیسه‌ها فاصله کمی در نظر گرفته شود همچنین کیسه با دیواره انبار نیز فاصله کمی داشته و کاملاً به دیوار نچسبند.
۸- پنجره‌های انبار‌ها حتماً مجهز به توری با سوراخ‌های مناسب باشد که پروانه آفت قادر به نفوذ از آن نباشد.
۹- بهترین درجه حرارت برای نگهداری سیب‌زمینی حدود ۶-۴ درجه سانتیگراد است تا از فعالیت بید سیب‌زمینی در انبار ممانعت شود؛ لذا در مواقعی که درجه حرارت انبار بالا باشد با تهویه بیشتر هوا آن را تعدیل و در مواقعی که درجه حرارت کمتر از این مقدار باشد با وسایل گرمازا مانع از یخ‌زدگی محصول انبار شده نمایید.
۱۰- جهت جلوگیری از نفوذ پروانه‌های بید سیب‌زمینی به داخل کیسه‌ها حتماً روی آنها را با موادی نظیر کاه و کلش و ... بپوشانید بعضی از گیاهان نظیر گیاهان علفی بودار مانند اکالیپتوس، پونه و ... نسبت به آفت خاصیت دورکننده دارند و می‌توان از آنها برای پوشاندن محصول در انبار استفاده کرد.
۱۱- بهترین رطوبت هوای انبار برای نگهداری سیب‌زمینی در حدود ۸۰ درصد است تا از کاهش وزن و ازدست‌دادن آب سیب‌زمینی و نیز شیوع آلودگی قارچی و باکتریائی در طی دوره انبارداری جلوگیری شود.
۱۲-جهت جلوگیری از گرم‌شدن توده انبار شده در اثر تنفس غده‌ها تهویه مناسب انبار از طریق نصب سیستم هواکش در پنجره‌ها انجام گیرد.
۱۳-حداقل هفته‌ای یکبار بازدید و دیده‌بانی از محصول در انبار انجام گیرد و علایمی نظیر بوی نامطبوع، علایم خسارت آفت و یا حضور پروانه‌های آفت در انبار بررسی شود.
۱۴- جهت مقابله با بید سیب‌زمینی می‌توانید با نصب یک لامپ ساده و تشتک آب حاوی مواد شوینده در زیر آن حشرات کامل این آفت را در انبار کنترل کنید و یا از تله‌های نوری آماده که در بازار موجود است برای این کار استفاده کنید. (تله نوری). ۱۵- برای سیب‌زمینی‌های بذری که به مصرف خوراکی نخواهند رسید می‌توان از سموم شیمیایی نظیر پودر مالاتیون ۵ درصد و یا دلتامترین به نسبت ۲ میلی‌لیتر در هر لیتر سم‌پاشی انجام گیرد.
۱۶- برای سیب‌زمینی خوراکی می‌توانیم صرفاً از سموم بیولوژیکی نظیر B.T و یا باکلوویروس GV استفاده کنیم که نقطه قوت آن بی‌خطر بودن برای کشاورز، مصرف‌کننده و محیط‌زیست است. انجام سم‌پاشی در دو بار می‌تواند نتیجه بهتری داشته باشد.
۱۷- برای جلوگیری از توسعه و شیوع آفات و بیماری‌های مسری سیب‌زمینی در سال آتی از ریختن و پخش سیب‌زمینی‌های آلوده به آفت و بیماری‌ها در حاشیه و محوطه بیرون انبار‌ها و باقی‌گذاشتن آن در سطح مزارع جدا" خودداری شود لذا شایسته است سیب‌زمینی‌های آلوده را در محل بخصوصی سوزانده و یا در محلی خارج از مزرعه مدفون شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها