با این که متخصصان تغذیه تاکید بر این دارند که تا حد امکان از مواد غذایی تازه به جای مواد فریزری استفاده شود، ولی می‌توان با رعایت اصول صحیح فریز کردن، کیفیت این مواد را حفظ و تا ماه‌ها از این مواد غذایی استفاده کرد. برخی از این اصول صحیح را در ادامه مطلب بخوانید.
کد خبر: ۶۶۸۵۰۱

جام جم سرا:

نخستین گام برای فریز کردن مواد غذایی، نوع و شرایط بسته‌بندی است چرا که با این کار شما عطر، رنگ، طعم و مزه حقیقی موادتان را حفظ خواهید کرد. به همین دلیل بسته‌بندی از نوعی که به خروج رطوبت مواد مقاوم باشد، می‌تواند در این راه بسیار کمک‌کننده باشد، ولی نباید فراموشتان شود که مواد را باید طوری بسته‌بندی کنید که به هنگام خروج از فریزر، تمام آن در یک وعده صرف شود، چون هر بسته مواد غذایی که از فریزر خارج می‌شود، نباید دوباره به فریزر برگردد؛ چرا که با این کار به ازای هر بار خروج از یخزدگی مواد، از ارزش تغذیه‌ای آن کاسته خواهد شد. بنابراین سعی کنید طوری مواد را بسته‌بندی کنید که بتوانید آن را در یک وعده مصرف کنید.
همیشه از دوام و مقاومت کیسه فریزتان مطلع باشید و در صورت مقاومت نداشتن نایلون فریزی، از 2 نایلون استفاده کنید تا مواد غذایی از داخل به خارج (فریزر)‌ نشتی نداشته باشد.
پس از بسته‌بندی از نفوذ بوی فریزر به داخل کیسه‌های بسته‌بندی مطمئن شوید و هیچ گاه از نایلون یا ظروفی که مخصوص فریز کردن نیستند، استفاده نکنید.
گفته می‌شود که متخصصان علوم تغذیه، بهترین نوع ظروف بسته‌بندی فریزری را از نوع شیشه‌ای می‌‌دانند؛ چرا که اغلب این ظروف، دارای دهانی گشاد هستند تا به هنگام خروج مواد غذایی از آنها، این کار به سهولت انجام شود ولی آنچه که باید خانم‌های خانه‌دار به آن توجه داشته باشند توجه به فضای خالی بالای ظرف یا فاصله بین سطح ماده غذایی تا در ظرف است که پس از انبساط مواد غذایی در اثر یخ زدن، ظرف نشکند، بویژه در مایعات که انبساط آنها بیشتر بوده و امکان آسیب به ظروف بسته‌بندی بیشتر است.
اما درخصوص ظروف پلاستیکی باید مقاومت ظرف با دمای پایین در نظر گرفته شود، چرا که بسیاری از ظروف پلاستیکی در اثر سرما ترک برداشته یا می‌شکنند. بنابراین بهتر است به ازای هر یک واحد ماده خشک (2/1 سانتی‌متر)‌ از فضای بالای ظرف را خالی بگذارید.


آنزیم‌زدایی
با آنزیم‌زدایی برخی از مواد غذایی همچون نخود، لوبیا، هویج و... می‌توان در حفظ کیفیت بیشتر مواد گام برداشت. برای این منظور کافی است پس از جوشاندن اندکی آب، مواد غذایی را با اندک نمکی، برای چند دقیقه (حداکثر 5 دقیقه)‌ جوشاند و پس از خروج از آب و سرد کردن آن، بلافاصله آنها را بسته‌بندی کرد و در محیط فریزر قرار داد.
ضمنا در آنزیم‌زدایی باید مواد غذایی نیم‌پز رو به خام باشند و به هیچ وجه کاملا مغزپخت نشوند.
گفتنی است هر ماده غذایی در فریزر دارای مدت زمان معینی برای نگهداری است. به عنوان مثال میوه و سبزیجات را می‌توان 8 تا 12 ماه در فریزر نگهداری کرد، همچنین گوشت پرندگان 6 تا 9 ماه، انواع ماهی 3 تا 6 ماه، گوشت قرمز خرد شده یا چرخ‌کرده 3 تا 4 ماه و گوشت‌های فرآوری شده مثل سوسیس و کالباس را یک تا 2 ماه، می‌توان در محیط فریزر نگهداری کرد.
خیار، گوجه فرنگی و انواع فلفل بخوبی فریز نمی‌شوند، همچنین سیب‌زمینی، تره و کاهو نیز برای این کار مناسب نیستند.
بهترین روش برای فریز کردن سبزیجات این است که این مواد را در آب جوش فرو ببرید (مثلا باقلا) و بلافاصله از آن خارج کنید تا پوست آنها ور بیاید و سپس این مواد را در آب سرد فرو کرده تا خنک شود، پس از انجام این عملیات، ماده غذایی آماده بسته‌بندی است. (حتی می‌توان میوه‌هایی مانند هلو و زردآلو را با این روش فریز کرد)
همچنین برخی از سبزیجات مانند سبزی قرمه نیز طبق عادات مرسوم در جامعه‌مان، به اشتباه به مدت بسیار زیادی تفت داده می‌شوند تا بعد در فریزر قرار بگیرد که متاسفانه از ارزش غذایی آنها بشدت کاسته می‌شود که توصیه می‌شود، حتی‌المقدور از سرخ کردن زیاد این سبزی خودداری شود.


چند توصیه یخی
بهتر است برای فریز کردن سبزیجات، آنها را تمیز شسته و پاک کنید و سپس آنها را با بخار بپزید و حتی‌المقدور از سرخ کردن بپرهیزید.
گوشت پرندگان فریز شده را توسط آب یا با قرار دادن در یخچال باز کنید.
موادی که هیچ‌گاه نباید آنها را منجمد کرد عبارتند از: خامه، شیر، ژله، سس مایونز، کاهو، موز، تربچه، خربزه، طالبی و تخم‌مرغ سفت.(میز غذا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها