متهم به قتل در گفت‌و‌گو با «جام‌جم» تشریح کرد

روایتی از قتل زوج همسایه به خاطر شارژ ساختمان

تپش درگیری‌های مرگبار بر سر اختلافات همسایه‌ها را بررسی کرده است

درگیری همسایه‌ها رنگ خون گرفت

این روزها درگیری همسایه‌ها بر سر شارژ، سر و صدا و رفت و آمد انگیزه جنایت‌های هولناک شده و پرونده‌هایی را مقابل تیم جنایی قرار داده است. درگیری‌هایی که به دلیل عصبانیت لحظه‌ای و ناخواسته قتل‌هایی را رقم زده است.
کد خبر: ۱۴۶۶۹۳۶
نویسنده امیر‌علی حقیقت‌طلب - تپش
 
بررسی پرونده‌ها نشان می‌دهد،درگیری برسرمشاعات ازاصلی‌ترین موارداختلاف میان ساکنان ساختمان است.مورد دیگری که موجب اختلاف بین همسایه‌ها می‌شود همسایه‌آزاری است که تحت عنوان مزاحمت همسایگی درمراجع قضایی قابل پیگیری است. مدتی است درگیری لفظی و در نهایت کتک‌کاری جای خود را به درگیری‌های خونین و قتل داده و در پرونده‌هایی، همسایه خشمگین زوج همسایه را از پا درآورده است. کارشناسان معتقدند با رشد آپارتمان‌نشینی در شهرهای بزرگ نتوانسته‌ایم شهروندان را از قوانین آپارتمان‌نشینی آگاه کنیم و همین مورد سبب درگیری‌های خونین و گاه قتل شده است. قانون برای ساکنان حقوقی را در نظر گرفته که رعایت برخی از آنها الزام‌آور است و ضمانت اجرایی دارد. گاهی برای حل و فصل دعوا بین همسایگان نیاز است فرد ثالثی میانجیگری کند. از آنجا که در دعوا دو طرف گمان می‌کنند مشکل از طرف مقابل است و نمی‌توانند با هم در حل مشکل به تفاهم برسند، مدیر ساختمان وظیفه دارد در حل و فصل دعوا بین همسایگان اقدام کند. یکی دیگر از دلایل درگیری همسایه‌ها، شارژ ساختمان است که قانون‌گذار برای آن ضمانت اجرا در نظر گرفته و نیازی به حل آن با درگیری و خونریزی نیست.

شارژ؛ انگیزه همسایه‌کشی
شارژ ساختمان هم یکی از انگیزه‌های دعوای مرگبار همسایه‌هاست که جنایت‌های تلخی را رقم زده است. خرداد ماه سال گذشته، مرد جوان بعد از درگیری با همسایه خود به خاطر پول شارژ ساختمان و سر و صدای آنها به کام مرگ فرو رفت و پرونده قتل او نزد بازپرس جنایی گشوده شد. مردی با جراحت در قفسه سینه به یکی از بیمارستان‌های جنوب شهر تهران مراجعه کرد، اما ساعتی بعد به‌دلیل شدت جراحت جان خود را از دست داد. همراه متوفی در اولین تحقیقات اعلام کرد که ساعتی قبل از حادثه او با یکی از همسایگان محل زندگی‌شان درگیری داشته است. تحقیقات از همسایگان خانه مقتول واقع در محله بریانک آغاز و مشخص شد، مقتول با همسر خود در طبقه اول ساختمان ساکن بودند و از مدتی قبل با همسایه طبقه بالایی خود بر سر مسائلی چون پرداخت شارژ ساختمان و سر و صدا درگیری داشته و چند بار جروبحث کرده بودند. به این ترتیب بازپرس جنایی دستور بازداشت مرد همسایه به نام وحید ۲۵ ساله را صادر کرد و او دستگیر شد.یکی از جنایت‌های هولناک بر سر شارژ ساختمان امسال در محله کارگر جنوبی تهران رقم خورد. شنبه دوم تیرماه، صدای درگیری دو همسایه‌ در یک ساختمان، سکوت صبحگاهی محله کارگر جنوبی را در هم شکست و خیلی زود وقوع جنایتی هولناک به مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰، گزارش داده شد.تیم جنایی در راه‌پله‌های ساختمان مورد نظر با جسد زن و شوهر جوانی مواجه شدند که براثر ضربات متعدد چاقو قرار گرفته و به قتل رسیده بودند و یک پسر حدودا سه ساله با لباس خونین و چهره بهت‌زده که فرزند دو مقتول بود در صحنه جنایت حاضر و بررسی‌ها نشان می‌داد که او این درگیری مرگبار را مشاهده کرده است. گزارش‌های اولیه نیز حکایت از آن داشت که این زن و شوهر در جریان درگیری با یکی از همسایه‌ها به قتل رسیده‌اند و عامل این جنایت قبل از رسیدن پلیس فرار کرده است.به این ترتیب اقدامات اطلاعاتی آغاز و طولی نکشید تا تردد متهم در همان حوالی صحنه جرم شناسایی شد که در ادامه تیم پلیسی او را به اتهام مباشرت در قتل عمدی بازداشت کردند و  متهم، ماجرای جنایت را این‌طور توضیح داد: ساعتی قبل طبق معمول به‌‌دلیل شارژ و دیگر مسائل ساختمانی با همسایه مشاجره پیدا کردم و به خانه ‌آمدم. خیلی عصبانی شدم و به‌همین دلیل چاقویی را برداشتم و برای ترساندن به خانه آنها رفتم. که مرد همسایه و زنش را در این درگیری کشتم.

فرار بعد از قتل زوج همسایه 
۱۴تیر ماه امسال جنایت مشابهی هم در شهر رشت رخ داد و مرد خشمگین زوج همسایه‌اش را کشت. روز حادثه درگیری دو همسایه‌ در یکی از کوچه‌های فرعی در محدوده کوی امام رضا به مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ اطلاع داده شد که در پی آن ماموران در محل حاضر شده و از وقوع قتل با‌خبر شدند. در بررسی‌ها مشخص شد مردی ۳۴ ساله که در همسایگی مقتولان زندگی می‌کرده به‌دلیل سابقه اختلاف قبلی با ضربات چاقو اقدام به قتل زن و شوهر و مجروح کردن فرزند پنج ساله‌شان کرده و با سرقت اتومبیل متعلق به مقتولان از محل متواری شد‌. تحقیقات برای دستگیری او آغاز شده است.

دردسر محل رها کردن زباله
درگیری بر سر محل قرار دادن زباله هم جنایتی دیگر را در تهران رقم زد. سوم مردادماه امسال، ماموران کلانتری ۱۴۵ ونک از طریق تماس تلفنی با بازپرس ویژه قتل شعبه پنجم دادسرای امور جنایی،مرگ مشکوک پیرمرد ۶۵ساله‌ای راروی تخت اورژانس یکی از بیمارستان‌های شمال تهران، گزارش کردند.با اعلام این خبر، کارآگاهان اداره دهم پلیس آگاهی به همراه تیم بررسی صحنه جرم پای در سردخانه بیمارستان گذاشتند و جسد مرد سالخورده‌ای را مشاهده کردند که براثر ضربه مشت به قفسه سینه قربانی جنایت شده بود؛ بررسی‌های اولیه نیز نشان می‌داد که مقتول ساعتی قبل با مرد۷۰ساله همسایه درگیر شده و در جریان نزاع هدف ضرب‌و‌جرح قرار گرفته است. تحقیقات ابتدایی حکایت از آن داشت، این دو همسایه که ساکن یکی از ساختمان‌های منطقه پاسداران هستند به‌خاطر مسائل ساختمانی از جمله نحوه بیرون بردن زباله با یکدیگر درگیر شدند که نهایتا این نزاع با ضربه مشت یکی از پیرمردها به قفسه سینه دیگری به پایان تلخی رسید. مصدوم که دچار آسیب‌های جدی شده بودبلافاصله به بیمارستان منتقل شد اما متاسفانه تلاش پزشکان برای نجات جان وی بی‌نتیجه ماند ودربخش اورژانس جان خود را ازدست داد.کارآگاهان اداره دهم پلیس آگاهی تهران بزرگ، پس از دریافت این اطلاعات و کسب مجوزهای لازم قضایی پای در ساختمان موردنظر گذاشتند و متهم را بازداشت کردند.

قتل به دلیل افت فشار آب
درگیری دو همسایه بر سر افت فشار آب و خرید پمپ، با مرگ همسایه طبقه دوم ساختمان پایان یافت. ساعت ۱:۳۰ ظهر ۲۰ فروردین امسال، درگیری میان ساکنان ساختمانی در جنوب تهران به پلیس اعلام شد. با اعلام این خبر ماموران کلانتری راهی محل شدند و در تحقیقات اولیه مشخص شدساکنان طبقات بالایی ساختمانی سه طبقه با ساکنان زیرزمین بر سر کاهش فشار آب و نصب پمپ دچار اختلاف و درگیری شده‌اند.ساکنان طبقات بالا از فشار کم و بی‌آبی گلایه و درخواست نصب پمپ داشتند اما ساکنان زیرزمین مدعی بودند که فشار آب خوب است و نیازی به پمپ نیست و در این رابطه هزینه‌ای پرداخت نخواهند کرد. با بالا گرفتن اختلاف، پدر و دو پسر ساکن زیرزمین همراه برادر همسرش با مرد ۶۰ ساله ساکن طبقه دوم درگیر می‌شوند و او را مورد ضرب و جرح قرار می‌دهند. به دنبال این درگیری مرد میانسال با پسرش تماس می‌گیرد و درخواست کمک می‌کند. سپس طرفین دعوا به کلانتری منتقل می‌شوند که در این میان ناگهان مرد ۶۰ ساله بد حال و بلافاصله به بیمارستان منتقل می‌شود اما ساعاتی بعد در بیمارستان جان می‌بازد. با اعلام خبر مرگ مرد میانسال به بازپرس کشیک قتل پایتخت در تحقیقات اولیه به دستور بازپرس جنایی آثار ضربه به سر مرد میانسال مشاهده شد. باتوجه به درگیری وی با ساکنان زیرزمین، تحقیقات از پدر و دو پسر و برادر همسرش صورت گرفت و آنها مدعی بودند ضربه‌ای به سر متوفی نزده‌اند و فقط از خودشان دفاع کرده‌اند. به دستور بازپرس جنایی، جسد مرد میانسال برای مشخص شدن علت اصلی مرگ به پزشکی قانونی منتقل شد و چهار مرد نیز تا تکمیل تحقیقات بازداشت شده‌اند.

جنایت بر سر پارک خودرو
در ماجرایی دیگر مردی جوان به دلیل پارک خودرو مقابل خانه همسایه‌شان، پسر او را کشت. ساعت ۱۱ صبح ۳۱ فروردین ۱۳۹۹ مرد ۳۰ ساله، جوان همسایه‌شان را مقابل خانه‌ای در محله یافت‌آباد تهران زیر گرفت و باعث مرگ او شد. ماموران از خانواده جوان فوت‌شده تحقیق کردند که معلوم شد، مرد ۳۰ساله‌ای به نام بهرام که حوالی خانه آنها زندگی می‌کرده، مدام خودروی تیبایش را آنجا پارک می‌کرده که همین باعث درگیری در روز حادثه شده و آن مرد پسرشان را به عمد زیر گرفته و باعث مرگ او شده است. ماموران اداره دهم پلیس آگاهی تهران در جست‌وجوی قاتل فراری چهار ساعت بعد از فرار او را در جنوب تهران بازداشت کردند و خودرویش توقیف شد. متهم بعد از دو هفته،سکوت خودراشکست وبه زیر گرفتن عمدی پسر جوان اعتراف کرد و در جریان تحقیقات قضایی گفت‌: «متاهلم و یک فرزند دارم. مسافرکشی می‌کنم. چون خانه‌ام پارکینگ نداشت خودرو را مقابل خانه مرد همسایه پارک می‌کردم که همین موضوع باعث اعتراض او و خانواده‌اش شد.روز حادثه دوباره خودرو را مقابل در خانه‌شان پارک کردم و ساعاتی بعد که برای بردن خودرویم به آنجا رفتم پدر و پسر به خیابان آمدند و با هم درگیر شدیم. سوار خودرو شدم و خواستم محل را ترک کنم که پسر جوان سمت خودرو آمد و با دستانش سعی کرد مانع حرکتم شود که عصبانی شدم و او را دوبار به عمد زیر گرفتم که او به‌شدت زخمی شد و کف خیابان افتاد و از ترس فرار کردم.» تیر ماه سال۱۳۹۷ هم دریکی از محلات شهرستان ماهشهر و در پی اختلاف دو همسایه بر سر پارکینگ، یکی از طرفین دعوا پس از اوج گرفتن مشاجره با استفاده از اسلحه شکاری اقدام به تیراندازی به سوی مرد همسایه کرد. بلافاصله ماموران انتظامی به محل درگیری اعزام و در بررسی‌های اولیه مشخص شد فرد مجروح پس از انتقال به بیمارستان به علت جراحات فوت کرده وقاتل ازمحل وقوع جرم متواری شده است. ماموران پس از تلاش‌های مستمر و اقدامات پلیسی محل اختفای قاتل را شناسایی و پس از هماهنگی با مرجع قضایی قاتل را در کمتر از دو ساعت در مخفیگاهش دستگیر و یک قبضه اسلحه شکاری که در قتل از آن استفاده شده بود را کشف و ضبط کردند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها