شگفتی‌سازان ایران در کاروان المپیک ۲۰۲۴

پدیده‌ها در میدان نبرد

المپیک۲۰۲۴پاریس تا چند روز دیگر به صورت رسمی آغاز می‌شود‌. انتظار چهار ساله برای تماشای بزرگ‌ترین مسابقات ورزشی جهان به پایان می‌رسد و ستاره‌ها یکی پس از دیگری واردمیدان مسابقه می‌شوند. این در حالی است که گرچه تعداد زیادی از نامداران ورزش ایران موفق به کسب سهمیه المپیک نشدند و در این رقابت حضور ندارند، اما ایران این بار با پدیده‌ها وارد میدان شده است.
کد خبر: ۱۴۶۵۸۳۸
نویسنده یگانه عصاری - گروه ورزش
 
ملی‌پوشانی از رشته‌های مختلف ورزشی که کمتر کسی فکرمی‌کردموفق به کسب سهمیه المپیک شوند اما این اتفاق افتاد تا آنها شگفتی ایران در بزرگ‌ترین آوردگاه ورزشی جهان باشند. راهی که تازه برای آنها آغاز شده است و ستاره‌هایی که باید قدر دانسته شوند تا روزی که خیلی دیر نیست، با مدال آوری‌شان شگفتی‌ساز شوند. 
   
محمد بیرانوند، تیراندازی
محمد بیرانوند ۱۵ ساله را احتمالا بتوان شگفتی‌ساز واقعی ایران در المپیک پاریس دانست. تیرانداز جوان ایران با عملکرد فوق‌العاده خود در مسابقات قهرمانی آسیا در کویت با کسب مدال طلا و سهمیه المپیک پاریس ۲۰۲۴ تاریخ‌سازی‌اش را تکمیل و نخستین سهمیه المپیک تاریخ تیراندازی در رشته اهداف پروازی را به نام خود ثبت کرد.او با کسب این سهمیه رکورد جوان‌ترین ورزشکار ایران در تاریخ المپیک‌ را هم جابه‌جا کرد و با اعلام فدراسیون جهانی تیراندازی، محمد بیرانوند، ۱۵ساله از ایران حالا جوان‌ترین تیرانداز حاضر در المپیک پاریس خواهد بود.
   
فاطمه امینی، تیراندازی
تیراندازی ایران در یازدهمین حضورش در بازی‌های‌المپیک چهار سهمیه دارد که باید دید نمایندگان ایران می‌توانند مانند دوره قبل شگفتی‌ساز شوند یا نه. این در حالی است که تیم‌ملی این بار به غیر از شرمینه چهل‌امیرانی و هانیه رستمیان، نماینده شگفتی‌سازی به نام فاطمه امینی دارد. تیرانداز ۲۳ ساله کشورمان که در فینال مسابقات تیراندازی قهرمانی آسیا در جاکارتا ششم شد و سهمیه المپیک پاریس را گرفت تا گام مهمی در مسیر حرفه‌ای خود بردارد. دختری که آینده تیراندازی ایران است و حضورش در پاریس این مساله را تایید می‌کند.
   
مهدی الفتی، ژیمناستیک
او تاریخ‌ساز ژیمناستیک ایران است و کسی منکر اولین شگفتی‌سازی‌ها نخواهد بود. مهدی الفتی؛ کسی که با مدال نقره خود در بازی‌های آسیایی هانگژو تاریخ‌سازی کرد و موفق شد در ماده پرش خرک با ثبت رکورد ۷۸۳/۱۴ بعد از ورزشکار ژاپنی در رده دوم قرار بگیرد و ژیمناستیک ایران را در بازی‌های آسیایی صاحب مدال کند. تاریخ‌سازی و افتخارآفرینی او ادامه داشت و طبق اعلام فدراسیون جهانی ژیمناستیک، الفتی توانست با قرار گرفتن در رده دوم رنکینگ مسابقات کسب سهمیه‌، به المپیک پاریس راه پیدا کند. این اولین بار است که در تاریخ ژیمناستیک ایران یک ورزشکار به المپیک راه پیدا می‌کند. الفتی چند روز پیش همراه با اولین کاروان اعزامی، راهی پاریس شد. 
   
سامیار عبدلی، شنا
رشته‌هایی مانند شنا معمولا شانسی برای حضور در المپیک ندارند و انتظارها از شناگران نیز برای کسب سهمیه چنین مسابقات بزرگی زیاد نیست. این در حالی است که امسال سامیار عبدلی، دهه هشتادی ورزش ایران توانست با وایلد کارت و سهمیه یونیورسالیتی حضورش در المپیک پاریس را قطعی کند تا یکی دیگر از شگفتی‌های ورزش ایران باشد. شناگر ایران که امیدوار است بتواند رکورد خود را در المپیک ارتقا دهد، در اردیبهشت سال جاری موفق شد در ماده ۱۰۰ متر آزاد انفرادی مسابقات قهرمانی کشور آلمان که در برلین برگزار شد با زمان ۵۰ ثانیه و ۳۴ صدم ثانیه رکورد این ماده را به نام خود ثبت کند.
   
سعید اسماعیلی، کشتی
با نگاهی اجمالی به عناوین کشتی‌گیران ایران در المپیک، نام همگی آنها تا حدودی آشناست و مردم با مدال‌های آنها و اسامی پرافتخارشان خاطره دارند. در این بین اما نامی هست که با شکست محمدرضا گرایی، بخت اول کسب سهمیه ۶۷ کیلوگرم و دارنده مدال طلای المپیک، حالا به پاریس رسیده است تا با جرات بتوان او را یک شگفتی نامید. سعید اسماعیلی که به گفته اتحادیه جهانی کشتی با ۲۱ سال سن، جوان‌ترین فرنگی‌کار المپیک ۲۰۲۴ پاریس است در صورت کسب عنوان قهرمانی المپیک به هفتمین جوان قهرمان کشتی فرنگی در ادوار المپیک تبدیل خواهد شد. این اتحادیه هم‌چنین اعلام کرد امان از هند، احمد تاج‌الدین‌اف از بحرین و رحمان عموزاد از ایران جزو جوانترین چهره‌های کشتی آزاد در المپیک پاریس هستند. حالا باید منتظر ماند و دید آیا حضور این شگفتی‌سازان در المپیک، با شگفتی دیگری به نام کسب مدال برای کاروان ایران تکمیل می‌شود؟ سوالی که تا گرفتن پاسخ آن فقط چند روز باقی است. 
   
میرمصطفی جوادی 
درمیان چهره‌های‌نوظهور کاروان ایران درالمپیک پاریس،یک وزنه‌بردارهم‌هست که اتفاقا ازشانس بالایی برای کسب مدال برخوردار است. میر‌مصطفی جوادی که چهار سال پیش نایب قهرمان جوانان جهان شد، دو سال پیش برای اولین بار با قهرمانی در بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی، در یک رویداد بین‌المللی روی سکوی نخست ایستاد. با این حال، دنیای وزنه‌برداری نام میرمصطفی جوادی را سال گذشته و در جریان رقابت‌های جهانی ریاض به خاطر سپرد؛ جایی که با مهار وزنه ۲۱۵ کیلوگرم در دوضرب همه را غافلگیر کرد و با حدنصاب مجموع ۳۸۴ کیلوگرم هم قهرمان جهان شد و هم سهمیه المپیک پاریس را به دست آورد. جوادی در حالی گام به پاریس می‌گذارد که در رنکینگ المپیکی‌های دسته ۸۹کیلوگرم در رده چهارم قرار دارد و از شانس‌های کسب مدال در این دسته است که باید برای طلای پاریس با کارلوس ناسار بلغارستانی، یوسین لوپز کلمبیایی و وانلیا سانچز ونزوئلایی رقابت کند؛ رقابتی نزدیک که امیدواریم در پایان به نفع نماینده کشورمان تمام شود. 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها