با آسیب‌دیدگی‌هایی که در مواجهه با برخی حیوانات دچار می‌شویم،چه کنیم؟

واکسن به قید فوریت

این روزها خبرهای ناخوشایندی دست‌به‌دست می‌شود؛ خبرهایی که از حمله برخی سگ‌های ولگرد به افراد محلی و آسیب‌های ناشی از این اتفاقات می‌گوید. شاید حوادثی مثل گازگرفتگی سگ و گربه آن‌قدرها هم شایع نباشد اما جدیت و خطر آن، میزان حساسیت در به‌دست‌آوردن اطلاعات و آگاهی را افزایش می‌دهد.
کد خبر: ۱۴۶۲۶۷۸
نویسنده نرگس خانعلی‌زاده - گروه جامعه
 
برای همین هم بهتر است پیش ازهراتفاقی بدانیم که بعدازچنگ‌زدگی یا گازگرفتگی توسط حیواناتی مثل سگ وگربه چه اقداماتی باید انجام دهید تا جان خود را نجات داده وازابتلا به هاری و...جلوگیری کنیم.گاز گرفتگی باعث تخریب پوست و بافت‌های زیرپوستی انسان می‌شودکه معمولا یک یاچند‌ناحیه ازبدن درمعرض این صدمات قرارمی‌گیرد.این آسیب براثر گازگرفتگی سگ،گربه، موش، موش‌خرما، خرگوش، حیوانات وحشی وانسان رخ می‌دهدکه در نتیجه آن باکتری‌های بی‌هوازی و هوازی در محل صدمه قرار می‌گیرند. «این اتفاق از آن جهت مهم و بااهمیت می‌نماید که ممکن است براثر بریدگی بدن، احتمال ابتلا به هاری وجود داشته باشد. برای همین هم باید از وقوع آن به هر نحو و طریقی جلوگیری کرد و در مرحله بعد، در سریع‌ترین زمان ممکن اقدامات درمانی انجام شود.» این را دکتر یحیی صالح طبری می‌گوید. فراموش نکنید که بعضی از گازگرفتگی‌ها، مخصوصا از طرف گربه‌ها، می‌تواند به‌واسطه باکتری‌های دهان حیوان، باعث عفونت شوند؛ عفونتی که ممکن است حتی در ظاهر نمایان نباشد اما باید جدی گرفته شود. 
     
اورژانسی چه کنیم؟
در اولین اقدام، بهتر است محل زخم با الکل ضدعفونی شود تا چرک و بزاق دهان گربه و سگ در محل جراحت نماند. بعد هم با حوله تمیز، محل جراحت را فشار دهیم تا خونریزی متوقف شود. البته لازم نیست محل زخم بسته شود، بلکه صرفا باید طوری عمل کنیم که جلوی خونریزی را بگیریم. بعد از انجام اقدامات اولیه، باید در کمترین زمان ممکن، ظرف مدت ۲۴ ساعت، حتما به پزشک مراجعه کرده و از رسیدن کار به جاهای خطرناک جلوگیری کنیم. «تزریق سه دوز واکسن در سه زمان مختلف ازجمله همان زمان مراجعه، هفته بعد و سه هفته بعد از حادثه انجام شود» دکتر صالح طبری معتقد است که این روند اصطلاح صفر،هفت،۲۱ می‌تواند از بسیاری از حادثه های ناگوار جلوگیری کند. این‌طور که متخصصان اورژانس می‌گویند، زخم‌های گازگرفتگی را باید با مقدار زیاد محلول نمکی ایزوتونیک شست‌وشو داد. هرزخم باید با حداقل۲۰۰میلی‌لیتر ازاین محلول شست‌وشو شود.هنگام شست‌وشو باید تکه‌ای از پوست و بافت آسیب‌دیده را جدا کرد و بعد از آن هم لازم است صدمات روی مفاصل حتما بایک ارتوپد درمیان گذاشته شود.در این میان فراموش نکنید که اگر سگ یا گربه و دیگر حیوانات،دست، سریا پای شما را گازگرفته‌اند یا شکاف عمیقی روی بدن‌تان ایجادشده،بدون تلف‌کردن وقت، به اورژانس مراجعه کنید. اگردیابت یاسایر بیماری‌هامانند بیماری‌های کبدی،ریوی یاخدای‌نکرده سرطان و...دارید،این اتفاق به پایین‌آمدن توانایی شمادرمقابله باعفونت منجرمی‌شودولازم است که درمان‌هایی جدی‌واساسی برای‌رفع این اتفاق انجام‌دهید. خونریزی‌های بدون وقفه یا شکستگی‌ها را هم بسیار جدی بگیرید. 
     
درمان گازگرفتگی
فارغ از اقدامات اولیه برای تسکین آسیب‌دیدگی، آنچه که روند درمان رامشخص می‌کند،تشخیص وتصمیم پزشک اورژانس و متخصص است که چه نوعی از روش درمانی را اعمال کند. از ضدعفونی‌کردن، یا تجویز واکسن یا حتی اقدامات اساسی‌تر. تجربه نشان داده که برای خراش‌های جزئی، بهترین روش واکسن‌زدن است که باعث می‌شود قدرت ایمنی بدن فرد بالا برود و خطر عفونت کم شود. در شرایطی که گاز یا چنگ حیوان، عمیق یا جراحت شدید باشد، ایمونوگلوبولین ضدهاری تجویز خواهد شد. به نظر می‌رسد که در بیشتر مواقع، پزشکان توصیه به بخیه نمی‌کنند، مگر این‌که این زخم روی صورت یا مناطق حساس بدن باشد موضوعی که دکتر صالح طبری هم آن را تایید می‌کند.

عوارض را دریاب
آسیب بافتی، عفونت‌ ودرنهایت پریشان‌شدن روان و افکار، از شایع‌ترین عارضه‌هایی است که بعد از آسیب‌دیدن توسط برخی حیوانات برای فرد ایجاد می‌شود؛ عوارضی که برخی از آنها درمان‌های لحظه‌ای دارندوبرای بعضی دیگر باید برای بهبود کامل یک دوره درمان مشخص طی شود.برای همین بهتر است نسبت به چگونگی رفتاردر برابر حمله این حیوانات آگاه باشیم و اجازه وقوعش را ندهیم اما درنهایت و در صورت حادثه بهتر است خودمان را به پزشکان ومتخصصان بسپاریم واجازه بدهیم روند درمان جسمی و روحی، خودش آرام‌آرام طی شود تا دچار عارضه‌هایی ماندگار در طول سال‌های طولانی یا حتی عارضه‌هایی که جبران‌ناپذیر هستند، نشویم. 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها