وقتی گنجشک ها می پرند...

برای آگاهی از وقت شرعی غروب و فرارسیدن افطار مانند سحر از روشهای گوناگونی استفاه می شود. در برخی از شهرها و روستاهای ایران روشهای خاصی برای آگاهی اززمان افطار وجود دارد
کد خبر: ۱۴۶۴۷۰
که به برخی از آنها اشاره می کنیم.
در روستاهای طالقان مردم می گویند غروب آفتاب زمانی که چوچک ها (گنجشک) به پرواز درمی آیند و از شاخه ای به شاخه دیگر می پرند و جیک جیک می کنند ، تقریبا یک ساعت به افطار مانده است .در خمین وقتی آفتاب غروب می کند از سمت مشرق آسمان خطهای سرخی نمایان می شود که اهالی به آن حمرا می گویند. این حمراها بتدریج بالا می آیند و زمانی که کاملا محو و ناپدید شوند ، در این هنگام می گویند غروب شده و صدای اذان بلند می شود.در مشهد هم می گویند هنگام غروب ، هوا سرخ می شود و این سرخی از سمت مشرق به طرف مغرب حرکت می کند. وقتی انتهای سرخی از بالای سربگذرد ، موقع اذان است و وقت افطار در 40 سال پیش در تهران هر روز هنگام غروب آفتاب طبل و شیپور ورچین ورچین می زدند ، بدان معنا که کسبه و بازاریان اجناس و لوازم دکان خود را جمع و تعطیل کنند. در ماه رمضان به جای طبل و شیپور ورچین ورچین برای آگاهی مردم از نزدیک شدن وقت افطار ، طبل و شیپور خاصی می زدند.

افطار کردن

روزه داران نماز مغرب و عشائ را یا در مسجد یا خانه به جا می آورند و نزد خانواده خویش افطار می کنند. پس از خواندن نماز و دعاهای افطار روزه خود را با لقمه ای نان جو یا خرما باز می کنند. مردم معتقدند گشودن روزه با خرما و نان جو ثواب بسیار دارد زیرا خرما و نان جو خوراک حضرت علی ع و ائمه اطهار بوده است . غذاهای افطار بیشتر سبک و ساده است و روزه داران معمولا از خوردن غذاهای سنگین پرهیز می کنند. مردم جهرم هم افطار را با چند عدد خرما آغاز می کنند. شب دهم ماه رمضان هم عدس پلو می خورند و روز هفدهم را با کله پاچه افطار می کنند و می گویند که ابن ملجم را پیش از این که حضرت علی ع را به شهادت برساند ، می خوریم . شب نوزدهم هم با نان خشک و گل آویشن افطار می کنند و معتقدند نان خشک و آویشن غذای حضرت فاطمه ع بوده است .در جهرم سر سفره افطار نان روغنی ، نان فتیرخانگی و نان بازاری می گذارند و غذای افطار هم بیشتر کباب ، شیربرنج ، آش رشته و مسدووه (نوعی آش که با ماست می خورند) و بندرت پلوست .در بیجار هم هنگام افطار ، بزرگ خانواده انگشتش را به خاک تمیزی می زند و روزه اش را با خاک باز می کند. می گویند چون انسان از خاک آفریده شده است و سرانجام خاک می شود بهتر است در این ماه مقدس هم با خاک روزه را باز کنند.

تی تی سا جمارانی
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها