خوش‌خیال نباشید؛ بیشتر بازی‌های فصل بدون کمک داور ویدئویی است

VAR هست اما کم!

آخرین اخبار و جزئیات ورود VAR و نگرانی مسئولان ورزش

اعتراض کنید، محرومید!

باران حاشیه در یک دهه گذشته آن‌قدر بر سر فوتبال ایران بارید که صبر و حوصله همه از جمله مسئولان دولتی سرریز شد تا سرانجام بپذیرند وجود VARو به کار بستن این فناوری در کمک به داوران، آخرین راه پایان دادن به این حاشیه‌هاست.
کد خبر: ۱۴۶۶۳۴۹
 
هر چند دو سال است که گوش ملت از وعده ورود VAR به ایران پر شده اما سرانجام با تصویب هیات دولت، فشار فدراسیون و وزارت ورزش،زمینه برای انتقال این تکنولوژی به کشورمهیا شد.مهدی تاج رئیس فدراسیون وکیومرث هاشمی وزیر ورزش همانگونه که در میانه‌ تیرماه اعلام کردند فصل جدید لیگ برتر با VAR برگزارمی‌شود،دیروز در بازدید از اتاق کمک داور ویدئویی در مرکز ملی فوتبال، از خرید دستگاه‌های بیشتر خبر دادند. 
   
نگران نباشید
یکی ازبزرگ‌ترین نگرانی‌ها در راه ورود این تکنولوژی، نه خرید آن که نیروی آموزش دیده است. حسب همین فدراسیون فوتبال تلاش کرد روند آموزش داوران و کارکنان اتاق VARراتسریع بخشد. برهمین اساس تا ۱۳مرداد آموزش‌ها به پایان می‌رسد تا دغدغه اصلی برطرف شود. به موازات این اتفاق، دست‌اندرکاران سازمان لیگ نیزدربازدید از ورزشگاه‌ها، زمینه‌ نصب و راه‌اندازی VAR را پیش بردند. برخی ورزشگاه‌ها به دلیل ضعف ساختار وکمبود استانداردها نمی‌توانند میزبان کمک داور ویدئویی باشند اما احتمالا ۴ یا ۵ ورزشگاه با این تکنولوژی کار خود را در فصل جدید آغازمی‌کنند. به گفته مهدی تاج ظرف سه روز آینده دو دستگاه دیگر نیز وارد ایران می‌شود تا در ورزشگاه‌ها نصب شود. همچنین قرار است شرکت تجهیز و توسعه که بودجه خرید VAR را طبق مصوبه دولت در اختیار داشت، امروز۱۱۰میلیارد تومان به حساب فدراسیون فوتبال واریز کرد. البته تاج و همکارانش از پیش اقدام به خرید سیستم‌ها کرده‌اند. 
   
اعتراض، تمام
همچنین با ساماندهی فدراسیون فوتبال قرار است دوره‌های آموزشی VARدر تیم‌های لیگ برتر نیز اجرا شود. یکی از دل‌نگرانی‌های بزرگ، ادامه اعتراضات به داوری است. به طور مثال فصل گذشته با آن‌که دیدار رفت استقلال و پرسپولیس با این تکنولوژی برگزار شد، میزان اعتراض‌ها چه در زمان مسابقه و چه بعد از آن زیاد بود. کیومرث هاشمی وزیر ورزش هم دیروز نگرانی خود را بروز داد و گفت: «مربیان و بازیکنان باید از مواردی که مشمول استفاده از VAR می‌شود، مطلع باشند. گاهی اعتراض‌هایی انجام می‌شود که VAR نمی‌تواند ورود کند و اعتراض مربیان و بازیکنان به سکوها کشیده می‌شود. این موضوع نگران‌کننده است.» او اضافه کرد: «اگر قرار است این سیستم را بیاوریم و سروصدای گذشته هم باقی بماند، مشکلی حل نمی‌شود.» 
   
راه کاهش اعتراض
فدراسیون فوتبال در سه سال گذشته با وضع قوانینی سنگین و برخوردی، تلاش کرد به اعتراضات پایان دهد. میزان جرایم به شکل بی‌سابقه‌ای افزایش یافته و درفصل جدید نیز تاکید بر همین بوده وقراراست هشدارهای لازم دراین زمینه به خاطیان احتمالی داده شود. جریمه‌های مالی و محرومیت‌ها نیز سنگین خواهد بود تا بازدارنده باشد. به طورمثال تایید حکم محرومیت ۶ جلسه‌ای مهرداد محمدی، بازیکن استقلال اولین گام در این زمینه بود تا فدراسیون نشان دهد شوخی ندارد. هشدارهای لازم تا پیش از شروع رقابت‌های فصل جدید به باشگاه‌ها داده خواهد شد. تاکید مسئولان این است که آرامش به ورزش و به ویژه فوتبال بازگردد. 

بازیکنان مراقب باشند
تیم‌های حاضر در لیگ قهرمانان از قبل آموزش‌های لازم را درباره VAR دیده‌اند. قرار است باقی تیم‌ها نیز کلاس‌های آموزشی در این زمینه داشته باشند وبازیکنان نکات مهم رایاد بگیرند.به طورمثال خطاهای مرسوم درلیگ که معمولا داوران ازکنارآنها می‌گذرند، در سیستم کمک داور ویدئویی لحاظ می‌شود و دردسرساز خواهد بود. این اتفاق بعضا در سال‌های گذشته کار دست بعضی تیم‌ها از جمله پرسپولیس در لیگ قهرمانان داد. تا پیش از۲۵ مردادکه رقابت‌های لیگ‌برتر آغاز می‌شود، باشگاه‌ها هم باید مراحل آموزش VAR را سپری کنند تا برای فصل جدید به مشکل نخورند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها