علی رغم ناکامی برای سرهم کردن بهانه ای موجه ، اسرائیل در ژوئن 1982 حمله لبنان را با هدف خنثی کردن تلاشهای دیپلماتیک PLO ، اطمینان از سلطه بر کرانه غربی ، و نیز روی کار آوردن رژیمی وابسته در لبنان ، آغاز کرد.
کد خبر: ۱۴۳۶۴۲

به عنوان نمونه ای دیگر ، در اوایل 1999 چریکهای ارتش آزادیبخش کوزوو با حمایت سیا ، به اهداف غیرنظامی در کوزوو حمله و علنا اعلام می کردند که آنان انتظار دارند این خشونت ها باعث واکنش شدید صربها شود تا موجب ایجاد حمایت عمومی در غرب برای حمله به صربستان شود. احتمال دارد که اقدامات نظامی ایالات متحده در طول مرزهای سوریه نیز به همین منوال برای سر هم کردن بهانه ای برای حمله به این دولت عربی باشد که در حال حاضر ، از دستورات واشنگتن سرپیچی می کند.

درجه بندی اولویت ها: ترور و منافع عینی

وظیفه معمول مدیران حقیقی این است که قدرت و دارندگان آن را از بررسی دقیق ، محافظت کنند و مهمتر از آن ، این بررسی ها را در جستجوی منافع واقعی که به آن خدمت می کنند ، از مسیر منطقی شان منحرف سازند. مباحثات روزمره نیز در عوض ، بایستی به اهداف عالیه و دفاع مشروع و شاید نادرست ، سوق داده شوند به عنوان مثال ، در مورد عراق می توان آزادسازی مردمان رنج دیده عراق و دفاع از ایالات متحده در برابر ترور را نام برد. از این رو ضروری است از این دکترین دفاع شود که حتی اگر منابع انرژی جهان در آفریقای مرکزی قرار داشتند، باز هم عراق برای تهاجم ، انتخاب می شد. گویی که اگر این امر، چندان مشکل نبود ، دیگران نیز آماده این کار می شدند و در این میان ، نقش غرب در سرنوشت غمبار عراق پیش از این جنگ و نیز عواقب حمله امریکا و انگلیس در عراق و نیز در سرتاسر جهان ، که بسیار ناگوار است ، مورد کتمان واقع می شود. مشکلات دیگری نیز در آینده رخ خواهد داد. برای شروع ، می توان گفت گر چه از همان آغاز پیش بینی می شد که این تهاجم ، احتمالا خطر ترور و تکثیر سلاحهای کشتار جمعی را افزایش خواهد داد، ولی این تهاجم ، در هر حال ، به نحوی غیرقابل پیشگیری ، صورت گرفت . نیازی به گفتن نیست که هیاهو در مورد سلاحهای کشتار جمعی عراق ، پس از این که بعد از جستجوهای همه جانبه اثری از آنها یافت نشد ، بسرعت فروکش کرد. البته او ، کل مطلب نیست . انبارهایی پر از سلاحهای کشتار جمعی در عراق ، پس از تهاجم وجود داشتند: یعنی سلاحهایی که در دهه 1980 ، به لطف کمکهای ایالات متحده و انگلیس و دیگران تولید شدند ؛ کمکهایی که حتی پس از بدترین فجایع صدام و پایان جنگ با ایران ، همچنان به سوی عراق سرازیر بودند. این مواد شامل وسایل تولید موشک و سلاحهای هسته ای و نیز نوع مهلکی از سیاه زخم و دیگر سمهای زیستی بودند که این سمهای زیستی ، نقض آشکار قوانین بین المللی ، از جمله میثاق سلاحهای سمی و بیولوژیک ، محسوب می شوند. تهدید ایجاد شده از سوی این تاسیسات ، به عنوان یکی از دلایل عمده تهاجم به عراق بوده اند.

اثر: نوام چامسکی
مترجم : یعقوب نعمتی وروجنی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها