چگونه آجیل را برای طولانی‌مدت نگه‌داریم؟

حفاظت از مغزها‌!

 شرط می‌بندم بسیاری از شما در ماه اردیبهشت هنوز هم مقداری آجیل در خانه دارید و این آجیل‌ها را جایی پنهان کرده‌اید تا دست بچه‌ها به آن نرسد. البته که از این پنهانکاری قصد بدی ندارید و برای روز مبادا، ‌مهمانی‌ها یا اصلا برای این‌که کم‌کم آجیل‌ها را به خود بچه‌ها بدهید این کار را انجام می‌دهید اما حواس‌تان باشد اگر برخی نکات را رعایت نکنید،‌آجیل شما بوی ماندنی می‌گیرد و دیگر به درد خوردن نمی‌خورد.
کد خبر: ۱۴۵۵۴۳۸
نویسنده ​​​​​​​فریده تهرانی - خبرنگار چاردیواری
 
۱- فریز کردن آجیل‌ها برای از بین بردن تخم حشرات و لاروها
بعد از خرید آجیل‌ها، آنها را به‌مدت دو روز در فریزر قرار دهید، سپس آجیل را برای استفاده بیرون بیاورید. این کار باعث می‌شود که اگر آفت به جان آجیل‌ها افتاده یا تخم حشرات درون آنها وجود دارد از بین برود‌. البته ممکن است شما در ترکیب آجیل‌هایی که خریده‌اید هیچ‌گونه اثری از حشرات را نبینید، اما این موضوع دلیل نمی‌شود که روی آجیل‌ها و در میان ترکیبات آنها هیچ‌گونه تخم حشره یا لاروی وجود نداشته باشد! بنابراین حتی آجیل‌های تازه‌ای که تهیه می‌کنید هم باید به مدت یک یا دو روز درون فریزر بگذارید تا استریل شود.
   
۲- انتخاب ظرف مناسب برای آجیل
برای نگهداری خشکبار و آجیل در دمای اتاق، آنها را درون ظرف‌هایی بریزید که هوا به درون آنها راه پیدا نمی‌کند. آجیل‌ها را باید در ظروف دربسته چوبی، شیشه‌ای یا پلاستیکی که هوا به درون آنها راه پیدا نمی‌کند، نگهداری کنید. به این نکته توجه داشته باشید که ظرف‌های شیشه‌ای و پلاستیکی دربسته از کیسه فریزر یا کیسه‌های زیپ‌دار بهتر است. 
   
۳- نگهداری آجیل‌ها در محل تاریک و خنک
راز نگهداری خشکبار و آجیل برای دو تا چهار ماه در دمای اتاق، قرار دادن آنها در یک محل خنک و تاریک در خانه است. چون نور باعث می‌شود که آجیل و خشکبار شما با سرعت بیشتری رطوبت‌شان را از دست بدهند و فاسد شوند. به همین دلیل توصیه می‌شود که آجیل‌های‌تان را در مکان‌های پرنور قرار ندهید.
   
۴- نگهداری آجیل در یخچال
یخچال، موادغذایی مختلف را برای مدت طولانی‌تری سالم نگه می‌دارد و می‌توانید آجیل و خشکبار را درون یخچال بگذارید؛ بنابراین اگر می‌خواهید آجیل‌ها برای طولانی‌مدت سالم بماند، آنها را در ظرف‌های شیشه‌ای یا پلاستیکی تمیز، خشک و دربسته قرار دهید. حواس‌تان باشد که در ظرف باید کاملا بسته شود تا هوای یخچال به درون آجیل‌ها راه پیدا نکند، چون در صورت نفوذ هوا به درون بسته آجیل‌ها طعم آنها عوض می‌شود و سفت و غیرقابل استفاده خواهد شد. البته این روش برای مواد غذایی مختلفی توصیه می‌شود.آجیل‌هایی که خریده‌اید را باید به مدت یک روز فریز کنید، سپس درون یخچال بگذارید. با این روش می‌توانید تخم حشرات و لاروها را از بین ببرید و آجیل‌ها را سالم نگه دارید. وقتی بسته‌بندی آجیل‌ها را به درستی انجام دهید، آنها را می‌توانید در دمای چهار درجه سانتی‌گراد یا کمتر به مدت چند ماه تا یک سال نگه دارید.
   
۵- نحوه نگهداری آجیل در فریزر
فریز کردن راه خوبی برای افزایش عمر نگهداری مواد خوراکی است. برای نگهداری خشکبار و آجیل درون فریزر هم باید آنها را درون یک ظرف خشک، تمیز و دربسته بریزید. مراقب باشید که هوا وارد ظرف نشود. بهتر است برای نگهداری آجیل‌ها درون فریزر، آنها را درون کیسه‌های پلاستیکی قرار ندهید، چون ممکن است هوای فریزر به درون کیسه راه پیدا کند و آجیل‌ها خراب شود. با توجه به این‌که آجیل و خشکبار به مدت طولانی درون فریزر می‌ماند، نیازی نیست که آنها را فریزر کنید تا تخم حشرات و لاروها از بین برود. با توجه به نوع آجیل‌ها می‌توانید آنها رابه مدت یک تا دو سال درون فریزرودردمای منفی ۱۸درجه سانتی‌گراد و کمتر نگه دارید. البته با توجه به نوع آجیل‌ها و آن‌که آنها را با پوست فریز کرده‌اید یا نه، می‌توانید آنها را در بازه‌های زمانی مختلف از فریزر خارج کرده و مصرف کنید.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها