بازنمایی و هجمه‌های غرب نسبت به زن مسلمان ایرانی چگونه است؟

رسوایی غربی دربرابر الگوی زن ایرانی

نقش و جایگاه زنان در‌گفتمان انقلاب و رهبری

زن‌مسلمان ایرانی؛‌ الگوی سوم زن

نقش و جایگاه زن مسلمان ایرانی به پشتوانه نگاه موسع و حمایت‌های رهبر معظم انقلاب دچار تحولی عمیق و اساسی شد به گونه‌ای که امروز شاهد آن هستیم که زنان مسلمان ایرانی پیشران پیشرفت جامعه هستند و در همه عرصه‌ها و زمینه‌ها خوش درخشیده‌اند.
کد خبر: ۱۴۵۹۳۳۴
نویسنده کبری فرشچی - گروه جامعه
 
این درخشش و این نقش‌آفرینی گسترده زنان در دوران بعد از انقلاب و دگرگونی نقش‌آفرینی آنها از زن سنتی در پستوی خانه یا زنی که ابزاری برای التذاذ مردان است به زنی پیشرو،‌ آگاه و در صحنه و تاثیرگذار، امری است که درسایه گفتمان انقلاب اسلامی و تکثیر اندیشه رهبر معظم انقلاب در حوزه زن و خانواده، مجال حضور و نقش‌آفرینی زنان در عرصه‌های گوناگون را فراهم کرد و هویت و اصالت زن ایرانی را که پیش از این و در نظام طاغوت مورد هجمه گفتمان لیبرالی قرار گرفته بود، ‌دوباره به او باز‌گرداند. زنی که اوج حضور اجتماعی‌اش دردوران قبل از انقلاب جلوه‌گری و خودنمایی با استفاده از جذابیت‌های جنسیتی بود،‌ حالا جایگاه خود را پیداکرده ومی‌تواند به دورازنگاه‌های جنسیت‌زده تا بالاترین قله‌های علمی، ‌سیاسی، ‌فرهنگی، ‌ورزشی و...صعود یابد و سفیری برای گفتمان اسلام و انقلاب اسلامی‌باشد.پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران یکی از مسائلی که به شکلی جدی مورد بحث و توجه افکار عمومی ایران و جهان قرار گرفت موضوع «زن» بود. انقلاب اسلامی در فضایی به پیروزی رسید که مکاتب گوناگون و ایدئولوژی‌های سکولار مدرن هر یک به فراخور مبانی و جهت‌گیری‌های خود نگاهی خاص به مقوله‌‌ زن را ترویج و فرهنگ عمومی جوامع مختلف تحت تأثیر این نگاه‌ها ساخته می‌شد. اما انقلاب اسلامی حرف و نگاهی نو و تحول‌آفرین را در این موضوع پیش‌روی بشریت گذاشت. این نگاه جدید در قالب کُنش‌گری و فعالیت «زن مسلمان ایرانی» عینیت یافت و به تعبیر حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای «الگوی سوم زن» را تحقق بخشید؛ الگوی‌«نه شرقی، نه غربی». 
     
نیمه تاثیرگذار
هر چند از منظر آماری زنان، نیمی از بدنه جامعه محسوب می‌شوند اما از منظر اثرگذاری شاید بتوان زنان را اصلی‌ترین محور اجتماع ارزیابی کرد. این نکته‌ای است که در باور و نگاه امامین انقلاب به روشنی می‌توان مشاهده کرد. نقش‌آفرینی زنان در پیروزی انقلاب هم موضوع مهمی است که بارها مورد تاکید امامین انقلاب قرار گرفته‌است‌. جنبشی که در ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ آغاز شد، زن مسلمان ایرانی که در این سال‌ها همچون آتش زیر خاکستر منتظر فرصت بود همگام با مردان در جهاد و مبارزه با طاغوت به حرکت درآمد و هر چه به سال ۱۳۵۷ نزدیک می‌‏شد بر تعداد و شدت فعالیت این زنان افزوده می‌شد.رهبر کبیر انقلاب‌ ‌فرمودند:«ما نهضت‏ خودمان را مرهون زن‏ها می‌دانیم.» (صحیفه امام،ج۷،ص۳۳۹) جمله‌ای که به تنهایی برای بیان نقش زنان در پیروزی انقلاب اسلامی از هر کلامی رساتر است.
     
هویت‌یابی زنان
 در مجموع نقش زنان در مبارزات پیش از انقلاب و پیروزی انقلاب اسلامی نقشی مهم و تاثیرگذار و انکار نشدنی است. زنانی که بعد از انقلاب و دردوران دفاع‌مقدس نیز برای نظام و انقلاب‌شان سنگ‌تمام گذاشتند و نقش‌آفرینی زن مسلمان ایرانی در نقش مادران و همسران شهدا یکی از زیباترین جلوه‌های انسانی زن انقلابی و مبارز است که توانست میان احساسات مادرانه و میهن‌دوستی خود جمع ببندد و همسر و فرزند خود را به اسلام و انقلاب اسلامی تقدیم کند. اما سرمنشأ این فداکاری و نقش‌آفرینی، ‌ارزش و هویتی بود که تحت لوای منظومه فکری امام‌(ه) و حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای رهبر انقلاب حاصل شد و موجب شد تا زن ایرانی هویت و جایگاه اصیل خود را یافته و در مسیر رشد و تعالی قرار‌گیرد. 

 خدمات انقلاب به زنان
زنانی که تا پیش ازانقلاب به خاطر مشکلات فرهنگی واجتماعی ایجادشده توسط دستگاه حاکم، کمتر فرصت ادامه تحصیل می‌یافتند، پس از انقلاب اسلامی و حاکمیت دیدگاه مذهبی بر نظام، از فضای امن ایجاد شده در جامعه استفاده کرده، به ادامه تحصیل پرداختند. در نظام اسلامی ایران خانواده‌ها با میل و رغبت دختران‌شان را برای ارتقای سطح تحصیلات تشویق می‌کنند.  بر این اساس در سایه انقلاب اسلامی و‌ منظومه فکری رهبر معظم انقلاب، الگوی تازه‌ای از زن توسط زن مسلمان ایرانی شکل گرفت و به دنیا عرضه شد که با الگوهای پیشین زن شرقی و غربی تفاوت‌های قابل ملاحظه‌ای دارد و به گونه‌ای، الگوی سومی از زن را ارائه می‌دهد‌. بنا به تعبیر رهبر معظم انقلاب،‌ زن، درتعریف غالبا شرقی،همچون عنصری درحاشیه و بی‌نقش در تاریخ‌سازی‌ و در تعریف غالبا غربی، به مثابه‌‌ موجودی که جنسیت او بر انسانیتش می‌چربد و ابزاری جنسی برای مردان و در خدمت سرمایه‌داری جدید است، معرفی می‌شد. شیرزنان انقلاب و دفاع‌مقدس اما نشان دادند که الگوی سوم، «زن نه شرقی، نه غربی» است. زن مسلمان ایرانی، تحت لوای گفتمان انقلاب اسلامی ورهبری امام‌(ه) وحضرت آیت‌ا...خامنه‌ای تاریخ جدیدی را پیش چشم زنان جهان‌ گشود و ثابت کرد که می‌توان زن بود، عفیف بود، محجبه و شریف بود‌ ودرعین حال، درمتن ومرکز بود. می‌توان سنگر خانواده را پاکیزه نگه داشت ودرعرصه‌‌ سیاسی واجتماعی نیز،سنگرسازی‌های جدید کرد وفتوحات بزرگ به ارمغان آورد. زن دراین الگو درعین این‌که عنصری«درحاشیه ودست دوم»نیست،«ابزار تمتع وسوء‌استفاده»‌ی دیگران و بهره‌برداری‌های غیرانسانی نیز نیست. زنی که ذیل این انقلاب الهی ظهور کرد، تعریفی جدید از زن ارائه داده است؛ تعریفی که جهانی و بن‌بست‌شکن معضلات زنان در عصر مدرن است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها