صاعقه پرواز کرد

ایسنا: صبح روز پنجشنبه با حضور سردار محمد نجار وزیر دفاع، صالحی فرمانده کل ارتش، میقانی فرمانده نیروی هوایی ارتش ، بروجردی رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس و طلایی نیک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی
کد خبر: ۱۴۶۵۶۲
، هواپیمای صاعقه ( نسل جدید فوق مدرن آذرخش) صبح روز پنجشنبه پرواز آزمایشی خود را بر فراز آسمان تهران انجام داد.
فرمانده کل ارتش با اشاره به اظهارات اخیر مقامات فرانسوی علیه جمهوری اسلامی ایران گفت: برخی از این تهدیدات مصرف داخلی دارد. کشور فرانسه به پیر بیدندان معروف بوده و اخیرا دندان مصنوعی پیدا کرده است.
سرلشگر عطاءالله صالحی که در حاشیه پرواز جنگنده صاعقه در جمع خبرنگاران سخن میگفت، پرواز این جنگنده را پیامی روشن برای تهدیدات فرامنطقهیی دانست و گفت: در گذشته محدودیتهای بسیاری در امور مربوط به دانش هواپیما داشتیم؛ اما امروز این دانش را کسب کردهایم و فعالیتهای ما نیز مداوم خواهد بود.
وی درباره روند طراحی و ساخت محصولات دفاعی افزود: در ابتدا نمونهها، اختراع و طراحی میشوند و سپس آنها را پس از بررسی برای تولید انبوه به وزارت دفاع واگذار میکنیم.

صالحی با تاکید بر این که این موفقیت ثمره وحدت نیروهای مسلح است گفت: در زمان تهاجم ابتدای انقلاب به کشور، ما از نظر تجهیزات نظامی در سطح بالایی قرار نداشتیم و با توجه به تحریم نیز مشکلات بسیاری برایمان به وجود آمده بود؛ اما امروز توانستهایم روی پای خود بایستیم و تولیدات فراوانی در عرصههای مختلف داریم.
فرمانده کل ارتش همچنین با اشاره به این که در هیچ زمانی کشور ما پس از جنگ عاری از تهدید نبوده خاطرنشان کرد: ما شاهد تهدیدها بودهایم؛ اما از سوی دیگر آمادگی خود را حفظ کردهایم. عصبانیت دشمنان نیز زمانی شکل میگیرد که قدرت ما بیشتر میشود.
صالحی با تاکید بر اینکه " همواره آمادگی خود را حفظ خواهیم کرد" گفت: طراحی صاعقه حاصل تعامل وزارت دفاع، سپاه پاسداران و ارتش بوده و امروز تمام نیروهای مسلح با وحدت، تجربیات خود را در اختیار یکدیگر قرار میدهند.
فرمانده کل ارتش با اشاره به اینکه " عمدهترین عامل دفاع ما جوانان هستند" تصریح کرد: دشمنان ما همواره تهدیدات خود را زیاد میکنند. آنها در سالگرد هفته دفاع مقدس به دنبال تضعیف روحیه ما هستند؛ ولی برای ما، اینگونه اقدامات تجربیاتی پیر و کهنه هستند.
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: امروز بین صنعت و نیروهای مسلح، هماهنگی بسیار خوبی به وجود آمده و «آذرخش» و «صاعقه» که حاصل این هماهنگی است، به ثمر رسیده و وارد تولید صنعتی شده است.
سردار محمد نجار در حاشیه پرواز آزمایشی جنگده صاعقه در جمع خبرنگاران با گرامی داشتن هفته دفاع مقدس و یاد و خاطره رشادتها، فداکاریها و جانبازیها مردان و زنان ایران زمین و نیروهای مسلح گفت: امروز موفق شدیم سه فروند هواپیمای صاعقه تولید شده را وارد بخش صنعتی کنیم.
وی تاکید کرد که مراحل طراحی تا ساخت این سه فروند توسط نیروی هوایی ارتش با مشارکت صنایع هوایی وزارت دفاع انجام شده است.
نجار افزود: در زمینه ساخت بالگرد، جنگنده و هواپیماهای بدون سرنشین تلاشهای بسیاری کردهایم و در حال ساخت نوعی بالگرد ملی هستیم که هم در نوع تهاجمی و هم در بخش ترابری قابل استفاده است.
وزیر فاع همچنین با بیان این که هواپیمای 140، 52 نفره مسافربری در اصفهان ساخته میشود خاطرنشان کرد که با توپولف روسیه در حال مذاکره هستیم تا هواپیمای صد نفره و دویست نفره بسازیم.
وی همچنین گفت که امروز در زمینه تعمیرات اساسی، بزرگترین آشیانه را در اختیار داریم و اخیرا سه فروند هواپیمای 747 را آماده کردهایم.
نجار افزود: امروز تعمیرات هواپیماهای نظامی و غیرنظامی در این آشیانه به دست متخصصان ایرانی در حال انجام است و در حال ساخت چهار نوع هواپیمای بدون سرنشین دیگر هستیم.
وی گفت که این هواپیمای چندمنظوره در حال آزمایش و ساخت هستند.
وزیر دفاع همچنین با اشاره به اینکه " جنگنده صاعقه یکی از جنگندههای نسل جدید با پیشرفتهترین تکنولوژی است" خاطرنشان کرد: زمانی در این کشور آمریکاییها حتی اجازه تعمیر به متخصصان ما نمیدادند؛ اما امروز با یک مقایسه ساده میبینید که ما طراح جنگنده هستیم و این به معنای تحقق شعار «ما میتوانیم» و محصول تفکر بسیجی است.
نجار در ادامه با بیان اینکه " در حال تولید صد فروند هواپیمای 140 هستیم" خاطرنشان کرد: امروز قراردادهای بسیاری با نیروهای مسلح برای خرید این هواپیما داریم.
وی همچنین گفت که وزارت دفاع وظیفه پشتیبانی نیروهای مسلح و تجهیز آنها را دارد و در بخش هوا و فضا نیز فعالیتهای بسیاری کرده است.
نجار ادامه داد: من با قاطعیت عرض میکنم طراحی و ساخت نسل جدید جنگنده صاعقه و سایر پروژههای وزارت دفاع که یا به طور مشترک توسط وزارت دفاع و نیروهای مسلح انجام میشود، نشان میدهد که با وجود سختی که حفظ روحیه انقلابی در زمان صلح دارد، متخصصان شجاع و غیرتمند و دلسوز و باانگیزه نیروهای مسلح، روحیه انقلابی خود را حفظ کردهاند.
وزیر دفاع خاطرنشان کرد: با وجود تحریم و محدودیتهای فراوان و فشارهای روانی و تبلیغاتی دشمن نیروهای مسلح روحیه خود را حفظ کردهاند و من باید همین جا و از طرف همه شما عزیزان خدمت مقام عظمای ولایت عرض کنم که سربازان ولایت در وزارت دفاع، نیروهای هوایی و سایر نیروهای مسلح با همان روحیه دوران دفاع مقدس، یعنی روحیه و تفکر بسیجی، جهادی و انقلابی، ایثار و تلاش و روحیه نظم و پشتکار، آماده دفاع از کشور هستند.
وی همچنین به وجه تسمیه صاعقه برای این جنگنده اشاره کرد و گفت: صاعقه پنج حرف دارد که از صلابت، اراده، عقیده، قوام و همت والای شما عزیزان نشان دارد.
وزیر دفاع خاطرنشان کرد: پروژه صاعقه نماد روحیه انقلابی، تفکر بسیجی، جهادی و محصول وحدت و همدلی و تحقق شعار «ما میتوانیم» است و اتحاد و همدلی را در سال اتحاد ملی، به معنای واقعی کلمه به منصه ظهور رساند.
نجار همچنین خاطرنشان کرد: این پروژه که نماد روحیه انقلابی، انسجام و وحدت متخصصان وزارت دفاع و نیروی هوایی است با پرواز غرورآفرین خود توسط خلبانان شجاع، با نیروهایی همچون صاعقه، چشم دشمنان این مرز و بوم را کور خواهد کرد و در میدان دفاع از کشور همچون صاعقه اردوگاه دشمن را به آتش خواهد کشید.
وزیر دفاع با بیان این که این موفقیت بزرگ را محصول روحیه انقلابی در زمان صلح میدانم خاطرنشان کرد: ابتدا به فرماندهی معظم کل قوا که با فرماندهی مقتدرانه و رهنمودهای راهگشا و بنبست شکن خود، نیروهای مسلح را هدایت و رهبری میکنند، تبریک و تهنیت عرض میکنم. همچنین این موفقیت بزرگ را به حضور فرماندهی کل ارتش و فرماندهان متخصصان و خلبانان نیروی هوایی ارتش و همکاران سختکوش خودم در وزارت دفاع تبریک میگویم.
وزیر دفاع افزود: روی این نکته مهم تاکید دارم که عزیزان! ما با همان روحیه انقلابی، جهادی و بسیجی دفاع مقدس، قادر خواهیم بود در عرصه فنآوری جدید شعار «ما میتوانیم» را به معنای واقعی کلمه نشان دهیم. ما میتوانیم با وجود تحریمها، تهدیدها و فشارهای سیاسی، روانی و تبلیغاتی دشمنان این روند را با قوت بیشتری ادامه دهیم و روی پای خود بایستیم، کشور خود را بسازیم و پیشتاز علم و فنآوری بیشتر و توسعه و عمران و آبادی در منطقه باشیم.

نجار خاطرنشان کرد: پروژه صاعقه یک جهش به سوی افق چشمانداز بیست سالهی کشور است که به دست شما عزیزان تحقق یافته؛ البته کار ما سخت است؛ همان طور که حفظ روحیه انقلابی سخت و مشکل است.
وزیر دفاع در پایان تاکید کرد: ما نباید به این پیشرفتها اکتفا کنیم. باید برای تحقق کامل سند چشمانداز بیست ساله کشور به سمت طراحی و تولید نسل پنجم هواپیماهای جنگنده کاملا ملی و بومی با توجه به روحیه انقلابی و جهادی که داریم، برویم. این آرمانها نیز با همت و تلاش شما دستیافتنی است.

احساس غیر قابل وصفی از
پرواز با یک جنگنده ایرانی داریم

خلبان جنگنده صاعقه گفت: با توجه به پیشبینی و آزمایشهایی که صورت خواهد گرفت امیدواریم هواپیماهای صاعقه نسبت به هواپیماهای دیگر مانورپذیری بیشتری پیدا کند.
خلبان منفردزاده در حاشیه پرواز جنگنده صاعقه افزود: پرواز با جنگنده صاعقه افتخار بزرگی بود که نصیب من شد.
وی افزود: برای من افتخار بزرگی بود که با یک هواپیمای ایرانی بر فراز آسمان ایران پرواز کردم.
گرجی خلبان دیگر هواپیمای صاعقه نیز با ابراز خرسندی از موفقیت متخصصان ایرانی در ساخت این هواپیما گفت: خلبانان بسیاری با تواناییهای بالا در کشور حضور دارند ولی افتخار پرواز اول با صاعقه نصیب من شد.
وی با بیان اینکه " احساس غیر قابل وصفی از این پرواز دارم" تصریح کرد: بسیار خوشحالم که با هواپیمایی پرواز کردم که دستاورد صنعتگران و متخصصان ایرانی و همکاران و دوستانم بوده است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها