گازگرفتگی ژرمن‌ها

حدود یک سالی است که اقتصاد آلمان دچار بحران شده و اقتصاددانان این کشور از آینده صنعتی ستاره اروپا ابراز نگرانی می‌کنند. پس از جنگ میان کشورهای اوکراین و روسیه، روس‌ها توسط آمریکا تحریم شدند و کشورهای دیگرنیز باید دراجرای آن به یانکی‌ها کمک می‌کردند. روسیه یکی از صادرکنندگان انرژی به اروپا بود و با شروع تحریم‌ها،روس‌ها نیز ازصادرات گازخود به کشورهای تحریم‌کننده خودداری کردند.
کد خبر: ۱۴۶۳۹۹۵
 
هرچند در ابتدا مشکلی برای هیچ‌کدام از طرفین تحریم‌کننده و تحریم‌شده به وجود نیامد اما استمرار آن باعث شده اکنون اقتصاد این کشورها دچار تزلزل شود. آلمان اولین اقتصاد اروپا، به ستاره این قاره معروف است امابیش از۱۳ماه است که با چالش‌های زیادی دست‌وپنجه نرم می‌کند.اداره آمار فدرال آلمان اعلام کرده سفارش‌های صنعتی در ماه می نسبت به ماه قبل۱.۶درصد کاهش یافته است. این درحالی است که بیش از سه ماه قبل در ماه فوریه سفارش‌های صنعتی این کشور با کاهش ۰.۲درصدی نسبت به ماه ژانویه روبه‌رو شده بود.کارشناسان درآن زمان هشدار داده بودند که اگر این روند ادامه داشته باشد، احتمال دارد این کاهش تقاضا به بیش از یک درصد برسد.حالا آمارها نشان می‌دهد این نگرانی‌ها درست بوده و تقاضای صنعتی ۱.۶درصد افت کرده است. این روند کاهشی تقریبا در یک سال گذشته اتفاق افتاده و حالا اقتصاددانان این کشور معتقدند ادامه این روند باعث تغییر جایگاه اقتصادی آلمان در اروپا و جهان می‌شود. 
 
کاهش تولید
سفارش‌های کارخانجات یک شاخص اقتصادی است که ارزش دلاری کالاهای کارخانجات را نشان می‌دهد. حالا نکته اصلی ماجرا اینجاست که در این شرایط تولید نیز روند نزولی پیدا می‌کند. آمارها نشان می‌دهد خودروها، تولید ماشین‌آلات و تجهیزات الکتریکی همگی شاهد کاهش بیش از ۵درصدی بوده‌اند. داده‌های شاخص مدیران خرید برای بخش تولید در ماه ژوئن، ادامه رکود در این بخش را نشان می‌دهد که حدود یک‌پنجم اقتصاد آلمان است، در حالی که آخرین شاخص فضای کسب‌وکار آلمان نشان داد که تولیدکنندگان نسبت به ماه‌های آینده بدبین هستند. وزارت اقتصاد آلمان اعلام کرد که کاهش مداوم سفارش‌ها، همراه با وخامت انتظارات تجاری، نشان‌دهنده کاهش اقتصاد صنعتی در ماه‌های آینده است. این وزارتخانه درباره این داده‌ها گفت سفارش‌های دریافتی احتمالا با تثبیت‌ تجارت جهانی ادامه می‌یابد و تقاضا برای محصولات صنعتی به‌تدریج افزایش می‌یابد. 

مشکل تامین انرژی
نکته قابل توجه اینجاست که آلمان یک اقتصاد پویا، دارای فناوری و پیشرفته است،اما چرااکنون با رکود مواجه شده است. کارشناسان معتقدند مشکلات جهانی مانند تامین انرژی، تغییر بافت جمعیتی و سن شاغلان در آلمان باعث کاهش سرمایه‌گذاری در این کشور و در نهایت کاهش تولید شده است. اقتصاددانان آلمان معتقدند اقتصاد این کشوراکنون وارد حالت بحرانی شده وبازگشت دوباره به شرایط ثبات‌سخت‌‌است.برخی کشورهاازنظراقتصادی وابستگی‌زیادی به خارج ازکشورشان ندارنداماآلمان به‌دلیل این‌که صادرات‌محور است با رکود مواجه شده و ادامه این روند وضعیت نامطلوبی را در آینده نشان می‌دهد. یکی از دلایل کاهش صادرات و تولید در کشور آلمان کاهش تقاضای چین است. اکنون چین تولید خودروهای برقی خود را توسعه داده و این موضوع باعث کاهش تقاضای خودروهای آلمانی در سرزمین اژدهای سرخ شده است. همچنین آلمان پس از جنگ اوکراین و روسیه با کمبود انرژی مواجه شد، به‌خصوص این‌که گاز صادراتی روسیه به آلمان به‌تدریج قطع شد. پیش از آن نیز در آلمان تصویب شده بود که نیروگاه‌های هسته‌ای باید گام‌به‌گام حذف و انرژی‌های تجدیدپذیر جایگزین شوند؛ این مسائل به عدم اطمینان سرمایه‌گذاران منجر شده است.

اتصال گاز روسیه مشکل را حل نمی‌کند
با این‌که بسیاری از فعالان صنعتی واقتصاددانان بحران به‌وجود‌آمده را ناشی ازقطع صادرات گاز روسیه به آلمان می‌دانند اما کلمنس فوست رئیس موسسه(IFO) گفته است: واردات مجدد گاز از روسیه راه‌حلی برای مشکل آلمان نخواهد بود. وی می‌گوید: گرچه اقتصاد آلمان به‌عنوان یک اقتصاد انرژی‌بر، نیازمندتر ازسایر کشورها به انرژی است ولی این تصور که اگر ما خطوط لوله گاز (روسیه) را دوباره باز کنیم، مشکلات اقتصاد آلمان ازبین می‌رود، مطمئنا تصوری اشتباه است، زیرا مشکلات اقتصادی آلمان، فرای قطع گاز روسیه، به مسائل دیگری نیز مرتبط است،مثلا نیروگاه‌های گازسوز بایدزمانی مورداستفاده قرار گیرند که انرژی‌های تجدیدپذیری مانند انرژی خورشیدی و بادی در دسترس نیستند.ازدیگر مشکلات آلمان نداشتن نیروی کافی و جوان صنعتی در این کشور است.درطول سال‌های گذشته بخش خدمات این کشور از نیروهای مهاجر تامین شده و نیروهای متخصص در این کشور فعالیت ندارند و این موضوع باعث می‌شود در آینده معضلی به نام فقدان نیروی متخصص مشاهده شود.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها