یک مقام بانک مرکزی می گوید: رئیس کل جدید بانک مرکزی 5 اقدام اساسی را برای اصلاح ساختار بانکها آغاز کرده است.
کد خبر: ۱۴۵۷۶۷

به گزارش خبرنگار ما، این مقام مسوول اظهار کرد: طهماسب مظاهری در نخستین اقدام خود، کمیسیون ویژه اصل 44 در نظام بانکی را راه اندازی کرده که وظیفه آن ، شناسایی ظرفیت های نظام بانکی برای خصوصی سازی ، بررسی موانع خصوصی سازی و سرعت بخشی به آن است.
وی افزود: در دومین محور، وی به تمامی بانکهای دولتی دستور داده فهرست دقیقی از املاک ، دارایی های غیرمنقول و شعبات خود در سراسر کشور را به بانک مرکزی گزارش کنند.
همچنین در این گزارش ، باید درجه مرغوبیت املاک و بویژه املاکی که شعبات بانکها در آن قرار دارد نیز وجود داشته باشد.
وی خاطرنشان کرد: این اقدام در واقع پیگیری دستور رئیس جمهور برای آزادسازی منابع بانکها و تزریق این منابع به اقتصاد کشور است.
احمدی نژاد در مراسم معارفه مظاهری ، از سیستم بانکی خواست شعبات گرانبهای خود در نقاط پرمشتری شهرها بویژه تهران را فروخته و آنها را در نقاط ارزانتری مستقر کنند و ظاهرا دستور آقای مظاهری نیز بر همین اساس صادر شده است.
این مقام مسوول توضیح داد: در سومین اقدام ، رئیس کل بانک مرکزی کمیسیونی را برای بررسی سرمایه گذاری های نظام بانکی تشکیل داده است. این کمیسیون 2 هدف را پیگیری می کند، هدف اول ، توقف سرمایه گذاری های دیربازده و غیرلازم نظام بانکی و آزاد کردن منابع حاصل از آن و دوم زمینه سازی برای نظام مند شدن سرمایه گذاری های بانکها در جهت تشکیل بانکهای سرمایه گذاری و تفکیک آنها از بانکهای قرض الحسنه است.
وی افزود: براساس دستور جدید بانک مرکزی ، خرید هر گونه شعبه یا ملک جدید از سوی بانکهای دولتی ممنوع شده است . همچنین کمیسیونی به منظور صرفه جویی در هزینه های جاری بانکها و افزایش بهره وری تشکیل شده که به نوبت به بررسی هزینه ها در هر بانک با حضور مسوولان آن بانک می پردازد. بر این اساس ، بهبود روشهای عملیاتی بانکها به منظور جلوگیری از هزینه های زائد در دستور کار این کمیسیون قرار دارد.
این مقام مسوول ، همچنین محور اصلاحات جدید در بانک مرکزی را فعالتر شدن اداره بازرسی بانک مرکزی و تهیه گزارش از عملیات سرمایه گذاری بانکها به عنوان نخستین اقدام یاد کرد و گفت: نیمه سال 85 ، اداره بازرسی بانک مرکزی گزارشی را از سرمایه گذاری های بسیار غیراقتصادی یکی از بانکهای معروف دولتی تهیه و به رئیس کل وقت تسلیم کرد.
اکنون اداره بازرسی بانک مرکزی از رئیس کل جدید ماموریت یافته است ، درباره روند و میزان سرمایه گذاری های بانکهای دولتی و میزان اقتصادی بودن آن به تفکیک هر بانک ، گزارش مشروح تهیه کند.
وی خاطرنشان کرد: از دیگر اقدامات صورت گرفته ، تهیه آمارهای استراتژیک به شیوه جدید و احتمال تغییرات مدیریتی در بانک مرکزی است. 11.3 هزار میلیارد تومان مطالبات معوق بانکهااز سوی دیگر، براساس جدیدترین گزارش بانک مرکزی ، مطالبات معوق سررسید گذشته بانکها در پایان خرداد ماه امسال به 11.3 هزار میلیارد تومان رسید.
به گزارش مهر، براساس آمارهای بانک مرکزی ، مطالبات معوق سررسید گذشته بانکها در پایان خرداد ماه امسال به 113 هزار میلیارد ریال (11.3 هزار میلیارد تومان) رسیده که 9.1 درصد کل تسهیلات اعطایی را شامل می شود.
از رقم مزبور، 74 هزار میلیارد ریال آن مطالبات معوق بانکهای تجاری است که 9.4 درصد تسهیلات اعطایی آنان است .همچنین میزان مطالبات معوق بانکهای تخصصی 28 هزار میلیارد ریال معادل 9.6 درصد تسهیلات و مطالبات معوق بانکهای خصوصی و موسسات اعتباری 11 هزار میلیارد ریال معادل 6.6 درصد تسهیلات اعطایی آنان بوده است.
حجم نقدینگی نیز همچنان به رشد خود ادامه می دهد و در 12 ماهه منتهی به خردادماه با رشد 39.5 درصدی از رقم 134 هزار میلیارد تومان فراتر رفته است. نقدینگی در خرداد ماه سال گذشته 96 هزار میلیارد تومان بود.
تسهیلات قرض الحسنه بانکها فقط 3.3 درصد از کل تسهیلات بوداین گزارش می افزاید: میزان سپرده های قرض الحسنه پس انداز مردم نزد نظام بانکی 10.5 درصد سپرده های مردم نزد بانکهاست ، اما فقط 3.3 درصد تسهیلات اعطایی بانکها را قرض الحسنه تشکیل می دهد.
بر اساس آمارهای بانک مرکزی ، در پایان 3 ماهه نخست امسال ، میزان تسهیلات اعطایی بانکها و موسسات اعتباری کشور به رقم 1254 هزار میلیارد ریال رسید که نسبت به ابتدای سال جاری 6.3 درصد رشد نشان می دهد.
از کل رقم تسهیلات اعطایی ، فقط 3.3 درصد آن را تسهیلات قرض الحسنه تشکیل می دهد و 7.9 درصد را مضاربه ، 4.7 درصد سلف ، 15.2 درصد مشارکت مدنی ، 4.9 درصد جعاله و 48.8 درصد فروش اقساطی بوده است و سایر عقود نیز حدود 9درصد تسهیلات را شامل شده اند.
میزان سپرده های بخش غیردولتی در نظام بانکی کشور در 12ماهه منتهی به خردادماه امسال بیش از 40درصد رشد کرده است و به 1288هزار میلیارد ریال رسیده است . رشد سپرده ها در بانکهای تجاری 34درصد، بانکهای تخصصی 35درصد و بانکهای خصوصی 83درصد بوده است.
همچنین ، در حالی که تاسیس بانک قرض الحسنه و انتقال منابع قرض الحسنه بانکها از طرحهای قریب الوقوع دولت محسوب می شود، آمار بانک مرکزی نشان می دهد میزان سپرده های قرض الحسنه پس انداز مردم نزد نظام بانکی کشور در پایان خردادماه امسال حدود 136هزار میلیارد ریال بوده که معادل 10.5 درصد سپرده های مردم نزد بانکهاست.
اندوخته ارزی ایران به 65میلیارد دلار تا خردادماه رسیداندوخته ارزی ایران که در بانکهای خارجی نگهداری می شود نیز در پی افزایش بهای نفت ، به 65میلیارد دلار تا خرداد رسیده است.
بانک مرکزی اعلام کرد که اندوخته ارزی ایران نسبت به مدت مشابه سال 2006افزایش 37درصدی داشته است.
دی سال 87ذخایر خارجی ایران افزایش 12.5 میلیارد دلاری داشته و به 83میلیارد و 550میلیون دلار بالغ خواهد شد که تداوم روند صعودی این شاخص را در سال 88به 94میلیارد و 410میلیون دلار خواهد رساند.
پیش بینی شده که در سال 89ذخایر ارزی ایران به 104میلیارد و 900میلیون دلار برسد که از افزایش 10.5 میلیارد دلاری نسبت به سال 88برخوردار است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها