گزارشی از یک تجمع هرساله نوجوانان اربعینی

صدای نوجوانان حسینی

این روزها شاهد صدای یک ملت، امتی در جهان هستیم که چندان با آن غریبه نیستیم. با رسیدن ماه‌صفر که آن را با اربعین‌حسینی می‌شناسیم، کارهای مختلفی در سراسر جهان به‌خصوص کشورهای مسلمان صورت می‌گیرد.
کد خبر: ۱۴۶۸۹۹۲
نویسنده امیرحسین علی‌نیافرد - نوجوانه
 
تجمع ملی نوجوان مدتی است عامل یک‌صدا شدن نوجوانان حسینی شده و چندسالی می‌شود که نوجوانان اربعینی را از سراسر ایران دور هم جمع می‌کند تا یک‌صدا به ارباب بی‌کفن خود، ندای لبیک بگویند. در این صفحه گزارشی از این تجمع را می‌خوانیم.

عطر اربعینی
نوجوانان و جوانان در هر جامعه‌ای به‌دلیل برخورداری از استعدادهای فراوان می‌توانند نقش تعیین‌کننده‌ای در آن جامعه داشته باشند، چراکه سرمایه‌های اصلی جوامع محسوب می‌شوند لذا می‌توانند، مقدمات رشد و پیشرفت را در عرصه‌های مختلف فراهم کنند. در کشورما نیزنوجوانان وجوانان، سهم عمده‌‌ای از تحولات انقلاب تا دفاع‌مقدس، در میدان‌های جهاد‌عملی یا علمی برعهده داشته‌اند.حسین آقاجانی، مربی بخش پسران تجمع نوجوانان‌اربعینی درباره این رویداد مهم می‌گوید: نوجوانانی که در مسیر رشد و تعالی، بزرگ‌ترین حرکت تمدنی جهان تشیع گام برمی‌دارند باید در جهت احیای تقویت و انتقال باورها و ارزش‌های آن نقش ایفا کرده و باحضور خود در این حرکت تمدنی، روایت بسازند و همسالان نوجوان خود را به سمت امام‌علیه‌السلام و خدمت در این مسیر سوق دهند.
ازطرفی فهم مخاطبان از رویداد بزرگ اربعین و حرکت تمدنی و نقش نوجوانان در این مسیر، بسیار سازنده و مهم است، بنابراین حرکت اربعین به‌صرف پیاده‌روی و بهره‌مندی از اطعام مواکب در کشور عراق نیست، بلکه جوش‌وخروشی به‌وسعت یک تمدن و با پهنه سراسر جوامع آزاده‌ جهان در حال شکل‌گیری است. دو‌سالی است که این حرکت آغاز شده و اهداف زیر را به‌دنبال دارد:
۱. رشد و تقویت هویت دینی و انس با اهل‌بیت علیه‌السلام.
۲. گفتمان و جریان‌سازی نوجوانان در مسیر خدمت به زوار امام علیه‌السلام
۳. ایفای نقش، اثر گذاری و خدمت خالصانه و جهادی به محبان اهل بیت علیه‌السلام
۴. تبیین و روایت پیاده‌روی و حرکت بین‌المللی اربعین 
۵. حضور هماهنگ و تشکیلاتی نوجوانان در عرصه بین‌الملل 
۶. تاثیر در سبک زندگی فردی و اجتماعی و بازنگری در رفاه‌طلبی و تقویت ایثار و صبر

عهد نوجوانان با حضرت‌حجت(عج)
نوجوانان همواره در پی فضایی هستند که بتوانند در آن فضا خود را پیدا کرده و هدف‌های مناسب‌شان را دنبال کنند. در همین راستا، حسین آقاجانی اشاره‌ای به طرح‌هایی از این بنیاد کرد و گفت: ما در این تجمع سعی می‌کنیم کاروان پیاده‌روی نوجوانان و حضور در تجمع پسران نوجوان در مسجد سهله را داشته باشیم که یک اجتماع حسینی حماسی شکل گیرد. در ادامه می‌توانم به تیم رسانه‌ای پسران نوجوان همراه با کاروان زیارتی رسانه‌ای «روایت قدم» اشاره کنم که زحمت تولیدات بعضی از شبکه‌ها را برعهده دارند.
در ادامه حسین آقاجانی اشاره‌ای داشت به حضور خودجوش نوجوانان در پیاده‌روی همراه خانواده یا گروه‌ها و میزبانان در موکب‌های ایران و عراق و حضور در راهپیمایی جاماندگان اربعین و شرکت در پویش«روایت قدم».
کاروان‌های نوجوانان باقدم‌های استوار و دل‌های مملو از شوق، درزمان مشخص وازپیش تعیین‌شده درمسجد سهله،خانه امام‌زمان(عج) گردهم می‌آیند. این انتخاب مکان، نه‌تنها به‌خاطر موقعیت معنوی آن است، بلکه به عنوان نقطه آغازینی برای پیوند دل‌های نوجوانان با وجود نورانی حضرت صاحب‌الزمان(عج) است و تأثیری که این ارتباط می‌تواند بر کلیت زندگی آنان داشته باشد.

ما رایت الا جمیلا
یکی از زاویه دیدهای مورد توجه من، نگاه نوجوانان عاشقی است که دراین رویداد شرکت کرده‌‌اند. مهدی ۱۶ساله ازاصفهان می‌گوید «چیزی جز زیبایی و شکوه ندیده‌ام. سال گذشته همراه حدود ۴۰۰۰نوجوان دیگر دراین مراسم حضور داشتیم و واقعا احساس می‌کنم که بعد از آن رویداد، رسالتی جز رساندن صدای ارباب خود به جهانیان ندارم. در طول این مدت سعی و تلاش کرده ام که با تولید محتوا به زبان انگلیسی، امام حسین و اهل بیتش را به دیگر افرادی که آن حضرت را نمی‌شناسند، آشنا کنم. همچنین مهدی درباره رسالت تجمع نوجوانان اربعینی گفت: من فکر می‌کنم اتفاقی بهتر از این نمی‌توانست برای ما نوجوان‌های حسینی در اربعین رخ بدهد و که هر نوجوان برای یک‌بار نیز در این تجمع باشکوه حماسی شرکت و روح خود را پر از عطر حسینی کند. علی ۱۵ساله درباره این تجمع این‌طورنظرخود را بیان کرد که ای‌کاش زودتر و در سال‌های قبل از حضورم نیز این اجتماع زیبای حسینی را پیدا می‌کردم و از آن کمال استفاده را می‌بردم.

همه برای امام حسین(ع)
یکی از مهم‌ترین مواردی که می‌توان به آن اشاره داشت، اهداف این کار و طرح‌ها از سوی بنیاد ملی نوجوانان است که از این سمت مربی پسران این بنیاد درباره کُنش‌های نوجوانان دراین طرح گفت: حضور در تجمع نوجوانان در مسجد سهله، هم‌عهدی با امام زمان‌(عج)، خادمی نوجوانان در طریق الحسین علیه‌السلام(نظافت موکب‌ها، توزیع آب آشامیدنی، استفاده از مه‌پاش جهت جلوگیری از گرمازدگی زوار و...)، اهدای هدیه کوچک به موکب‌ها و ثبت خاطرات(درجهت تولید کتاب سفرنامه مکتوب ومصوراستانی) است.
همچنین آقاجانی افزود: تشکل نوآوین در راستای انعکاس روایت نوجوانان از حرکت تمدنی اربعین، کاروان زیارتی رسانه‌ای را به‌صورت سالانه برگزار می‌کند که نوجوانان منتخب از استان‌های مختلف در همراهی این کاروان حضور دارند. نوجوانان آوینی در این کاروان به تبیین و روایت پیاده‌روی و حرکت بین‌المللی اربعین می‌پردازند و آثار رسانه‌ای‌شان در رسانه‌های ملی و استانی به نمایش در‌می‌آید و این آثار رسانه‌ای، نقش شایانی به جریان‌سازی نوجوانان در مسیر خدمت به زوار امام علیه‌السلام ایفا می‌کند که کنش‌هایی را از سمت نوجوانان برخوردار است که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد‌:
۱- حضور در تجمع نوجوانان در مسجد سهله و بازتاب رسانه‌ای این تجمع (‌به‌صورت برخط و برون‌خط)
۲- تولید رسانه‌ای از هم‌عهدی نوجوانان با امام زمان(عج) 
۳ــ به تصویر کشیدن خادمی نوجوانان در طریق‌الحسین(ع) 
۴- ثبت خاطرات (در جهت تولید کتاب سفرنامه مکتوب و مصور روایت قدم)
۵ ــ‌ به تصویر کشیدن خدمات مواکب سیار نوجوانی: تعامل با نوجوانانی که در مسیر و پیاده‌روی هستند و نقش‌سازی برای آن فرد و ثبت خاطرات و حال و احوال. به‌طور مثال جارو کردن جلوی یک موکب، جمع‌آوری زباله، آب دادن، واکس و تمیز کردن کفش، استفاده از مه‌پاش جهت جلوگیری از گرمازدگی زوار، کمک به زوار سالمند و ویلچری و‌... می‌توان اشاره کرد.

به تو از دور سلام...
سینا ۱۷ساله یکی دیگر از کسانی است که تابه‌حال قسمتش نشده که در تجمع نوجوانان اربعینی حضور پیدا کند اما این موضوع را بیان کرده که همیشه هرسال در بین تجمع جاماندگان اربعین سعی و تلاش خود را کرده که با تولیدات رسانه‌ای، نقش کوچکی در روایت قدم داشته باشد و امیدوار است که سال آینده نیز بتواند در این تجمع باشکوه شرکت کند. به‌هرحال ممکن است در این مسیری که همه به سوی حسین‌(ع) قدم برمی‌دارند، رفیق‌هایی پیدا کنند از جنس دوست‌های همراه هیأتی.سینا ازاین قاعده مستثنی نبود و اشاره به این داشت که در این راه با مهدی از استان خوزستان آشنا شده و از راه دور با یکدیگر تولیدات رسانه‌ای خود را درست می‌کنند و آن را در فضای مجازی به اشتراک می‌گذارند.

موکب فرهنگی
در بخشی از این جهاد عاشقی که بنیاد نوجوانان آن را پیش می‌برد، تهیه و تدارک موکب‌هایی از جنس عاشقی و میزبانی در کشور عراق است که آقاجانی درباره این موضوع اشاره کرد: ما سعی می‌کنیم ارائه خدمات فرهنگی ویژه نوجوانان را داشته باشیم که این موارد به ایجاد نمایشگاه موضوعی، پخش فیلم‌های معرفتی، پخش سخنرانی و مداحی جهت استفاده زائران(آماده‌سازی فایل‌ها و پادکست‌های صوتی برای کودکان و نوجوانان) و میزهای پاسخگویی به سؤالات با زبان‌های مختلف مربوط می‌شود.همچنین باید به این موضوع اشاره کنم که برگزاری نماز جماعت و اقامه هیئات نوجوانی در موکب‌ها پس از نمازهای جماعت و موکب فعالیتی خردسالان و نوجوانان (پرچم‌سازی، سربند‌سازی)، بیان داستان و قصه برای کودکان، اجرای مسابقه برای کودکان، خدمات نظافتی و جمع‌آوری زباله جلوی موکب‌ها،خدمت به زوار سالمند و ویلچری ازدیگرکارهایی است که در موکب‌های عاشقی ما صورت می‌گیرد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها