تهیه صورت های مالی به عهده کیست؟

صورت‌های مالی به عنوان سندی برای گزارش‌های مبنی بر درآمد، سود، زیان و هرگونه موضوع مالی دیگر در نظر گرفته می‌شوند.
صورت‌های مالی به عنوان سندی برای گزارش‌های مبنی بر درآمد، سود، زیان و هرگونه موضوع مالی دیگر در نظر گرفته می‌شوند.
کد خبر: ۱۴۶۲۳۸۱

 تنظیم این صورت‌ها به دلیل نیاز به داشتن علم حسابداری امری کاملاً تخصصی است که در صورت اشتباه در آن ممکن است عملکرد مالی یک شرکت دچار زیان‌های مالی شود. تهیه صورت‌های مالی به دلیل شفافیتی که در زمینه درآمد یک شرکت گزارش می‌دهد، باعث افزایش نظم و برنامه‌ریزی برای پیشرفت در آینده یک شرکت می‌شود.

صورت حساب مالی چیست؟

هر شرکتی برای ارائه اطلاعات مالی خود به خلاصه‌ای از دارایی‌‌، بدهی، میزان سود و زیان، حقوق صاحبان سهام‌ها و همچنین درآمد آن‌ها نیاز دارد. برای مشخص کردن ریز هزینه‌ها، لازم است صورت‌حساب‌هایی مانند ترازنامه، صورت‌حساب وجه‌های نقد و سود و زیان تنظیم شود تا به عنوان گزارشی برای افراد ذی‌نفع صادر شوند. در این گزارش‌ها وضعیت فعلی شرکت‌های تجاری به صورت منظم و طبقه‌بندی شده تنظیم می‌شوند تا بتوان به کمک آن‌ها برنامه‌هایی برای رشد، افزایش سود و بهبود عملکرد انجام داد. در صورت‌حساب‌های مالی اطلاعات زیر ذکر می‌شوند:

  • مدت زمان دوره مالی
  • نوع واحد پول در صورت‌های مالی
  • اطلاعات کامل شرکت صادر کننده گزارش مالی
  • مشخص شدن ترازهای مالیاتی آزمایشی قبل از تهیه صورت‌حساب‌های مالی
  • گرد کردن تمامی رقم‌های بزرگ موجود در صورت مالی

    تهیه صورت های مالی به عهده کیست؟

ارائه گزارش‌ صورت های مالی بر عهده کیست؟

صورت‌های مالی هر شرکت می‌بایست به صورت شفاف و با رعایت استانداردهای حسابداری به ‌وسیله حسابدار و رئیس شرکت تنظیم شوند. از آنجایی که احتمال داده‌سازی و اطلاعات غیرواقعی در این حیطه وجود دارد، نیاز است که این اطلاعات از نظر صحت‌سنجی، تایید شوند. در این میان فردی به نام حسابرس وظیفه بررسی این اطلاعات را دارد. در واقع در پاسخ به سوال بسیاری از افراد که می‌پرسند حسابرسی چیست باید بگوییم که حسابرسی به بررسی حقوقی تمامی اسناد و مدارک یک شرکت اشاره دارد.

این موضوع زمانی اهمیت پیدا می‌کند که مشکلات مالیاتی و حقوقی یک شرکت بیشتر شود. این اطلاعات معمولاً به شکل نمودار، جدول و صورت‌های مالیاتی بدون ابهام صادر می‌شوند. مهم است بدانید که تمامی صورت‌های مالی که به پول، کسب و کار و املاک مرتبط هستند، می‌بایست حسابرسی شوند.

تهیه صورت های مالی به عهده کیست؟

انواع صورت های مالی

صورت‌های مالی به شرکت‌های تجاری کمک می‌کنند تا بتوانند اطلاعات دقیقی از فعالیت‌ها و امور مالی خود داشته باشند. در این صورت‌ها وضعیت مالی، عملکرد مالی و انعطاف واحد تجاری ذکر شده و به صورت گزارش‌های اثربخش به رئیس تسلیم می‌شود. این گزارش‌ها نقش مهمی در اثبات یا عدم اثبات قانونی بودن عملکرد کارکنان خواهند داشت. از جمله مهم‌ترین صورت‌‌های مالی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

صورت حساب سود و زیان

در میان انواع صورت های مالی، تعیین صورت‌حساب سود و زیان به دلیل اهمیتی که در موضوع مالیات و حسابرسی دارد، بسیار موردتوجه است. این صورت‌حساب معمولاً به شکل ماهانه، سه ماهه، شش ماهه و سالانه تهیه می‌شود. معمولاً حسابرسان برای تهیه این صورت مالی از روش یک مرحله‌ای یا دو مرحله‌ای استفاده می‌کنند. در روش یک مرحله‌ای، همه درآمدها را محاسبه می‌کنند و پس از آن با مقایسه درآمد و هزینه، میزان سود را برآورد می‌کنند؛ اما در روش دو مرحله‌ای هزینه‌های عملیاتی و غیرعملیاتی را محاسبه می‌کنند و سپس اختلاف آن‌ها را قبل از کسر مالیات محاسبه می‌کنند.

تهیه صورت های مالی به عهده کیست؟

ترازنامه

برخی از حسابداران این نامه را به سه قسمت اصلی دارایی، بدهی و سرمایه تقسیم‌بندی می‌کنند. ترازنامه اطلاعاتی در مورد املاک، میزان بدهی، سود، زیان و میزان هزینه‌های شرکت به شما می‌دهد. دقت داشته باشید منظور از املاک در ترازنامه زمین، اثاثیه، اسناد، ساختمان و... است. این نامه به افراد نشان می‌دهد که در یک دوره مالی هزینه‌های شرکت در چه راهی و چگونه خرج شده‌اند. در قسمت بدهی‌ها اطلاعاتی در مورد اسناد پرداختی، وام‌های پرداختی و حساب‌های پرداختی است.

صورت جریان وجه های نقد

این صورت اطلاعاتی را راه‌های کسب و خرج وجه‌های نقد ارائه می‌دهد. به زبان ساده این صورت، گزارشی دوره‌ای از گردش‌ مالی ورودی و خروجی است. مهم است بدانید که در این گزارش‌ها معاملات اشخاص حقوقی و حقیقی از حقوق واحد تجاری جداگانه هستند. در این صورت همچنین مالیات بر درآمد، تهیه و تجزیه صورت‌های مالی و فعالیت‌های عملیاتی بررسی می‌شوند.

ویژگی های مهم صورت مالی

تدوین صورت مالی به صورت استاندارد مانع از بروز شکوی دعوی در دادگاه و بهبود عملکرد یک شرکت می‌شود. تمامی عملیات حسابداری و حسابرسی به کمک به روزترین نرم‌‌افزارهای این علم انجام شده و نتایجی واقعی را در اختیار شما قرار می‌دهند و این نرم‌افزارها توسط شرکت‌های مرتبط ارائه می‌شود. انواع صورت‌های مالی در نرم‌افزار با ویژگی‌های زیر به مشتریان ارائه می‌شوند:

  • ارائه اطلاعات به صورت شفاف، ساده و مختصر
  • ارائه نتایج صورت‌های مالی به صورت واقع بینانه
  • صورت های مالی متناسب با عملکرد واقعی شرکت
  • تجزیه و تحلیل نتایج با کمک نرم افزار حسابداری

چگونگی تحلیل صورت حساب‌ مالی

آنچه که بیش از ارائه گزارش‌ها و صورت‌های مالی اهمیت دارد، تحلیل و بررسی آن‌هاست. برای تحلیل صورت‌های مالی لازم است تمامی نتایج را به صورت نسبی با یکدیگر مقایسه کرد. به عنوان مثال میزان سود و زیان یک شرکت با شرکت‌های رقیب مقایسه شود. این تحلیل‌ها نقش مهمی در ارزیابی عملکرد یک شرکت دارند و می‌توانند نقش مهمی در بهبود عملکرد آن داشته باشند. با توجه به اینکه تحلیل صورت‌های مالی نیازمند علم، تجربه و مهارت کافی در زمینه امور حسابداری است، توصیه می‌شود از افراد آگاه در این زمینه بهره ببرید.

سخن پایانی

صورت‌های مالی یک شرکت گزارش‌های شفافی از نحوه عملکرد و میزان سود و زیان یک شرکت را به صاحبان سرمایه می‌دهند. این صورت‌های مالی در صورتی که به صورت شفاف، نتایج واقعی و بدون ابهام باشند، می‌توانند نقش مهمی در افزایش سود یک شرکت داشته باشند. پس از تعیین صورت‌های مالی نیز نیاز به تحلیل آن‌ها به وسیله نرم‌افزارهای مدرن حسابداری وجود دارد که این کار به دلیل حساسیت بالا بهتر است به وسیله تیم حسابداری حرفه‌ای انجام شود. انجام دوره‌ای صورت‌های مالی باعث افزایش نظم، قانونمندی و پیشرفت بیشتر هر ارگان تجاری می‌شود.

سوالات متداول

  1. منظور از صورت‌های مالی چیست؟

صورت‌های مالی در واقع گزارش های عملکردهای مالی یک شرکت هستند که به وسیله رئیس یا مدیر تنظیم می‌شوند.

  1. حسابرس در صورت‌های مالی چه نقشی دارد؟

حسابرسان با اشراف به امور حقوقی، میزان درآمد، سود، زیان و کلیه حقوق یک شرکت را از نظر قانونی بررسی می‌کنند.

  1. صورت مالی خوب باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

تمامی گزارش‌ها باید مختصر، ساده و بدون هیچ ابهامی باشد تا مشکلی را برای حسابرسی ایجاد نکنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها