اصلاحات در نظام بانکی

رئیس کل مستعفی بانک مرکزی هفته گذشته در مراسم تودیع خود ضمن یادآوری برخی وظایف بانکهای مرکزی در دنیا به جانشینش توصیه کرد که شفاف سازی و اصلاح ساختار نظام بانکی را دستور کار خود قرار دهد.
کد خبر: ۱۴۵۳۰۵

جالب است که حدود 4 سال پیش و درست در ماههای اولیه انتصاب شیبانی به ریاست بانک مرکزی در همایش سالانه سیاست های پولی و بانکی کشور، جانشین فعلی اش که آن زمان وزیر وقت امور اقتصادی و دارایی بود به وی و دیگر مدیران نظام بانکی همین مطالب را توصیه کرده بود.
هر چند که به اعتقاد برخی صاحب نظران همین قبیل اظهارات وزیر اقتصاد خاتمی به برکناری وی تنها چند روز پس از این سخنرانی عمومی منجر شد، ولی اکنون در دولتی کاملا متفاوت همه چیز تغییر کرده و شرایط برای اصلاحاتی واقعی و نه شعارگونه و سیاست زده فراهم شده است.
رئیس کل جدید بانک مرکزی ، هفته گذشته در شرایطی فرد اول نظام بانکی کشور شد که اظهار نظرات گذشته اش در خصوص ضرورت تسریع در اصلاحات ساختاری اساسی در نظام بانکی کشور را در کارنامه خود دارد، اما فراموش نکنیم که وی در برهه ای این مسوولیت را پذیرفته است که به دلیل ناهماهنگی نظام بانکی با اهداف برنامه توسعه و سیاست های دولت ، نرخ تورم به بالاترین میزان خود در سالهای اخیر رسیده و رشد اقتصادی هدفگذاری شده نیز محقق نشده است.
حال باید منتظر ماند و شاهد بود که رئیس جدید در چنین شرایطی برای شناسنامه دار کردن گردش کار بانکها، اصلاحات ساختاری را در دستور کار خود قرار می دهد، یا این که همکاری با دولت برای تحقق اهداف برنامه توسعه ، هدف راهبردی وی محسوب می شود.
شاید هم بتواند با بهره گیری از تجارب گذشته و حمایت رئیس دولت به اصلاحاتی اساسی و همزمان در نظام بانکی در همه زمینه ها بپردازد، اما امید است این اصلاحات به نفع ملت و اقتصاد کشور تمام شود.


ابوالفضل شاکری
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها